The Complete Silje TV – serie Oversikt – del 1:

Det er jo ingen hemmelighet at jeg liker å se på TV – serier – og da aller helst flere episoder i slengen. Forrige uke fortalte jeg om min nye dille; Pretty Little Liars, og i den forbindelse etterlyste Lise en liste over favorittseriene mine. Så, uten noe mer om og men; la meg presentere The Complete Silje TV – serie Oversikt (jeg tok det navnet, jeg, Lise):

De beste av de beste:

Buffy the Vampire Slayer troner helt øverst, helt på topp. Jeg elsker Joss Whedon sine serier på generelt grunnlag, og det er takket være Buffy og hennes Scoobie Gang. Jeg har vært en trofast titter siden serien ble vist på TV på slutten av 1990 – tallet, og har sett alle sesongene veldig mange ganger. Karakterene og deres utvikling gjennom 7 sesonger er helt fenomenale og historiene som fortelles er både spennende, mystiske, morsomme, triste – ja, de serierrommer det meste. Dialogene er i en klasse for seg, jeg jubler høyt over alle de popkulturelle og nerdete referansene og jeg fryder meg over de ulike virkemidlene som Joss benytter seg av for å gi et dypdykk i det å være ungdom/voksenog hvordan man kan forholde seg til de ulike utfordringene man står ovenfor. Min favorittsesong er sesong 5 – den der Glory er The Big Bad, og den inneholder også en av mine desidert største favorittepisoder; The Body – der Buffy og gjengen må forholde seg til en helt naturlig død, og hvor vanskelig det er i forhold til å kjempe mot onde monstre. Det er noe med lyset, lydene og filteret som gjør episoden til en helt unik opplevelse. Og ja, jeg gråter hver gang.  To andre favorittepisoder er musikalepisoden Once more with feeling fra sesong 6 og Hush fra sesong 4 (som er den svakeste sesongen etter min mening, men som allikevel har noen av de aller beste episodene). Sistnevnte har ingen dialog, bare musikk. En genial episode! 

The Wire – dette må være noe av det mest realistiske som er laget innenfor TV – serie verdenen, og jeg slukte alle fem sesongene i en jafs. De ulike sesongene har ulike vinklinger, selv om vi følger den samme kjernen av politifolk og kriminelle gjennom hele serien. Vi blir godt kjent med de ulike miljøene, politikken og byråkratiet som påvirker beslutningene, medias rolle og hvordan elever blir rekruttert fra skolene for å bli lokale «kingpins»  Dette er med på å gi et godt og troverdig bilde av en by der kriminaliteten er svært høy. Det er vanskelig å trekke ut en sesong eller enkelte episoder, for The Wire må sees i en helhet for å få så godt utbytte som mulig. Jeg tror aldri jeg har blitt så rasende på karakterer og hendelser som jeg ble da jeg så denne serien, og jeg har aldri følt en så stor politikerforakt eller blitt så knyttet til badguys tidligere heller. Se den og bli provosert! Og bli glad fordi det finnes mennesker som velger å stå opp og kjempe for noe de tror på. Dette er kvalitet!

Twin Peaks av David Lynch. Genial, syk, skremmende og fascinerende er vel de ordene som mest dekker denne rare og brilliante serien. Serien begynte som en ganske forståelig krim; Hvem drepte Laura Palmer? Krydret med et helt spesielt persongalleri (Agent Cooper!), mystiske hendelser og hjemsøkende musikk så var det en ulidelig spennende serie. En svoren Twin Peaks og David Lynch tilhenger ble jeg nok da det tok av etter at morderen ble avslørt rundt episode 15 – enarmede menn, dverger som snakket baklengs, en mystisk hytte i skogen og BOB (!!!). Så utrolig skummelt og uforståelig, og så utrolig bra! 

Game of Thrones – episk og mektig fantasy der menneskelig ondskap, maktkamp, religion og krig står sentralt. Jeg har egentlig ikke så mye mer og si, egentlig… jo, det finnes DRAGEBARN!!! Sukk, lykke.

Carnivale er en serie som foregår i USA på 1920 – tallet og som handler om kampen mellom det gode og onde. Den har jeg faktisk skrevet om her, så da nøyer jeg meg med: Se den, den er fantastisk!

+ Alt annet laget av Joss Whedon: Firefly, Angel og Doll House –  fordi det er Joss og jeg liker hvordan hjernen hans er skrudd sammen – enkelt og greit.

Neste uke; mine favoritt krimserier.

Hvilke serier mener du er de beste av de beste?

18 thoughts on “The Complete Silje TV – serie Oversikt – del 1:

  1. Av disse må jeg si Twin Peaks. Jeg har sett alle episodene og jeg har gullboksutgaven på dvd🙂 Men den store, store favorittserien min gjennom tidene er: X-files. Aldri før har jeg vært så hekta på en serie som den. Magisk!

    • Jeg var 12 år, og jeg måtte virkelig overtale mamma og pappa til å få se Twin Peaks…. Men jeg fikk lov, og det er jeg glad for selv om jeg ble livredd😉

      Nå ble jeg forresten veldig nysgjerrig på hva din favoritt innenfor krim er!

  2. Så gøy, dette må vi oppfordre andre serieentusiaster til å følge opp. Jeg har sett nesten hele Twin Peaks, men de siste episodene manglet den gangen og jeg har enda ikke sett helt ferdig. Jeg liker best første «sesong» eller del og den har jeg sett mange ganger. Dale Cooper er min store helt, han er en helt fantastisk karakter.

    The Wire og Carnivale har jeg nå tilgang til gjennom HBO Nordic, så der har jeg noe å glede meg til skjønner jeg. Buffy ligger vel ute på Netflix og min søster har mast på meg i flere år om at jeg må se det:-)

    Noen av mine favoritter er ellers Sopranos, Dexter og Veronica Mars. Nå for tiden er det Homeland, The Good Wife og Game of Thrones som engasjerer mest.

    • Jeg håper alle som vil lager sine egne lister, det er alltid gøy å få nye tips. Og jeg er helt enig med søsteren din, Buffy må sees🙂

      Dexter, Sopranos, Veronica Mars og Homeland liker jeg også veldig godt, jeg har planer om å få dem med i en annen del av denne «spalten».

  3. Takk for tips, ja! Jeg har kun sett en av seriene tidligere (Game of Thrones), og såvidt sniktittet på Carnivale en gang for noe som føles ut som hundre år siden. Hvorfor jeg ikke så videre den gang da aner/husker jeg ikke, men jeg har lenge tenkt at «den serien skal jeg jammen sjekke ut igjen en gang». Så nå fikk jeg et ekstra spark bak.😉
    Twin Peaks skryter jo «alle» av, så skjønner jeg blir nødt til å få med meg den også. Eksen min kjøpte en samleboks og så den da vi fortsatt bodde sammen, jeg var jo tydeligvis et naut som ikke benyttet anledningen da, hehe.

    Egne favoritter, ja. Jeg elsker Sherlock, den nye britiske versjonen av vår engelske krimhelt (spørs om han dukker opp på lista di neste uke?;)). Og så har jeg sansen for Mad Men, retroglad som jeg selv er. Og Dexter, The Tudors, American Horror Story (veldig bra, selv om jeg faktisk synes at introene for hver sesong er det absolutt skumleste!). Ja, det var noen i alle fall.

    • Jeg har dessverre ikke fått sett så mye av Sherlock, men det jeg har sett fenget absolutt (så det betyr at jeg bare må få satt meg ned og se resten). MadMen og American Horror Story liker jeg godt – sistnevnte bare første sesong forløpig, men jeg skal få sett toeren også etterhvert.

Legg igjen en kommentar

