La petite madame et Paris – Parte 2

Tenk, nå har jeg vært på egenhånd i Paris i en uke, og det har vært en vidunderlig uke med mye kos, mange opplevelser og en del gnagsår. Når jeg tenker etter så er det nok Compeed jeg har brukt mest penger på, faktisk!

image

For selv om jeg er en stor tilhenger av byens metrosystem, så har jeg denne uka prioritert å bruke beina. Det er så mange koselige små smetter, skjulte grønne lunger, sjarmerende kafeer og kule butikker som dukker opp bare en svinger litt vekk fra de store boulevardene. Jeg har hatt noen løse mål for hvor jeg skal de fleste dagene, men har fokusert på opplevelsene rundt å komme dit i stedet for å ta strake veien frem – så lenge jeg vet hvilken retning målet mitt ligger: høyre, venstre, på skrå, opp eller ned (ikke noe kompassbegreper her, nei), så går det finfint. Jeg beveger meg, via uendelige og spennende omveier, i den riktige retningen, og kanskje, kanskje ikke, når jeg frem dit jeg hadde tenkt. Helt uproblematisk – bortsett fra at jeg rotet meg litt bort på Montmartre, da. Havnet på «baksiden» av La Butte, men da var det jo bare å gå samme vei tilbake, og vips så så jeg noen kjente gater og bygninger igjen!

image

Ellers så har jeg vandret rundt i Les Marais, bydelen jeg bor i, Latinerkvarteret,  Ile de la Cite, St.Germain de Pres og Jardin des Plantes, og synes egentlig jeg har fått sett og gjort mye på en uke. Musee d’Orsey har jeg også – for første gang!! – besøkt. Anbefales!

image

image

image

Is, vin og bøker har selvfølgelig også blitt prioritert!  Jeg har funnet to «nye» engelske bokbutikker, i tillegg til de to gode gamle, og gjort noen skikkelige kupp – men de fortjener et eget innlegg. For nå så vil jeg bare anbefale den romanen jeg leser nå: Three lives of Tomomi Ishikawa av Benjamin Constable.  Så, så god!

image

image

image

Flere oppdateringer kommer! Au revoir!

image

Hvis du vil se flere bilder så er jeg på instagram. @siljeblomst

6 thoughts on “La petite madame et Paris – Parte 2

  1. Jeg nidigger oppdateringene dine både her og via FB. Dypt imponert over at du er så flink til å kose deg glugg ihjel mutters alene i Paris. Imponert OG misunnelig – Sånn på en positiv måte, altså. Jeg kjenner at jeg blir rent GLAD på dine vegne🙂 Snart fyker jeg avgårde til Frankrike selv, dog til rivieraen. Blir nok bra der også, tenker jeg🙂

  2. Enig med Ellikken! Du tar så utrolig fine bilder, og det virker som du har det helt supert i Paris🙂 Kos deg masse denne uken også, og så gleder jeg meg til å se mer om bøkene du har kjøpt!

  3. Åh, dette høres helt nyyydelig ut! Skulle gjerne ha gjort en slik tur selv, for å lese, skrive og kose meg i mitt eget selskap! Jeg følger deg på instagram og koser meg med å se bildene. Gleder meg til videre oppdateringer!

Legg igjen en kommentar

