Finsk krim – bare sauna og granskog?

Tidligere i år hadde jeg en måned der jeg hadde fokus på nordisk krim, jeg fikk lest mye spennende og jeg fikk i tillegg en oversikt over hvilke land som var 0g er representert i hyllene mine. Det bor selvfølgelig en stor befolkning av norsk og svensk krim der, både gode gamle Unni, Camilla, Gunnar, Henning og Jo er representerte, i tillegg til nyere bekjentskaper. Arnaldur er med på å øke den Islandske krimprosenten i hyllene mine, og noen dansker har også fått lov til å flytte inn i løpet av årenes løp. Men det er et land som kom veldig dårlig ut, og det er Finland. Ikke bare var det lenge helt rensket for krimbøker fra dette nabolandet i øst, jeg kunne heller ikke et eneste navn på en finsk krimforfatter! I flere år har jeg faktisk gått rundt og ost av kunnskapsløshet når det  gjelder finsk kriminallitteratur! Som krimelsker så er det bare en eneste ting å si til det: flaut, flaut, flaut – og beklager Finland!

Men, så en dag for en stund siden dumpet det ned en pakke fra Bazar forlag til meg, og der lå det en liten overraskelse – en finsk krimroman! Leena Lehtolainen er i følge forlaget Finlands ubestridte krimdronning, hun er oversatt til mange språk og har solgt flere millioner av bøkene sine, det virker som et trygt sted å starte min reise, med andre ord. I Hvor er alle jentene nå? møter vi politietterforskeren Maria Kallio. Hun har kommet hjem fra Afghanistan der hun har vært med på å bygge opp en politihøgskole, og er nå ansatt som leder for en spesialcelle ved politihuset i Espoo som skal etterforske saker som faller utenfor det normale mønsteret når det gjelder kriminalsaker. Den første saken de får gjelder forsvinningene til tre unge muslimske jenter, Maria og kollegaene hennes aner at det kan være en sammenheng, men det er vanskelig å få til et samarbeid med jentenes familier. Da en fjerde jente blir funnet drept, må Maria og resten av avdelingen samarbeide med drapsavsnittet. Teorien er at det er et æresdrap, men Maria er usikker – kan forsvinningene og drapet ha en sammenheng?

Jeg er snart ferdig med denne romanen, og hva jeg synes om den kan du lese i omtalen som kommer etterhvert. Akkurat nå, siden det er søndag, så vil jeg gjerne dele en liten smakebit:  

 

Jeg ble skjøvet bryskt til side. Heini løp mot Tuomas og slo armene rundt ham. Hun var omlag ti centimeter kortere, men skjøv likevel hodet hans mot skulderen sin som en beskyttende storesøster overfor lillebroren sin. Hun hvisket ham noe i øret samtidig som hun geleidet ham mot ytterdøren, slik at vi andre ikke skulle høre hva hun sa.

s 108

Har du lest denne eller andre bøker av Lehtolainen? Og hvilke bøker leser du akkurat nå?

Vil du lese flere smakebiter? Det finner du hos Mari.

25 thoughts on “Finsk krim – bare sauna og granskog?

  1. Denne står høyt på ønskelisten min og nå venter jeg spent på omtalen din! Har ikke lest noe av forfatteren før så dette skal bli spennende. Tusen takk for smakebiten:) Ha en fin søndag videre.

  2. Så nydelig bilde og nydelig pus:) Slapper av med krimmen i sin hule pote, vakkert, hehe:) Boken hørtes veldig spennende ut:) Måtte notere den ned også måtte jeg stoppe opp å tenke over om jeg kan noen finske krim forfattere. Det var dessverre blankt der oppe! Men nå kan jeg en, må bare lese noe av henne først:)

    Takk for smakebite!

    Ha en fin søndag både til deg og pus!

    • Jeg tror nok jeg må undersøke nærmere det med finske krimforfattere, det er jo helt sikkert flere enn bare henne.

      Bokpusen takker for komplimentene🙂 God søndag, Isabella!

  3. Boken høres kjempe spennende ut! Jeg tror aldri jeg har lest noe finsk krim, så det er kanskje på tide! Gleder meg til omtale når du er ferdig😉
    Det var en helt nydelig katt forresten!🙂
    Ha en fin søndag videre!

  4. Jag skulle gärna läsa Lehtolainens böcker, men eftersom jag har en fix idé om att läsa serier i ordning, från början, så blir det lite svårt. Alla hennes tidigare böcker som är utgivna på svenska verkar vara slut.

  5. Jeg tror ikke jeg har lest eller en gang kjenner til noen finske krimforfattere, så det er nok ikke det det gis ut mest av i dette landet selv om det sikkert finnes en hel haug av dem. Litt rart i grunn, fra Island til sammenligning er det jo ihvertfall to som har fått et stort navn i Norge. Gleder meg til omtalen din! Ha en fin søndag:-)

    • Ja, ikke sant? Siden både svenske, danske og islandske krimforfattere er populære her, så er det underlig at det ikke har vært noe fokus på finske kriminalforfattere/romaner.

      God søndag til deg og, Silje!

  6. En fin smakebit! Jeg syntes det var noe kjent med navnet på denne boken og jammen lå den ikke i ventehyllen min🙂 Nå skal jeg flytte den opp på nattbordet, for det er der krim blir lest i dette huset. Både mannen min og jeg leser krim på sengekanten. Vi har lenge konsentrert oss om norsk krim. (Som ingen ende vil ta :-)) Men litt finsk krim kunne jo være en fin avveksling?🙂

    Ønsker deg en riktig fin søndag!

    • Krim på sengekanten høres bra ut🙂 Siden jeg kun leser en bok av gangen, så blir krimmen også lest på stua, på toget og slik i tillegg til på senga😉

      God søndag, Astrid Terese!

  7. Takk for en fin smakebit og takk for påminnelsen om at det sikkert er mye bra finsk litteratur! Har lest Arto Paasalinna, Martha Tikkanen og Tove Janson. Og i ungdommen Vaino Linna. Og så plutselig dukker det opp en bra forfatter som jeg har lest to bøker av: Kjell Westø. Og ikke minst Sofi Oksanen! Utrolig – her dukkert de opp!

  8. Virker som en spennende bok denne, Silje🙂
    Og navnet Tuomas får meg til å tenke på det finske bandet Nightwish🙂 Han heter det han som skapte det. Og de var mye bedre gangen før de byttet vokalist🙂

  9. Er ikke denne langt ute i en serie? Hadde nr2 i hånden for en tid tilbake (bookcrossing), men ga den bort for å vente på nr1. Nå ser det ikke ut til at finsk krim er det man snubler over oftest på loppis – men det kan også ha sammenheng med at jeg knapt har vært innom en bruktbutikk siden jeg ble hundeeier. Fra flere ganger i uka til ingenting på 3mnd.
    Cold turkey. Denne serien står ihvertfall på leselista mi.

    • Den er langt ute i serien, men det går forbausende bra🙂 Om jeg er helt overbevist om at dette er en krim for meg, ja, det er en annen sak.

      Så det å få seg hund er en måte å begrense bokhandlingen på; hm, kanskje mannen min revurderer sin allergi når han hører dette😉 Hi hi

  10. Tilbaketråkk: Hvor er alle jentene nå? av Leena Lehtolainen « siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

