Lest i Paris: Orkideer og demoner.

Aller først; GODT NYTT ÅR til dere alle sammen! Håper dere hadde en flott kveld helt etter deres egen smak! Mannen og jeg tilbrakte inngangen til det nye året på en heidundrendes og morsom jazz – elektronika- konsert i Les Halles, Paris, og det var knallbra!

Som de siste innleggene forteller så er det vel ingen tvil om hvor handlefokuset mitt lå under Parisoppholdet! Jeg endte opp med en liten diskre overvekt på vei hjem, men 1,5 kg over er jo ikke så mye, er det vel? Men denne posten skal ikke handle om hvilke bøker som ble kjøpt, i stedet skal jeg fokusere på de to romanene som jeg fikk lest i juleferien min. Bøkene er i to ulike sjangre; Orkideens hemmelighet av Lucinda Riley er en roman i samme stil som Kate Morton sine romaner – mer om dette om et øyeblikk -, mens Glassdemonen av Helen Grant er en spenningsroman for ungdom. Den første boka har jeg en del å snakke om, mens den andre har jeg mindre å si noe om. 

orkideerOrkideens hemmelighet av Lucinda Riley kjøpte jeg etter at jeg hadde slukt og likt Fortellingen i fiolinen av Natasha Solomon i sommer, og jeg tenkte at dette ville være en roman som kanskje ville tilfredsstille det lille suget jeg fikk etter flere romantiske, spennende og rørende historier fra 2. verdenskrig og tiden etter, Kate Mortonske – historier som blander fortid og nåtid på en god måte, og som inneholder hemmeligheter og skjulte lidenskaper. Og både omslaget og baksideteksten virket lovende – jeg var ganske sikker på at jeg hadde funnet en Mortonsk og Solomonsk perle. Om det faktisk var tilfellet? Njei – ikke helt, dessverre.

Historiene som fortelles i Orkideens hemmelighet er fengende og spennende, og det var skjebner som rørte ved meg og som satt i meg en god stund etter lesingen. Jeg likte godt å bli kjent med Julia, den plagede konsertpianisten som etter et voldsomt tap flykter fra Frankrike til hjemmelige trakter i England. Jeg fikk også sansen for bestemoren hennes og Kit, arvingen til det erverdige godset Warthon Park. Historien til den eldre generasjonen; Olivia og Harry Crawford og tjenerne Bill og Elsie (besteforeldrene til Julia) var også interessant. Det var i det hele tatt mye med selve innholdet, selve premissene som jeg likte, og jeg opplevde at det var noe ekstra til stede i fortellingen som burde fått meg til å synke motstandsløst ned i romanen. Men så  var det den der gjennomføringen da, evnen til å få de gode – om enn ikke helt originale – ideene til å bli noe mer, evnen til å sette ideene og tankene ut i livet, til å skape et troverdig univers der leseren faktisk kan lukte orkideene, kjenne fuktigheten i Bankok på huden og kjenne karakterenes gleder, sorg og bitterhet – for tro meg, her er det flust av følelser å ta av. Dette synes jeg ikke forfatteren får helt til i denne romanen, og det synes jeg er så trist – potensialet er jo der!

Jeg nevner både Kate Morton og Natasha Solomon tidligere i denne posten, og en sammenlikning mellom disse tre forfatterne er uunngåelig. Dessverre kommer Lucinda Riley, for meg, til kort på alle områder. Der Morton ganske så subtilt og diskre tvinner sammen trådene fra fortid og nåtid, legger Riley ut hint like elegant og forsiktig som en elefant som danser ballett, og der Solomon får meg til å bli så betatt av en av sine karakterer at det kiler i magen når han blir beskrevet, og som tryller frem skildringer som gjør at jeg blir en del historien hun forteller, så skaper Riley en distanse mellom meg og det som skjer i romanen – språket er for svulstig for meg og jeg henger meg opp i små detaljer som irriterer; for eksempel at de tre sentrale mannlige karakterene støtt og stadig får øynene fylt med tårer – hallo!. Jeg føler at disse småtingene skaper en barriere mellom meg som leser og historiene, og denne barrieren ødelegger for den gode leseopplevelsen Orkideens hemmelighet kunne vært. Jeg kjenner at jeg blir litt sur her jeg sitter, og jeg føler meg faktisk litt snytt.

I forhold til terningkast så vippet jeg stort sett mellom en toer og en treer, men på grunn av noe – uforutsett!! – som skjer på de siste sidene, samt skildringene av Olivias festligheter i London så ble det en treer. Ja, sånn kan det gå. Ellikken, AskeladdenKnirk , Solgunn og Elida har også skrevet om boka.

Glassdemonen av Helen Grant er, som nevnt, en spenningsroman for ungdom. Vi møter den

Louvre

Louvre

17 årige Lin som flytter fra England til den tyske landsbygda der faren skal forske på de myteomspunnede glassmaleriet Allerheiligenglasset. Mystiske ting skjer, mennesker blir funnet døde med glass rundt seg og Lin føler at noen er ute etter henne. Er det Bonschariant, demonen som i følge myten hjemsøker glasset, eller er det noen som ikke ønsker at glassmaleriet skal bli funnet?

Jeg har de siste årene lest en god del ungdomslitteratur. Mange av dem har jeg likt svært godt, og flere av dem er også blant favorittbøkene mine. Felles for de YA romanene jeg har likt aller best er at de er velskrevne, komplekse og at de kan passe for lesere i alle aldere. Jeg opplever ikke at Glassdemonen er blant disse. For meg blir dette alt for enkelt og rett frem, mysteriet er heller ikke spesielt godt utviklet; det hele virker for tilfeldig og vinglete – er det meningen at det skal være en paranormal grøsser eller en krim? I tillegg opplevde jeg løsningen som usannsynlig og lite gjennomtenkt. Den minner meg en del om «krimbøkene» fra Starletklubben/TL – klubben som jeg leste som liten, der det skjer mye merkelige ting gjennom hele historien, før det plutselig blir avsluttet med en brå slutt på mysteriet. Det som allikevel er mitt største ankepunkt med Glassdemonen er fortellerstemmen. Synsvinkelen er 1. person, og fortelleren er Lin – det er forsåvidt greit, men siden Lin ser tilbake og forteller sin opplevelse av det som skjer, så blir det veldig mange slike frempek:

Akkurat der tok jeg feil. Det kunne gjøre stor skade – jeg visste det bare ikke da. s 85

Det blir faktisk for mange, og i stedet for å skape spenning og et ønske om å lese videre – som nok er intensjonen – så blir det bare slitsomt. Terningkast to…. jupp…

Hva leste du i juleferien?

18 thoughts on “Lest i Paris: Orkideer og demoner.

  1. Ikke lest noen av dem faktisk, men misunner deg kraftig turen til Paris. Og så nyttår der da gitt! Spennende! I juleferien min fikk jeg lest de to siste bøkene i The Ring (thriller)trilogien. Bokomtale kommer de neste par dagene. Første boka var veldig god, andre boka enda bedre, mens siste boka var .. underlig, rar konklusjon, men passende. Jeg sitter ennå og funderer på om jeg elsket trilogien – eller om den bare var veldig god😀

    • Du trenger ikke lese de to bøkene, altså, men ta gjerne turen til Paris i romjula – det var fantastisk🙂 Vi har vært der flere ganger tidligere, men ikke i jula. Det skal gjentas.
      Jeg har sett de tre Ringu filmene, og den siste filmen var en slags prequel (på godt norsk), er den siste boka det også? Jeg har uansett store planer om å lese bøkene, for filmene er store favoritter. Ønsker deg et godt nytt år, Marianne!

  2. Jeg har ikke lest noen av dem. Orkideens hemmelighet står riktignok på leselisten, men den har ikke kommet lenger.
    Godt nytt år! og så herlig å tilbringe ferien i Paris! Det høres fantastisk ut!🙂

  3. Heldiggriiiis, jeg vil også til Pariiiis!😉

    Fine omtaler. Orkideens hemmelighet har jeg vært nysgjerrig på selv etter at den kom ut. Jeg er veldig begeistret for Mortons bøker selv, så tenkte det kunne være en bok verd å snuse nærmere på. Har fått med meg at smaken er ganske delt blant de bloggerne jeg har lest omtaler av, så det blir spennende å se hva jeg selv synes når (hvis) jeg får somlet meg til å lese den.
    Godt nytt år til deg også!

  4. Godt nytt år til deg🙂
    «Fortellingen i fiolinen» er en fin historie, og «Orkideens hemmelighet » har jeg stående i hyllen. Nå har jeg blitt veldig begeistret for Morton, men når språket blir for svulstig som du sier (og klisjeeaktig?) spørs det om «Orkideens hemmelighet » er en bok som passer for meg. Men det gjenstår å se🙂

    • Fortellingen i fiolinen er nydelig, og jeg er også veldig glad i bøkene til Morton. Riley blir for klisjeaktig, ja, så den falt ikke i smak hos meg. Men det er jo flere som har likt den, og godt er det🙂

  5. Tilbaketråkk: Hvordan gikk det egentlig i 2012?!? « siljes skriblerier

  6. Tilbaketråkk: #1/2013:Hvordan ligger jeg an?!? « siljes skriblerier

  7. Tilbaketråkk: Den fortrolige av Hèléne Grèmillon | siljes skriblerier

  8. Tilbaketråkk: Arven av Katherine Webb | siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

