Pop – up bonanza!

Karin som eier den fine bloggen Hysj! Lesing pågår har Pop – up – bok- uke. Det vil si at hun hver dag denne uka tar for seg ulike pop – up – bøker, og , ikke nok med det, hun inviterer oss til å bli med. Og siden jeg synes slike bøker er fine, og fordi jeg tilfeldigvis har en liggende, så tar jeg i mot invitasjonen.

Men aller først. Hva er egentlig en pop – up – bok? Etter et enkelt google søk så er det i alle fall helt klart at «Kjært barn har mange navn» er et ordtak som fungerer svært godt til dette mediet. Utbrettsbok, sprett – opp – bok, sprett – ut – bok er noen andre, svært treffende navn, i tillegg til den mer engelsk inspirerte versjonen som jeg har gått for. En pop – up – bok er også en bildebok – men det som skiller den fra vanlige bildebøker (de som bare heter bildebøker) er at illustrasjonene er «utstyrt med klaffer og bevegelige deler av papir eller andre materialer for å skape forskjellige effekter når en blar i boka. Det kan for eksempel være at bildene løfter seg opp og bretter seg ut når en åpner sidene, eller at deler av motivet er skjult bak en papirbit som kan vippes opp som en luke.» (wiki).

Jeg personlig tenker nok mer snevert, merker jeg, og forbinder pop – up – bøkene med de bøkene der illustrasjonene på et vis løfter seg opp fra sidene og skaper en tredimensjonal effekt. De bøkene med luker, sånn som for eksempel Tassen – bøkene av Eric Hill, har jeg ikke tenkt på som denne typen bøker. Men, de er nå det, og da synes jeg egentlig at det engelske samlebegrepet movable books passer veldig godt.

IMG_20131009_160202Karin har i sine innlegg vis oss flotte klassikere som Peter Pan, Eventyr om Petter Kanin og Charlie og sjokoladefabrikkenav henholdsvis J.M.Barries, Beatrix Potter og Roald Dahl. Mette har også blitt med, og hun har skrevet om og vist frem den fine historien om Den lille prinsen, skrevet av Antoine de Saint – Exupéry. Jeg har ikke en klassiker å vise frem, heller en noe unøyaktig, men fryktelig sjarmerende, pop – up – reisebok av Arnaud Roi og Sylvie Bessard: Paris. Voyage animé au coeur de la ville lumière. (Som oversatt blir noe som dette: Paris. En tegnet reise i hjertet til lysenes by. Se, litt fransk sitter.).

Og byen kom vel ikke som noen overraskelse, eller?

Boka tar for seg ulike områder og landemerker i Paris. Den starter med et oversiktsbilde over byens 20 arrondisementer:

IMG_20131009_155909

Og her lærer man blant annet at i Paris så er det 6000 gater, en glasspyramide som er over 20 meter høy, 100 000 trær og 2,2 millioner parisere (og da er duene utelatt).

Det neste oppslaget tar for seg  Notre – Dame og områdene rundt:

IMG_20131009_155720

Dette er bare et lite utdrag av «Notre Dame – oppslaget», og her ser man i forgrunnen spissen på Ile de la Cité – Square du Vert-Galant, Pont Neuf med turistbuss og helt bakerst kan en skimte Notre Dame.

IMG_20131009_155835

Hvert oppslag har også en «flapp» med informasjon.

IMG_20131009_155236

Her er sidene om Eiffeltårnet, og bakenfor kan man se Trocadero. Det er nok vanskelig å se (det å ta bilder av pop – opp – bøker uten assistanse er vrient!), men illustrasjonene og effektene er veldig detaljerte – man kan virkelig gå på oppdagelsesreise inn i bildene og drømme seg bort.

IMG_20131009_155329

Hva med en tur ned i Katakombene, for eksempel? Jeg synes for øvrig at forfatterne har vært litt for snille med køen – den er myyyyyyye lengre!

IMG_20131009_155119Og fine Montmartre med Sacre Coeur tronende som en hvit dronning over byen, med elleville Pigalle i foten av La Butte.

Ja, og så helt til slutt så må jeg ta med meg to detaljer fra mitt «eget» nabolag. Centre Pompidou og La Republique – pop – up – style!

IMG_20131009_154951

IMG_20131009_154852

Jeg synes at Paris. Voyage animé au coeur de la ville lumière av Arnaud Roi og Sylvie Bessard er en pop – up – perle. Alle oppslagene er, som nevnt, veldig detaljerte og det er mye å se på. Den føles rett og slett litt magisk. Det er nesten som om jeg er tilbake i byen igjen og  jeg klarer, selv om jeg sitter i stua hjemme, å få den gode Paris – stemningen.

Boka er forøvrig kjøpt mens jeg svinset rundt på egenhånd i Paris i sommer. Jeg var på oppdagelsesferd opp mot Montmartre og ramlet over en liten, søt bokbutikk. Min utgave er på fransk, og selv om jeg ikke er så stø i språket, så forstår jeg forbausende mye! Men – den finnes også på engelsk.

Har du noe forhold til pop – up – bøker? Og har du noen favoritter?

10 thoughts on “Pop – up bonanza!

  1. Så fantastisk! Jeg har aldri sett noe lignende før, men det er jo et konsept som er helt genialt på å vise frem byer. Her kan man jo få frem størrelser, avstander og andre ting som er vanskeligere på vanlige illustrasjoner. Jeg er enig at det var mye man kunne forstå ut av konteksten når det gjaldt tekstene, spesielt å det første bildet. Moro!

    • Ikke sant🙂. Og alle bildene har så mange små snåle og morsomme detaljer som det var vanskelig å få med på bildene. Jeg tror denne fungerer like bra for parisofile voksne og eventyrlystne barn.
      Takk for at du har denne temauka, Karin, dette er gøy!

Legg igjen en kommentar

