Nysgjerrigper: nifse sekter.

Jeg tror jeg har skrevet om dette tidligere, men jeg gjentar det gjerne. Jeg har en greie for skumle sekter! Jeg kjenner at det kribler i meg når jeg hører, ser eller leser om mennesker som har vært en del av et trossamfunn som lever helt i ytterkanten av det aksepterte, eller som har bikket over.  Jeg klør etter å forstå det uforståelige  – altså det som er uforståelige for meg og mitt livssyn, og få en innsikt i hvordan livet i et slikt samfunn er og hvorfor noen velger å ta del i et.

IMG_20130911_162528

I mai leste jeg Lauren Drain sine memoarer om livet i Westboro Baptist Church – Banished, og nå venter memoarene til Carolyn Jessop; Escape, som handler om hennes oppvekst, ekteskap og etterhvert flukt fra The Fundamentalist Church of Latter Day Saints. Jeg aner ikke hvordan den er, og takket være omslaget og «tag»- linjen Wife, Mother, Survivor, så er jeg forberedt på at den kan være litt «onsdagsfilmen på TVN» i stilen. Jeg tror allikevel at historien som fortelles er såpass interessant og provoserende at den suger meg inn.

Har du lest denne boka? Og har du noe  du fascineres ekstra av?

6 thoughts on “Nysgjerrigper: nifse sekter.

  1. http://bokelskere.no/bok/gud-bor-i-brooklyn-en-bok-om-jehovas-vitner/15309/
    http://bokelskere.no/bok/da-graater-englene-historien-om-en-ung-kvinne-som-blir-utstoett-av-jehovas-vitner/67013/
    http://bokelskere.no/bok/avhopperen-mine-20-aar-i-scientologikirken/366312/
    http://bokelskere.no/bok/besatt-av-demoner/220894/
    Mors bok av Margaret Skjelbred

    Tips til bøker om samme tema. Selv om jeg er en liberal troende så er jeg faktisk ganske fascinert av samme tema.

    Kom på en ting til. Hjelpekilden er en organisasjon som hjelper folk ut av lukkede trossamfunn. De har laget en side om ulike bøker som omhandler teamet. http://www.hjelpekilden.no/bokomtaler.html

  2. Åh, eg las mange bøker om dette temaet då eg var yngre. Både romanar og sakprosa, eg var opphengt i Jehovas Vitner og Den Forente Familie. Men så slutta eg bare med det på eit eller anna tidspunkt, eg er usikker på korfor.

    • Man når nok et metningspunkt etterhvert. Jeg ble veldig fascinert og skremt av Moonie og lignende bøker som 12 – 13 åring, men det var en lang periode der jeg ikke leste noe som helst om temaet.

      • Moonie hugser eg og godt. Eg gjekk i 9. og skreiv fordjupningsoppgåve i kristendomsfaget om sekta, etter å ha lese boka. Den og Da gråter englene, som eg ikkje hugser forfattaren på, greip meg veldig sterkt.

Legg igjen en kommentar

