Hvor er alle jentene nå? av Leena Lehtolainen

Gjenbruk av bilde

På søndag stilte jeg spørsmålet om finsk krim i hovedsak består av sauna og granskog. Nå er jeg endelig ferdig med Hvor er alle jentene nå? av Leena Lehtolainen, og svaret til det må være et rungende NEI! Siden dette er mitt aller første møte med finsk kriminallitteratur, så må jeg innrømme at spørsmålet i hovedsak sprang ut fra mine fordommer, samt den lille erfaringen jeg har fra finske filmer. (Og ja, jeg er klar over at Finland har mange store og sterke forfattere innenfor skjønnlitteraturen, og de skal jeg utforske ved en senere anledning). Men tilbake til krimmen generelt og boka Hvor er alle jentene nå? spesielt. Dette er faktisk en roman som jeg har vært nysgjerrig på en stund, og jeg ble hoppende glad da jeg mottok den fra Bazar forlag tidligere i høst – tusen takk, Bazar!

Hvor er alle jentene nå? møter vi politietterforskeren Maria Kallio. Hun har kommet hjem fra Afghanistan der hun har vært med på å bygge opp en politihøgskole, og er nå ansatt som leder for en spesialcelle ved politihuset i Espoo som skal etterforske saker som faller utenfor det normale mønsteret når det gjelder kriminalsaker. Den første saken de får gjelder forsvinningene til tre unge muslimske jenter, Maria og kollegaene hennes aner at det kan være en sammenheng, men det er vanskelig å få til et samarbeid med jentenes familier. Da en fjerde jente blir funnet drept, må Maria og resten av avdelingen samarbeide med drapsavsnittet. Teorien er at det er et æresdrap, men Maria er usikker – kan forsvinningene og drapet ha en sammenheng?

Sitat fra mitt eget handlingsreferat fra søndag.

Hvor er alle jentene nå? er Leena Lehtolainen sin nyeste bok om politietterforskeren Maria Kallio, og selv om jeg i utgangspunktet ikke liker å starte midt i en veletablert serie, så gikk det ganske problemfritt. Jeg ble raskt kjent med Maria og familien hennes, og det var ikke for mange referanser til tidligere saker. Det likte jeg godt. En annen ting som gjorde at det gikk helt greit å hoppe inn i serien er at romanen begynner med at Maria starter i en ny stilling ved den gamle arbeidsplassen sin etter en periode på politihøyskolen. Dette er et smart knep som gjør det lettere for nye lesere å komme inn i handlingen, da det meste er nytt både for oss og for Maria. Maria er forøvrig en hovedperson som jeg likte veldig godt; hun er kjapp og en utviklingsorientert person som har mye erfaring innenfor både etterforskning og opplæring av politiet. Hun er omsorgsfull og tar godt vare på både ofre og gjerningsmenn. Ja, hun er et medmenneske på godt og vondt. Jeg setter også stor pris på at selv om privatlivet hennes har en rolle i romanen, så er det ikke for mye av det private som blir skildret. Det som blir plukket frem har et formål, og det er å gi Maria mer dybde, flere dimensjoner.

Romanen tar opp aktuelle temaer; integrering, æresbegrep og fremmedfrykt, og Lehtolainen tar leserne med i en politietterforskning som er både grundig,troverdig og jordnært skildret. Jeg har virkelig tro på at det som skjer fra politiets side kunne vært tatt ut fra en hvilken som helst etterforskning fra et hvilkets som helst politikammer i norden, men der ligger også noe av utfordringen. Siden jeg har liten tro på at alle aspekter ved en etterforskning er kjempespennende og full av intensitet hele veien, så vil en altfor realistisk skildring i bokform føre til en del dødpunkter. Og det er dessverre tilfellet med denne romanen. Det er rett og slett deler som er ganske kjedelige og stillestående, og det trekker helhetsinntrykket ned. Når vi nærmer oss slutten så øker spenningen en del, og det viser seg at det ikke er en, men flere saker som er spunnet inn i hverandre. Sakene tar ulike retninger, og lesegløden min steg i takt med at det ble mer interessant, komplisert og spennende. Det som er synd er at denne vendingen kommer alt for nærme slutten av boka. Jeg får nesten inntrykk av at forfatteren føler at det er riktig å stanse på side 319, og siden hun i løpet av de siste 50 sidene har  presset flest mulig saker inn i den ene historien, da blir forsøkene på å samle trådene, løse gåtene og få til en god og troverdig avslutning ganske så heseblesende. Men hesebleshet til tross; Lehtolainen skal ha all ære for å faktisk få til en fin og realistisk slutt!

Har du lest denne eller noen andre av Lehtolainens bøker om Maria Kallio? Hva syntes du om dem?

8 thoughts on “Hvor er alle jentene nå? av Leena Lehtolainen

  1. Har ikke lest noe av Maria K. Men ble i hovedsak interessert i hennes bøker etter å hørt deg tale om henne. Flott å få vite om en finsk krim forfatter:) Takk for forfatter tips:) Ha en fin kveld!:)

  2. Dette er en helt ny forfatter for meg, og jeg tror jeg hopper over denne. Jeg orker ikke noen heseblesende krim nå, nå skal jeg bare finne frem til neste uleste bok i hylla, og de er det mange av🙂

    God helg Silje!

    Klem – Gro🙂

  3. Jeg har ikke engang hørt om finsk krim (tror jeg), så dette var morsomt å lese om! Jeg har lest en del krim i høst og blir stadig mer opptatt av at det skal være ordentlig spennende. Joda, klart det bør være troverdig, men hvis jeg må velge, velger jeg intensitet og en drivende godt fortalt historie foran realisme. Derfor jubler jeg når du sier: «…så vil en altfor realistisk skildring i bokform føre til en del dødpunkter.» Nettopp! Akkurat sånn er det.

    • Jeg er helt enig med deg – en krimroman som både er troverdig OG driv er det beste. Alt utenomsakk trenger ikke å være med i en bok selv om det er en naturlig del av arbeidsdagen😉

  4. Tilbaketråkk: # 11: Hvordan ligger jeg an?!? « siljes skriblerier

  5. Tilbaketråkk: Inntrengeren av Håkan Östlundh « siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

