Lesesirkel 1001 bøker: Kafka på stranden av Haruki Murakami

Det er fremdeles bare januar men jeg har allerede møtt romanen som jeg erKafka ganske sikker på blir min store bokkjærlighet i 2013! Kafka på stranden er skrevet av Haruki Murakami, den er mitt aller første møte med denne japanske forfatteren (og definitivt ikke det siste) og jeg har lest den som en del av Lines lesesirkel.

For å være helt klar; Kafka på stranden er en merkelig roman. Jeg tror det er en av de bøkene man enten faller pladask for eller så liker man den ikke i det hele tatt. Jeg er jo, som nevnt, en av de som falt nesegrus, men når jeg nå setter meg ned for å skrive om hva det var som gjorde at denne leseopplevelsen ble helt ekstraordinær – ja, så er det vanskelig å finne ord som beskriver det godt nok. Det til tross for at jeg både har skrevet post – it notater, markert i margen(!!) og skrevet tankene mine ned i min helt nye Moleskine bokdagbok (ikke relevant, men den er bare så fin…). Men jeg skal prøve så godt jeg kan.

Vi møter Kafka Tamura som på 15  – årsdagen sin rømmer hjemmefra. Han er vokst opp med faren og innprentingen av en profeti om at han kommer til å drepe sin far og voldta sin mor og søster. Han reiser fra Tokyo til Takamatsu for å unngå denne skjebnen, men også for å lete etter moren og søsteren som forsvant da han var liten. Kafka har alltid vært en ensom gutt, og det eneste stedet han føler seg helt hjemme er på biblioteket. Når han kommer til Takamatsu leter han derfor opp et lite privat bibliotek der han kan tilbringe dagene. Der møter han Oshima og den mystiske bestyrerinnen Saeki som hjelper ham når noe uforklarlig skjer.

Parallelt med historien om Kafka følger vi også den eldre mannen Nakata. Etter en merkelig hendelse i barndommen der han mistet både alle minnene sine, samt halve skyggen sin, har han vært av den mer enkle sorten. Men en evne har han fått; han kan prate med katter (misunnelig!!!). Etter å ha arbeidet som møbelmontør, er han nå arbeidsledig, men han sper på trygden ved å ta oppdrag som kattefinner. Ingen er bedre enn Nakata på det feltet. Det er mens han er på let etter en liten kattefrøken at han blir ført til den mystiske figuren Johnny Walker, som på groteskt vis samler på kattesjeler. Ting skjer og plutselig er Nakata på flukt fra politiet og med et merkverdig driv mot nettopp Takamatsu. Slik nærmer livene og skjebnene til Kafka og Nakata seg hverandre.

Kafka på stranden av Haruki Murakami er for meg en helt utrolig magisk, fascinerende, vakker og velskrevet roman. Murakami har skapt et helt eget univers med utgangspunkt i Japan – et Japan som tilsynelatende ser ut som «vårt» Japan, men der det for eksempel kan regne fisk, mannen fra Kentucky Fried Chicken plakatene er en innkaster uten fast form og sjelen til levende mennesker kan gå igjen i en yngre utgave. Eller? Det er vanskelig å si hva som er ekte og virkelig og hva som er drøm i denne boka. Er det for eksempel en mellomting? En tilstand mellom virkeligheten og en drømmeverden/det hinsidige? Jeg vet ikke, men det jeg vet er at Haruki Murakami drar sjangeren magisk realisme et par hakk forbi det som er normen. Dette er en historie full av absurditeter og uforståeligheter. Og  vet dere hva? Jeg elsker det!!  Det er litt som med en David Lynch film; du må godta premissene og la deg føre og forføre inn i et helt nytt univers for at det skal funke, og det var nettopp det jeg gjorde med Kafka på stranden. Jeg lot meg oppsluke, jeg var der sammen med Kafka og Nakata og opplevde og følte det de opplevde og følte – sammen med dem.

Murakami skriver svært godt og medrivende. I Kafka på stranden er det forskjellige fortellerstemmer og ulike synsvinkler. Kafka forteller selv i førsteperson, mens Nakatas opplevelser er skildret i tredje person. I tillegg er romanen krydret med rapporter fra en hendelse under 2. verdenskrig – ja, riktig, den som «ødela» Nakata og avisartikler. Jeg opplever disse variasjonene er med på å skape en egen spenning og gjør fremdriften mer intens. I tillegg så setter jeg pris på alle de kloke og vakre skildringene til forfatteren; Murakami skaper karakterer som er genuint interessert i for eksempel litteratur og kunst og det er så mye som blir sagt og beskrevet som får meg til å tenke og reflektere, og som rett og slett gir meg gåsehud:

Minner er noe som varmer kroppen fra innsiden. Men samtidig er det noe som river den i stykker fra innsiden. s 463

Andre setninger sjarmerer meg og får meg til å nikke gjenkjennende:

 Når jeg tar bøkene ut av hyllen og åpner dem, sender de ut en duft av gamle dager. Det er en særegen lukt av dyp visdom og intense følelser som har ligget og hvilt mellom boksidene, og som nå slippes løs. s 46.

Jeg opplever Murakami sin stemme rett og slett som en eksplosjon av fortellerglede, den er leken og lett, og det er en fryd å lese.

I tillegg til å skrive om uforklarlige og rare hendelser, katter, kjærlighet, identitet og tilhørighet, kompliserte foreldre/barn – forhold og leserglede på en utrolig god og levende måte, så har Murakami også klart å skape et persongalleri av en annen verden. De er alle – Kafka, Nakata, Saeki, Oshima og Hoshino -, som alt annet i dette universet, underlige og snåle, men samtidig så er de så ekte og nydelige. De har sjel, jeg kjenner dem inne i meg fremdeles, selv om det er en uke siden jeg leste ut romanen! Deres gleder har blitt mine gleder – ja, jeg har sittet og smilt fjollete ut i lufta av enkelte ting de opplever som er så finfine, og deres sorger har satt seg i meg som en vond knute. Den karakteren som nok satt seg ekstra i meg er Kafka selv – gutten som prøver å flykte fra skjebnen, men som i løpet av boka opplever at er det noe som ikke kan rømmes fra så er det det som er skjebnebestemt (jeg vil allikevel påstå at han kom ut av det hele litt mer hel enn stakkars Kong Ødipus, men det er en annen sak).

Kafka på stranden er en bok der mye skjer på ulike og mer eller mindre forståelige plan. Den gir ingen klare og definitive svar, men mer små og subtile antydninger – hvordan de skal tolkes er opp til oss lesere. Enkelte tråder er kanskje veldig løse – hva var egentlig greia med Johnny Walker? og den blodige skjorta til Kafka? – men summasummarum så var dette en helt særegen og nydelig leseopplevelse! Jeg vil ha mer!

Flere innlegg om denne boka finner du hos fine Line!

Og med det har jeg lest årets andre (!!) 1001 – bok! Hvor skal dette ende?

21 thoughts on “Lesesirkel 1001 bøker: Kafka på stranden av Haruki Murakami

  1. En fantastisk omtale! Du har virkelig fått satt ord på en del ting jeg ikke fikk til å beskrive. Det er noe med det at denne boken både er realistisk og del av en drøm (?) som gjør at ordene ikke helt strekker til. Jeg falt helt pladask for den likevel. Den er virkelig, virkelig en fin bok!

  2. Hurra for deg, Silje, for et flott innlegg! Du beskriver godt hvorfor du falt for boken, og jeg forstår deg selv om jeg ikke hadde samme opplevelse av den. Jeg tenkte faktisk også på David Lynch underveis, samt Christopher Nolans film «Inception». Når det gjelder kule effekter og bisarre ideer, kommer jeg og Murakami godt overens. Og jeg er helt enig i at Kafka slipper billigere unna enn stakkars Ødipus, i og med at det er noen uklarheter i omløp her.

    Jeg misunner deg å være bokforelsket, og håper at jeg opplever det senere i år!

    • Tusen takk, Line🙂. Så bra at jeg klarte å formidle min leseopplevelse. Det er som du sier i innlegget ditt, at vi opplever boka ulikt fordi vi leser med ulike briller. Det er spennende🙂

      • Helt klart veldig spennende! Dette er faktisk første gang jeg har opplevd at litteraturviterbrillene mine var en uting. Vanligvis pleier det å være en stor fordel. Jaja, da har man opplevd det også🙂

  3. Utrolig bra skrevet. Jeg tror jeg likte boken av akkurat de samme grunnene som du gjorde, uten at jeg på noen måte har fått formidlet dette selv. Dette var uansett en bok jeg virkelig falt for.🙂

  4. Forfriskende lesing, til tross for at vi opplevde boka vidt forskjellig.
    Tror det som overrasker meg mest er at du har ‘følt’ den, for for meg er det bare en masse ord og jeg har til nå trodd at de som likte den var kun de som forstod den på ord-basis.
    Som jeg sa i en annen kommentar: Mystisk -)

  5. Slenger meg på det de andre sier om at dette var en god omtale, og det er jo alltid hyggelig å høre om andres bokforelskelser.
    Samtidig er det helt merkelig å lese det du skriver fordi det er så fryktelig langt unna min opplevelse av teksten. Alle disse punktene som jeg kjenner igjen fra romanen føles helt malplasserte i en tekst som er så positiv, om du skjønner hva jeg mener?

    • Jeg skjønner hva du mener, og jeg har opplevd det selv i forhold til andre bøker og omtaler. Men jeg synes det er skikkelig spennende å lese de ulike oppfatningene vi har av den samme boka.

  6. En super omtale, Silje! Som Line over er jeg nesten misunnelig på din opplevelse her, for det finnes ikke noe bedre enn det. Likte veldig godt sitatene du valgte også. Han har noen helt strålende setninger underveis. Jeg var vel ambivalent, men likte boken så godt at jeg vil gjerne lese mer av Murakami, kanskje fortsette på IQ84 som jeg begynte på i sommer!

  7. Det er vanskelig å beskrive hvorfor denne boka er så bra (for oss som likte den), men jeg synes du beskriver det veldig godt i denne omtalen🙂 Og for et purrrfect illustrasjonsbilde! Nydelig pus du har! Jeg har en teori om at det er en overvekt av katte-elskere blant oss bokbloggere.

  8. Ja, det er en merkelig bok, og vanskelig å skrive om. Selv om man liker den! Jeg synes du har gjort en super jobb, Silje, så gjenstår det å se om Kafka på stranden blir din store bokkjærlighet i 2013!

  9. Tilbaketråkk: #1/2013:Hvordan ligger jeg an?!? « siljes skriblerier

  10. Tilbaketråkk: Hipp hurra for jubilantene! | siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

