Det å finne fengende lesestoff .

Det har vært stille her på Skribleriene den siste uka – og det har sin forklaring,  eller forklaringer er nok mer riktig. Jeg har for eksempel sett episode på episode av Lost… Jeg har også dratt på tur til hjertesøsteren min og familien hennes på fagre Sunnmøre- ja, der er jeg jo fremdeles. Og når man er på besøk så må man prioritere litt annerledes :-).

Men den største årsaken til lite blogging er at jeg den siste halvannen uke ikke har greid å fullføre en eneste bok!  Det startet med Jane Eyre – en roman jeg er 250 sider inn i og så langt liker veldig godt – men som på et eller annet vis er litt treig å komme videre i. Jeg tar meg selv i å bli utålmodig mens jeg leser, og jeg ønsker å jage gjennom sidene. Men det går ikke.

På torsdag  satt jeg på Gardermoen,  og det sa helt stopp – mr Rochester var midt i en lang dialog som Jane lyttet oppmerksom til, og jeg merket at jeg sakte men sikkert svevde av gårde. Jeg orket ikke å lese mer i den romanen der og da! Men hva skulle jeg gjøre i stedet? For meg er det helt uaktuelt å fly uten bok – eller reise på tur generelt uten lesestoff. Jeg måtte altså ut på jakt etter noe annet å lese på.

Som sagt, så gjort – ikke lenge etterpå befant jeg meg blant hyllene på Ark med to bøker; Robert Rankin sin Motpaven og Kazuo Ishiguro sin Gå aldri fra meg. Fornøyd trasket jeg tilbake til gaten og begynte å bla i de to nye bøkene. Og bla. Og bla. Og lese litt her i den ene. Og lese litt der i den andre. Og bla litt i a’ Jane.

Slik gikk minuttene – bokstavene på sidene dannet ord og setninger – men ikke noe fenget. Hva nå? Skulle jeg rett og slett kjøpe et blad og så lese mer i Jane Eyre når lysten kom tilbake? En fristende plan, men det var ingen blader som fenget heller!

Nei, jeg måtte ta turen tilbake til Ark med et formål; finne en god, men lett roman – underholdningsverdien skulle altså være i fokus. Og bare det. En av de ansatte anbefalte De ingen savner av Eystein Hanssen – en god og fengende krim. Jeg kjøpte den og tuslet nok en gang tilbake til gaten. 

Tilbake på plass hadde jeg nå fire romaner å velge mellom; Motpaven, Gå aldri fra meg, Jane Eyre og De ingen savner. En sci-fi/fantasy, en moderne klassiker, gammel klassiker og en krim – og alle interessante på hver sin måte. Det var bare om å gjøre å finne den som ville passe akkurat der og da, sittende ved en gate og vente på et forsinket fly.

image

Det ble Motpaven av Robert Rankin som fikk æren til slutt,  og det er jeg glad for. Den er pussig, surrealistisk og absurd – og det et særlig dialogene som får meg til å både fnise og humre for meg selv. Jane og de andre ligger trygt i kofferten,  og der skal de få ligge til jeg er ferdig med historien om Omally, Pooley og den mørke ondskapen med de røde øynene! Jeg er overbevist;  Motpaven blir fullført ganske så snart.

Har du hatt en lignende opplevelse?

12 thoughts on “Det å finne fengende lesestoff .

  1. Jeg har det sånn stadig vekk, jeg. Men så er jeg ikke så flink til å velge bøker etter humør, og da blir det ofte sånn. Bøkene er gode, jeg har lyst til å lese dem – bare ikke akkurat nå. Jane Eyre er for øvrig en av mine store favorittbøker! Jeg har til og med lest den to ganger, så godt likte jeg den. Første gangen slukte jeg den rått, mens jeg leste den mer grundig andre gang (da var den helt annerledes). Jeg håper du koser deg på Sunnmøre! Klem 🙂

    • Ikke sant! Jeg er overbevist om at Jane Eyre vil falle i smak, men akkurat der og da så funket det ikke. Jeg hadde ikke klart å lese romanen med «riktige briller» hvis jeg hadde tvunget meg videre, og Jane fortjener virkelig å bli lest av en Silje som er i rett humør :-). Jeg tror allikevel ikke at den når opp til min store Brontë favoritt: Stormfulle høyder ;-).

      Sunnmøre var bra! Jeg har nesten aldri opplevd en slik varme og solskinn der før! Klem

  2. Eg kjenner meg og godt igjen. For meg går gjerne lesinga litt i stå, viss eg vel feil bok og tenker at eg må lese ferdig. Eg har blitt flinkare med åra, til å legge bort bøker når dei ikkje engasjerer meg, velje noko anna og heller gi boka eg la bort ein ny sjanse når eg er i riktigare humør. Men det er ikkje alltid like lett. For meg er dette hovudargumentet for å samle på bøker. Utan velfylde bokhyller, har ein ikkje nok å velje i.

    • Det høres lurt ut å kunne legge fra seg en bok som ikke engasjerer der og da, og heller gi den en ny sjangse når humøret er riktig. Det er også mer rettferdig ovenfor romanen, synes jeg. Jeg er dessverre for dårlig til det, men nå som jeg er inne i en periode der jeg vil lese flere klassikere og «tyngre» bøker så må jeg nok bli flinkere. Jeg har ikke noe lyst til å ende opp med å mislike en bok bare fordi jeg leste den på feil tidspunkt.

      Jeg støtter argumentet ditt for å samle på bøker fullt ut, Bjørg!

  3. Kjenner meg godt igjen, kanskje derfor jeg leser på så mange bøker om gangen. For jeg tar alltid å leser på det jeg har lyst til akkurat den dagen, og dette kan jo endre seg til neste dag. Godt da å ha litt å vege imellom da:) Men det fører jo også til at det tar litt tid å avslutte en bok og mange synes jeg er litt små rar som leser så mange bøker om gangen. Men dette går jo også i perioder:) Herlig å lese historien din ihvertfall:) Likte at du ikke ga opp,men fant den riktige boken for deg akkurat da. Ønsker deg en flott dag!

    • Jeg klarer ikke å lese mer enn en bok av gangen, og jeg beundrer dere som klarer det uten å gå i surr. Dersom jeg mot formodning har to bøker på gang, så leser jeg alltid først den ene før jeg fortsetter med den andre 🙂 Jeg ser jo at det å lese flere samtidig kan hjelpe mot akutt lesedemotivasjon av en bok 😉

      Ønsker deg en flott uke, Isabella!

  4. Jeg kjenner meg også igjen i det du beskriver her. For meg har det ikke vært annet å gjøre enn å legge fra seg boka som mot all forventning ikke griper i øyeblikket og finne en annen bok, eller ta en lesepause.

    Flott at du fant rette boka for deg da, det hjelper alltid med videre lesing hvis du klarer å finne noe som fenger å lese først. 🙂

    • Nemlig – den grep meg ikke i øyeblikket. Bra beskrivelse! Jeg er fremdeles overbevist om at den vil fenge meg igjen snart, da 🙂

      Jeg er egentlig for dårlig til å legge fra meg bøker som ikke fenger der og da, kjenner at jeg får dårlig samvittighet og jeg har jo et ønske om å fullføre bøkene jeg begynner på.

  5. Jeg synes dessverre at jeg har det sånn like ofte som jeg ikke har det sånn. Jeg er ikke så flink til å legge fra meg bøker og lar meg nok for lett påvirke av alt jeg synes jeg burde lese. En ny ting for meg er at jeg kjeder meg midtveis i en bok selv om jeg likte den godt i begynnelsen. Deilig når du finner den boken som fenger der og da ihvertfall:-) Jane Eyre hørte jeg på lydbok for noen år siden og likte godt, men er enig i at den kan være litt treig. Jeg sliter jo litt med Austen for tiden og leser mest annet.

    • Jeg erf heller ikke flink til å legge fra meg bøker, kjenner at jeg får dårlig samvittighet. Jane Eyre skal leses ut i løpet av måneden – satser jeg på – for jeg liker den godt, men den føltes bare så tung der og da 🙂 Håper du kommer igjennom Northanger Abbey etterhvert, Silje, og at den faller i smak – men jeg tror du gjør lurt i å lese andre ting når den ikke fenger.

  6. Morsomt at du skriver om dette! Det er nok en kjent utfordring blant oss bokelskere 🙂 Selv hadde jeg det slik i hele april. Det var ekstremt mye å gjøre på jobben og ellers i Livet den måneden. Da pleier en bok å være den perfekte avkobling, men den gang ei! Jeg endte med samme løsning som deg, å finne det lystbetonte. Jeg synes forøvrig at noen bøker egner seg godt for de mørke vintermånedene. Når dagene blir lange og lyse setter i alle fall jeg pris på «det lette». Ha en fin uke!

    • He he, ja, dette er nok en situasjon som mange bokelskere kan kjenne seg igjen i 🙂 Jeg er glad for at jeg fant en bok som ga meg leselysten tilbake slik at jeg slapp en lengre periode med dårlig leselyst – selv om mannen nok syntes at det var litt i overkant å kjøpe tre nye bøker på rappen (Jeg har en svært haug hjemme også ;-)). God uke til deg også, Anne!

Legg igjen en kommentar

