Bemerkelsesverdige kvinner: Marie Curie.

Nå nærmer det seg tid for Ingalill sin biografilesesirkel. Siden temaet denne gang er bemerkelsesverdige kvinner, så synes jeg det er på sin plass at jeg blir bedre kjent med fysikeren og nobelprisvinneren  Marie Curie. Og det er faktisk ikke bare dama som er bemerkelsesverdig i dette tilfellet, det er også boka jeg har valg meg ut:

IMG_20131011_140816

 

Den har det treffende navnet Radioactive. Marie & Pierre Curie. A tale of love and fallout, og den er skrevert og illustrert av Lauren Redniss.

IMG_20131011_140936Hvor mye tekst det er på hvert oppslag varierer. Noen sider har store, flotte illustrasjoner og mindre tekst slik som eksempelet over.

Andre sider har mye tekst og relativt små illustrasjoner:

IMG_20131011_144026

 

Og så er det enkelte sider uten tekst i det hele tatt – men der illustrasjonene sier nok i seg selv:

IMG_20131011_143900

 

Forfatteren eksperimenterer med skriftyper og benytter seg i tillegg av fotografier og kart.

Og det morsomste; omslaget er selvlysende! Hvor passende er ikke det?!

Jeg gleder meg til å sette meg ordentlig inn i dette kunstverket av en biografi.

 

2 thoughts on “Bemerkelsesverdige kvinner: Marie Curie.

  1. Dette ser ut som en uvanlig biografi, og det er positivt ment😉 Jeg husker jeg leste om Curie, det var en av flere bøker i en faktaserie jeg leste. Andre bøker i serien tok for seg blant annet Helen Keller og Florence Nightingale.

    Helt klart en interessant dame du stifter bedre bekjentskap med nå, Silje. Håper det er lærerikt og godt skrevet/tegnet. God helg!

    • Den er skikkelig rar – på en god måte, men noen deler synes jeg er litt vanskelig å forstå. Radioaktivitets-teori på engelsk, for eksempel. Jeg får virkelig røsket opp i kjemi- og fysikk-kunnskapene mine😉. God helg, Mari!

Legg igjen en kommentar

