Godt sagt, Jane Austen!

Jeg har en lesevane som sikkert flere vil synes er helt horribel. Når jeg leser noe som er veldig bra i en bok; det være seg et godt sitat, en hendelse som synes å være viktig for handlingen eller at en av karakterene setter ord på det som er kjernen,  temaet i romanen, så bretter jeg et lite eseløre (alternativt klistrer jeg på små fargelapper dersom jeg har noen liggende = mindre horribelt?).

Jeg opplever at disse markeringene gjør det enklere å gå tilbake i teksten når jeg setter meg ned for å skrive en anmeldelse,  og jeg tror at de også vil tilføre en gjenlesing en ekstra dimensjon. Kanskje særlig i kombinasjon med blyantskribleriene jeg også benytter meg av  i margen (ja da, jeg gjør det også, gitt!).

image

I dag ble jeg ferdig med Overtalelse av Jane Austen, og som dere ser så ble det en god del eselører, og det har den fortjent. Jane Austen var nemlig ei svært smart dame!

Har dere noen spesielle måter å markere gode, smarte, velskrevne elementer i en roman?

Ps; anmeldelse kommer forresten i morgen.

30 thoughts on “Godt sagt, Jane Austen!

  1. Jeg gjør akkurat det samme. Helst ville jeg ha brukt sånn små lapper men de er aldri der jeg trenger de. Men sitatene markeres nederst på siden, i tilfelle jeg lager et eseløre på hvor langt jeg er kommet og ikke vil blande. Har haugevis av fine bokmerker men de er aldri der man trenger de heller… I det siste har jeg også begynt å skrible litt når jeg leser diktsamlinger, men da gjerne med blyant om jeg finner en.

    • Jeg bruker faktisk bokmerker for å vite hvor jeg er i boka, eselørene viser viktige ting. Jeg prøver også å bruke blyant, men noen ganger har jeg brukt penn. Godt å se at vi er flere😉.

  2. Forstår deg så godt… og det er fint med små bokmerker!
    Jeg bruker vanligvis aller siste side i boken, og skriver ned bittesmå sidetall der som jeg kan gå tilbake til, og skriver noen ganger ned første par ordene i setningene også…
    Men da må man jo ha en blyant .. Og det har man jo ikke alltid.. da blir det revne små papirstrimler hvis jeg finner noe papir!
    Det er jo ellers veldig koselig å finne gamle bøker der man har notert kjærlig, lagt inn lapper eller brettet på kryss og tvers❤

  3. Jeg skriver som regel ned i en kladdebok og hvis jeg leser på Kindle så noterer jeg selvfølgelig rett i boka he he. Eselører kan jeg også lage der, og de kan rettes ut igjen uten synlige skader på boksidene😉

    Overtalelse har jeg lest på engelsk, var sprekk ferdig av stolthet over den bragden. Jeg burde kanskje lese den på norsk en gang også, så er jeg sikker på at jeg faktisk fikk med meg alt i denne gode romanen(som vel ble sett på som kiosklitteratur back in the day). Gleder meg til å lese omtalen din i morgen, Silje!

    • Sånn sett er det kjekt med Kindle, men det er det å huske at man har en da😉. Jeg noterer alltid ned tanker og punkter i bokdagboka fra Moleskine når jeg er ferdig med en bok, og noen ganger gjør jeg det også underveis i lesingen. I margen på selve boka er det mest et stikkord, stjerner, utropstegn, hjerte, samt understrekninger. Ja, og eselører eller små fargelapper.

  4. Eselører, ja, av og til, men som regel er jeg så vrangforestilt at jeg tror jeg skal huske alt, så jeg noterer i hodet, – godt sitat side 53 – , osv. Det fungerer dessverre og selvfølgelig sjeldent og jeg blir ofte sittende på halvtimesvis og finne igjen det jeg trodde stod på side 53. Alt er så mye enklere på kindle. Må si jeg også gleder meg til den Persuasion omtalen – mengden klussing med boka tyder jo på at du har ekstremt mye å si om den -)

    • He he, jeg har prøvd det, men det fungerte ikke🙂. Ja, jeg føler at jeg har mye å si om Overtalelse, og skal prøve å sammenligne den med Northanger Abbey som jeg også leste i år. Vi får de hvordan det går🙂.

  5. Jeg bruker vanligvis penn til å lage ei lita stjerne eller understreking. I nødstilfelle lager jeg et bittelite eseløre eller «hakk» ved siden av det jeg vil markere. Eselører er egentlig bare i nødstilfelle siden det er vanskeligere å finne igjen det jeg ville finne igjen da.:)

  6. Neimen, Silje, da. Hva er det jeg ser? …
    Jeg bruker blyant hvis jeg ikke har post-it lapper liggende i nærheten eller servietter. Alt bortsett fra eselører. De har jeg ikke laget siden jeg var lita så mange av barndomsbøkene mine består av slike. Jeg var lenge i mot å skrive/skrible i bøkene mine, men nå har jeg blitt litt modig å streke under sitater veldig svakt med en blyant og er jeg ekstra modig kommenterer jeg så vidt i margen🙂 Men modigere enn det blir jeg nok ikke. Håper at jeg blir så modig en dag at jeg klarer å lage eselører igjen, men jeg kan ikke se det for meg …

    Har heller ikke lest noe av Jane Austen ennå (flaut). Har to bøker av henne stående. Så kanskje jeg skal prøve meg på en av bøkene hennes som et av målene til neste år? Vi får se🙂

    Ha en fin kveld/helg!

    • Beklager sen tilbakemelding, Ina. Av en eller annen grunn hadde kommentaren din havnet blant spam – kommentarene!! Jeg bruker ikke bokmerker for å vite hvor jeg er hen i boka, mens eselører, eller små fargelapper når jeg har det tilgjengelig, brukes når det er noe i teksten jeg synes er viktig🙂. Sammen med stikkord, understrekinger og symboler. Dette er noe jeg har begynt med i de siste årene, tidligere, som student, gjorde jeg det kun i skolebøkene mine.

      Og ja, du må lese Jane Austen, hun er så bra! Jeg har lest 6 av 7 bøker, og satser på å få lest den jeg har igjen i løpet av neste år.

  7. Jeg rynker ikke på nesen av dine lesevaner; det skal vises at en bok er lest.

    Jeg markerer sitater med fargerike klistrelapper, jeg bruker også å lage eselører hvis jeg ikke har klistrelappene med meg i sengen, toget, på kaffen. Sitatene som er ekstra gode siterer i på Bokelsere, jeg elsker å lese sitatene som folk legger ut der. Jeg skriver også av sitater på ‘Sitatbloggen min’ i tillegg til på Tumblr.

    Før skrev jeg av sitater i en ‘Sitatbok’, jeg skjønner ikke jeg orket!! Mye lettere og raskere og skrive de av med tastaturet.

  8. Det skal visa igjen at ei bok er lest, og eg bruker samme metode. Eseløyrer, understrekninger, eg har og med begynt med understrekinger og hjerter:-) Enkelte bøker er eg meir forsiktig med, men det er heller sjeldent. Kindle er genial til sitater, og eg trur eg har litt lettare for å huska at eg har ein enn deg;-) Bokmerker har eg blitt veldig flink til å bruke for å markere kor i boka eg er, men eg skulle ynskje at eg var flink til å bruke papirlapper til å markere sitater, men så er det at ein bruker det ein har til rådighet der og då, og klistrelapper er ein mangelvare i nødens øyeblikk;-)

    • Bokmerker er jeg også blitt flink til å bruke🙂. Jeg liker godt at bøker ser godt lest ut og at leserne før meg, dersom jeg kjøper brukt, har streket under, kommentert og lagd eselører. Det forteller meg at boka har gitt dem noe å tenke på.

  9. Eg er ambivalent, men eg synest skriving øydelegg gjenlesingspotensialet for boka og skriv derfor bare i fagbøker. Eg har brukt dei minste lappane frå post-it, gjennom heile studietida. Nå, etter e-boka, kjenner eg faktisk at eg sakner å skrible meir i bøker. Det er alltid det eg trekk fram som det dine med e-bøker. Eg kan skrible utan å øydeleggje. Så nå veit eg ikkje kva eg tenker, eg blir riven mellom to sterke krefter, kjenner eg. Enn så lenge: post-its.

    • Jeg skriver bare stikkord og symboler i margen, så det er ikke snakk om hærverk, altså. Jeg tenker også at gjenlesingen kan bli beriket av små notater siden de vil si noe om hvordan jeg opplevde boka første gang jeg leste den. Kanskje de også kan fortelle meg noe om hvordan jeg har utviklet meg som leser?

      Jeg foretrekker å bruke de små, fargerike lappene i

      • (Bruker pad og trykte litt for raskt). Jeg foretrekker å bruke de små, fargerike lappene fremfor eselører dersom jeg har de tilgjengelig, men det har jeg sjelden. Men jeg noterer alltid et lite symbol og understreker slik at jeg, når jeg skal gå tilbake, ser hva det var på den siden som jeg bet meg merke i.

      • Symbol var lurt. Eg noterer og Clementine sitt siste-side-tips. Eg pleier ha wordpressappen tilgjengeleg for notat på mobilen, men det er ofte distraherande. Eg ender opp med å måtte lese mail, sjekke twitter og wordfeud kvar gong eg skal notere ned eit godt sitat, så eg har kjøpt inn ei god, gammaldags analog moleskine-bok, slik at eg kan notere. Eg merker at behovet for å sterke under har endra seg etter e-boka. Det er jo unektelig praktisk.

      • Eg synest det er forstyrrende. Særleg viss eg ikkje skjønner kva notatene betyr. Derfor synest eg og andre sine notater er veldig forstyrrende i lånte bøker.

Legg igjen en kommentar

