En sosial helg i litteraturens tegn!

Det er søndag.  Jeg sitter hjemme i sofaen, litt utladet på en positiv måte. Jeg er både oppspilt og deilig sliten etter en spennende og koselig helg fylt med mange inntrykk og opplevelser.

Jeg er så heldig at jeg også i år har fått være med på å arrangere Bokbloggtreffet, og etter mange måneder med møter og planlegging, så var dagen der – i går, lørdag 14. september, tok vi i mot nesten 50 medbokbloggere fra hele landet på Gyldendalhuset i Oslo Sentrum. Og jeg må jo bare si det først som sist;  for en fantastisk gjeng vi bokbloggere er! Det var like vanlig med en velkomstklem som et håndtrykk og det tok ikke lang tid før kantinen summet av prat og latter!

Årets bokbord.

Årets bokbord.

Vi la opp til mye sosialt samvær (og quiz og bokbord og…), både inne på Gyldendal og ute på arrangementet til Gyldendal og Aschehoug «Bok på plassen», men vi ønsket også å ha en faglig del vi alle kunne samle oss om, der vi kunne få noen nye tips og ideer til videre blogging. Elin hadde et fint innlegg om hvordan man kan få flere lesere til bloggen sin, og her har jeg mye å lære. Jeg må nemlig innrømme at jeg ikke har hatt en veldig bevisst tanke om hvordan jeg skal få lesere til bloggen min, jeg har ikke gjort noen særlig bevisste grep (med unntak av å linke bloggen opp mot min personlige FB- profil). Jeg har i hovedsak konsentrert meg om å skrive så godt jeg kan, utvikle min egen skrivestemme og på å få formidle mine tanker og synspunkter på bøkene jeg leser. Men det vil jo ikke si at jeg ikke bryr meg om lesetall, jeg har selvfølgelig et ønske om at andre lesende skal lese det jeg skriver – og jeg HAR lesere, altså, og jeg setter pris på dere alle-  og kanskje få noen tips og bli inspirert, det er bare det at jeg ikke har tenkt på alle mulighetene som ligger der ute for å vise frem bloggen sin. Og da var det så bra at Elin gikk så grundig igjennom hva man kan gjøre i så måte. Hvem vet, kanskje dukker Skribleriene opp på Twitter i den nærmeste fremtid?

Etter Elin så var det Line sin tur til å ha et inspirerende innlegg om litteraturkritikk på blogg. Et svært interessant tema, som fikk meg til å reflektere over min egen bloggstil, hvordan den er og hvordan jeg ønsker å utvikle den videre. Jeg skal for eksempel slutte å kalle mine bokvurderinger for omtaler! Fra nå av skriver jeg anmeldelser – og er stolt av det!

Den siste som holdt et lite foredrag var Anne Fløtaker,  redaktør for norsk skjønnlitteratur hos Cappelen Damm,  som ga oss et innblikk i hvordan redaksjonene arbeider med forfattere og litteratur. Dette var også veldig spennende! Ja, og så holdt jeg på å glemme Elin fra Av en annen verden og hennes innlegg innledningsvis om BookCrossing – det var veldig ålreit å få litt mer info om dette.

IMG_144659890791201

Etter en deilig tapasmiddag bar det – for mange – ut på Sehesteds plass der det først var Brillequiz med Harald Eia, før Audun Vinger og Charlotte Thorstvedt tok over scenen for å snurre plater. Vinyl! Det var veldig hyggelig å fortsette skravlingen der ute også!

Til alle dere bokbloggere som var tilstede på årets treff, så vil jeg takke dere for at dere kom og bidro til at treffet ble så vellykket som det ble! Jeg er kjempeglad for at jeg fikk hilst og pratet litt med dere alle sammen – selv om jeg er klar over at jeg ikke fikk snakket like mye med alle, men jeg satser på at jeg får tatt det igjen senere! Og til dere som ikke hadde mulighet til å delta i år – det blir selvfølgelig Bokbloggtreff i 2014 også – MED Bokbloggpris!

1233318_10152505455861758_1046947741_n

Mari har laget en bloghopp, så etterhvert vil det bli en fin samling av innlegg og referater om treffet her.

Gro og Moshonista har også skrevet om Bokbloggtreffet 2013.

22 thoughts on “En sosial helg i litteraturens tegn!

  1. Angrer at jeg ikke tok bilder, av dere, og bokbordet, men sånn er det når man blir for opptatt av folket. Super oppsummering, foredragene ga mye og tenke på. Forlagsinnslaget var også bra, og kanskje revurderer jeg instagram og twitter. Kanskje!

  2. Tusen, tusen takk til dere i komiteen som igjen har laget et så flott arrangement for alle oss bokbloggere, Silje!

    Jeg er så uendelig dårlig på å ta bilder, så det er fint å se bildene dere andre har tatt på treffet.

    Har Forsoningen blitt gitt ut på nytt? Jeg syntes jeg har sett flere som hadde med seg den boken på treffet. Eller er det kanskje Ingalill som sniker inn boken overalt? Det minner meg på at jeg MÅ lese boken snart. Jeg fikk den jo av søteste Ingalill for omtrent 365 dager siden.

    • Så bra, Mari! Det er kjempegøy og lærerikt å arrangere treff, og det så flott at dere likte årets opplegg! Vi fikk Forsoningen da vi var på Eldorado-treffet på fredag🙂.

  3. Virker som dere har kost dere. Rart du ikke er på twitter ennå. Jeg foretrekker å koble bloggen min på twitter istedet for facebook for på facebook blir på en måte litt for privat. Jeg er så beskjeden at jeg ikke vil at de bekjente på lista mi skal vite at jeg har bokblogg hehe:)

    Men bra at dere har hatt en super helg sammen🙂

    • Det er veldig rart, egentlig. Jeg får gjøre noe med det😉.
      Og Bokbloggtreffet var en suksess, så neste år håper jeg du kommer også. Hadde vært gøy å fått hilst på deg IRL.

  4. Takk for sist – veldig kjekt å endeleg helse på deg! Det var eit flott treff, til tross for at eg ikkje fekk med meg heile lørdagen.

    Eg har og tenkt mykje på dette med lesarar på bloggen. Sjølv tenker eg litt som deg, eg vil nå ut til flest mogleg, så klart, men det er ikkje eit mål i seg sjølv å ha mange lesarar bare for det. Samtidig blir eg jo litt glad når eg ser at det kjem fleire nye lesarar.

    • Takk det samme, det var veldig hyggelig å treffe deg🙂.

      Ja, jeg blir veldig glad når jeg får nye lesere, jeg har jo et ønske om å nå ut til flere🙂. Prøvde meg på mitt første twingly- ping i dag, men tror ikke jeg fikk det til.

  5. Kjempekoselig innlegg!:) Var en kjempefin dag! Dro helt utslitt, men fornøyd fra Oslo:) Takk for at dere ordner så fint et treff til oss alle sammen! Setter stor pris på det!

    Håper vi snakkes mer til neste år!:) Fikk ikke snakket så veldig med deg, men er gald vi fikk ihvertfall hilst på hverandre.

Legg igjen en kommentar

