Juleferie, orkideer og lesevaner.

orkideI dag var det siste dagen før juleferien og som seg hør og bør ble det både tur rundt juletreet, lærernes årlige julespill for elevene, samt kos og lek i klasserommet. Det var en riktig så koselig slutt på et fint halvår – og nå venter en og en halv uke med fri. Det blir deilig det også. Jeg satser på et høyt nivå av avslapping og generell hygge, og selvfølgelig gode dypdykk i bøkenes verden. Akkurat nå leser jeg Orkideens hemmelighet av Lucinda Riley, og etter en noe småirriterende start – nei, det er ikke vanlig å ha en samtale der man hele tiden putter ord i anførselstegn!! – så er jeg i ferd med å suges inn i historien. Og det er bra. Jeg tror jeg kommer til å like den godt.

Som jeg har nevnt flere ganger så liker jeg godt å se bokvideoer på You Tube, og noen ganger finner jeg temaer som inspirerer meg til å skrive et innlegg. De siste ukene, for eksempel, er det flere av vloggerne jeg følger som har snakket om sine lesevanerDet er et morsomt emne for et innlegg, synes jeg, så her kommer noen ord om mine vaner i forhold til lesing og bøker.

  1. Har du et fast lesested? Nei, egentlig ikke. Hjemme leser jeg både i senga, i lesekroken min og i sofaen, men jeg liker også å lese på toget. Det eneste stedet hvor jeg ikke må finne på å lese er i bilen mens vi kjører – da blir jeg dårlig.
  2. Bokmerke eller tilfeldig papirlapp? De siste årene har jeg blitt veldig flink til å bruke bokmerker, og nå har jeg et ganske bra utvalg å velge mellom. Dersom jeg ikke har noen tilgjengelig så bruker jeg det jeg finner, for eksempel en togbillett, mobiltelefonen (!) eller innsideflappen. Eselører har jeg helt kuttet ut 🙂
  3. Må du lese ferdig kapittelet før du legger fra deg boka? Jeg foretrekker å avslutte lesingen når kapittelet er ferdig, eventuelt ved et avsnitt, men dersom jeg leser på senga og blir fryktelig og akutt trøtt så slutter jeg også midt på en side.
  4. Spiser eller drikker du noe mens du leser? Ja, jeg er ei ekte kaffekjerring og koser meg gjerne med en kaffekopp mens jeg leser. Jeg spiser sjelden store måltider, det blir jo litt usosialt, men en sjokoladebit nytes gjerne.
  5. Går det greit å høre på musikk eller se på TV mens du leser? Det gjør meg ingenting at TVen eller noe musikk står på i det rommet jeg leser i – dersom det ikke er for høyt – men jeg foretrekker å lese uten bakgrunnsstøy.
  6. Leser du flere bøker samtidig, eller holder det med en om gangen? Jeg leser alltid bare en bok om gangen.  Jeg liker å kunne fordype meg i en bok, og merker at jeg blir stresset og ukonsentrert dersom jeg har flere halvleste liggende rundt omkring. Da ender jeg opp med å ikke få lest så mye i noen av dem, og leseopplevelsene blir bare halveis …
  7. Leser du helst hjemme hos deg selv eller over alt? Jeg kan lese over alt selv om jeg helt klart leser mest hjemme.
  8. Høytlesing eller stillelesing? Jeg elsker å lese høyt for andre, men når jeg leser for meg selv – noe jeg som oftest gjør – da blir det selvfølgelig stillelesing.
  9. Hopper du over sider eller snikleser forover i boka? Nei, aldri. Jeg skumleser heller ikke.
  10. Knekker du bokryggen eller prøver du å bevare den helt som ny? Jeg liker det når bøker ser velleste ut, så for meg er det ikke noe problem at bokryggen får streker og blir brukket. Men – med unntak av for eksempel A Game of Thrones som er en massiv pocketbok som må knekkes opp for å få lest sidene ordentlig, så brekker jeg aldri ryggen bare for å gjøre det.
  11. Skriver du i bøkene dine? Vanligvis ikke, men det har skjedd – da særlig med bøker jeg har lest i forbindelse med studier.

frosten

Hvordan er dine lesevaner?

14 thoughts on “Juleferie, orkideer og lesevaner.

  1. Jeg digger slike lister som dette og har allerede laget meg en liste jeg også, kan ikke dy meg! Orkideens hemmelighet har jeg hatt liggende på vent i en halv evighet så kanskje jeg bør lese den snart. Ser frem til omtalen din av den. Ha en riktig god jul,Silje:-)

Legg igjen en kommentar

