# 3/2013: Hvordan ligger jeg an?!?

påsketurDa er det 1. april og påskeferien nærmer seg slutten – eller, jeg er blant de heldige da for jeg har ferie i morgen også🙂. Det er også på tide med et nytt oppsummeringsinnlegg, og jeg tenker jeg skal begynne på samme måte som sist gang, nemlig med en hyllest til våren! For nøyaktig en måned siden jublet jeg over at det endelig var vår og så for meg deilige dager med varmegrader og snøsmelting. Varmegradene og snøsmeltingen lot vente på seg,  men nå i påsken har det virkelig vært deilig! Hipp hurra!! NÅ kjenner jeg virkelig våren!!!

Så over til hva dette innlegget egentlig skal handle om; lesemålene mine så langt. Jeg føler at jeg ligger godt an, men vi får se hva tallene egentlig viser.

Mars startet friskt;  som en konsekvens av at jeg ikke leste en eneste klassiker i februar satt jeg i gang med Cold Comfort Farm av Stella Gibbons. En klassiker og 1001 bok som beskrives som morsom virket som et ypperlig valg – der og da, men?  Tja… jo, ja historien om Flora Poste som drar til Cold Comfort Farm for ¨å «hjelpe» sine bondetamper av noen slektninger er morsom, men jeg opplevde at det var ganske vanskelig å lese den muntlige Essex – dialekten – det tok lang tid og motivasjonen sank etterhvert ganske raskt.  Jeg så med gru at en lesesump var i emning og valgte til slutt å legge hele boka fra meg – for nå (jeg er over halvveis). Da hadde det gått en og en halv uke og jeg så lesemålet med å lese 60 bøker på et år vinke til meg i det fjerne…. Takk og pris kom leselysten kjapt tilbake og jeg endte faktisk med å lese hele 6 bøker i mars, noe som gjør at jeg nå ligger på 16 leste bøker totalt! Det er jeg godt fornøyd med!

Jeg leste blant annet min første Maria Lang bok, ble lettere sjarmert og klarte å overbevise meg selv om at Mord på kirkegården til nød kunne regnes som en krimklassiker. Billig kryss, men like fullt et kryss – kremt, kremt. En annen krim; Asle Skredderberget sin nye roman om Milo Cavalli, Smertehimmel, falt virkelig i smak og jeg har nå utnevnt meg selv til misjonær for Skredderberget sine krimromaner på jobb. Det funker! Mars var også den måneden der jeg helt og holdent kom over min aversjon mot 2. verdenskrig bøker; både Guernsey forening for litteratur og potetskrellpai av Mary Ann Shaffer og Den fortrolige av Hèléne Grèmillon handler på et vis om denne perioden – og jeg likte dem veldig godt begge to! Forskjellige, men svært gode historier. Jeg tror faktisk at den sistnevnte er favorittboka mi i mars, med Guernsey og Smertehimmel på delt andre plass!  Måneden ble dessverre avsluttet med to «meh» – bøker; den grafiske romanen Fallteknikk av Inga H. Sætre og memoarene Tolstoy and the purple chair av Nina Sankovitch. Men slik er det, jeg leser så mye og plukker med meg bøker hist og her og alt kan ikke være gull – selv om det selvfølgelig er det jeg håper på.

bokhaug

Nye i hylla: bøker om bøker, Paris og WW2.

I mars har jeg, som vanlig, handlet «litt» bøker. Jeg har fått helt dilla på bøker som handler om bøker, og dersom handlingen også foregår i min favorittby Paris – ja, da er det egentlig ikke noe særlig å lure på!

Litt statistikk:

  • 16 av 60 bøker lest og omtaler skrevet.
  • 3 av 6 1001 – bøker.
  • 2 av 12 klassikere.
  • 2 av 6 Dokufeber – bøker.
  • 1 av 1 Haruki Murakami.
  • 1 av 6 grafiske romaner.
  • 1 av 3 serie – fortsettelser.
  • 0 av 1 Charles Dickens.
  • 0 av 1 Salman Rushdie.
  • 0 av 1 Neil Gaiman.
  • 0 av 1 Shirley Jackson

Konklusjon: Jeg er strålende fornøyd med at jeg har lest 16 bøker og dermed er i rute for lesemålet på 60 bøker, samt at jeg har skrevet om alt jeg har lest! Jeg føler også at jeg er godt i gang med 1001 – bøker, Dokufeber og Serie – fortsettelser målene mine, samtidig som jeg er i gang med målet om å lese 6 grafiske romaner. Silje goes classic har jeg også begynt på, men der kreves det nok litt mer dedikasjon de neste månedene.  Dickens, Rushdie, Gaiman, Jackson – hm??? De har jeg ikke møtt??

Hvordan ligger du an?

Anette har laget et linkeinnlegg for leseoppsummeringer. Ta en titt, da vel.

14 thoughts on “# 3/2013: Hvordan ligger jeg an?!?

  1. Hvordan ligger jeg an? Jeg kan jo late som jeg ikke vet det siden, ny tradisjon, jeg har fått for vane somle med oppsummeringen til langt uti måneden. Det er løgn selvfølgelig, for jeg vet jo at jeg ligger svært dårlig an. Kun 1 av 20 1001 bøker feks. Men jeg har konsentrert meg om lette slukebøker nå i slutten av mars og føler at leseformen er oppegående, enn så lenge -)

    Fniste litt da jeg leste innlegget ditt, for Cold Comfort var en av mine absolutt favorittbøker ifjor. Lesesirkeljubel. Jeg er nå ganske sikker på at du også vile likt Durrenmatt og beordrer dommer og bøddellesing på deg. Tross alt ser det ut som om de som slet med Murakamis Kafka heller ikke likte Durrenmatt – men var storfan av Gibbons. Ser du, hopper du over kan du gå glipp av årets beste bok!

    (fremdeles grønn av sjalusi på alle kryssene dine)

    • He he, Marianne likte Kafka og mislikte Durrenmatt, så jeg tror ikke den teorien stemmer helt. Og jeg tror jeg kommer til å like Cold Comfort Farm når jeg blir ferdig med den😉. Durrenmatt skal jeg ikke lese, i allefall.
      Jeg gleder meg til Austen, er du med på den?

      • I forhold til ifjor på denne tiden så ligger jeg strålende an! Viktig å sette ting i perspektiv har jeg lært! (…for i forhold til i forfjor så ligger jeg etter, men det trenger jeg ikke nevne..) Jeg fant 1001-lista ifjor sein høst og har lest meg opp på flere av disse i det siste. Trodde igrunnen det skulle bli ramgørr og trasig lesing, men foruten Dürrenmatt’en og Udolpho-å-så-ubegripelig-treigtflytende-Radcliffe så har jeg faktisk likt klassikerne jeg har lest sålangt. Det er også 1001-målsetningen min jeg er mest fornøyd med til nå. Hele 9 av minimum 12 for året må sies å være skyhøyt over alle forventninger. Føler nesten jeg jukset litt med 2 syltynne fliser av noen John Steinbeck-bøker samt Agatha Christie og baklomme-sizen på Dürrenmatt’en, men 1001 er 1001!
        Jeg har imidlertid ikke lest ei eneste av mars-bøkene dine, Silje, selv om jeg flere ganger har vært svært nære på å plukke Smertehimmel ned fra hylla. Forstår ut av omtalen din at han skal fortæres i løpet av året! Gode bøker skal ikke støve ned!
        Nå skal Jeffrey Archer leses ferdig før jeg går løs på Jane Austen. Trenger noe ikke-krim nå kjenner jeg. Dosen er nådd…
        …og – teorien til Ingalill kan faktisk godt stemme, for jeg er ofte unntaket som bekrefter regelen…😉

      • Ja din målbevissthet i forhold til 1001 – bøkene imponerer meg, Marianne🙂. Jeg er fornøyd med mitt 1001 mål sålangt også, men trenger et spark bak med tanke på klassikermålet mitt.
        Og ang Durrenmatt så tror jeg fremdeles ikke at den er noe for meg😉

  2. Jeg bukker og takker for «misjoneringen» din rundt bøkene mine! Veldig hyggelig at de falt i smak!
    Mvh
    Asle

  3. Jeg er også fornøyd med lesemålet mitt så langt. Lest 18 av 100 bøker dette året så lang og ligger etter «bare» med sju bøker for å nå målet. Har ikke mistet motet helt ennå😛 God leseglede!

  4. Skal vi se; Da har jeg reservert Den fortrolige, på jobb og skrevet opp at jeg bør lese Smertehimmel🙂 Guernsey boka er en av mine favoritter og er også en av de få bøkene jeg har valgt ut som handler om 2. verdenskrig. Jeg har selvfølgelig lest andre bøker fra den perioden også, men ingen så bra som Guernsey🙂

    Når det gjelder Silje goes classic har jeg et virkelig godt tips, nemlig Bleak House av Charles Dickens. Den var den første Dickens boken jeg leste og etter den er jeg forelsket i Dickens bøker. De er SÅ vakre!

    Jeg har ikke laget noen oppsummering for meg selv, men konstanterer at jeg ligger langt bak alt sammen. Jeg har nemlig blitt Geocacher, og det tar veldig mye av den tiden jeg før brukte på lesing. Men siden det er så veldig bra for helsa mi blir det prioritert allikevel (Men jeg har et savn etter lesetid og bøker for det!)🙂
    Ha en riktig fin dag!

  5. Åh, bøker fra Paris – det vil jeg gjerne lese! Gleder meg til å høre hva du mener, kanskje jeg får noen nye på lista.

Legg igjen en kommentar

