Skrivesperre!

Forrige uke leste jeg Overtalelse av Jane Austen, og i et innlegg lovte jeg en anmeldelse allerede dagen etter.

Ja…

Nå er det gått fire dager, og jeg har ennå ikke publisert det. For det er ikke så mye å publisere ennå. Jeg sitter litt fast, får ikke helt skrivelysten til å være så tilstedeværende som jeg kunne ønske. Jeg har så mye jeg vil si om denne romanen, og jeg har lyst til å gjøre det ordentlig, så da har jeg bestemt meg for å bruke den tiden det tar. Jane Austen fortjener ikke noe hastverksarbeid!

Se, jeg har forberedt meg!

Se, jeg har forberedt meg!

Takk og pris er ikke «skrivesperren» fulgt av en lesesperre! Akkurat nå går det i Man Booker og Clementine sin «readalong», der vi nå leser vinneren The Luminaries av Eleanor Catton. Den er et monster av en bok fysisk sett, men den fenger meg veldig. Og så tror jeg at jeg kommer til å få kjempesterke håndledd av å lese den – den er tung, særlig når jeg prøver å lese den på senga!

832 sider i en kjempe - paperback.

832 sider i en kjempe – paperback.

I forrige måneds oppsummering var jeg forresten kjempefornøyd for at jeg:

  1. hadde klart å lese ti bøker i oktober.
  2. hadde nådd lesemålet på 52 bøker.

52 bøker ++ er det antallet jeg for tiden (de siste årene) har klart å lese pr år, og det er helt fint det. Kvalitet over kvantitet, og alt det. Men, jeg blir allikevel fortsatt imponert over de av dere som klarer å lese ut flere bøker i uka! En av storleserne (etter mine standarder) er Karin, og hun har postet et innlegg som handler om nettopp få lest 100 bøker på et år.  Og selv om jeg nok ikke kommer til å nå det antallet på lenge (les: noen sinne), så er tipsene hun kommer med gode når man ønsker å prioritere lesingen. Personlig er jeg flinkest til tips nummer 1: gi litt f… i husarbeid, og det er med hånden på hjertet jeg kan si at husarbeid ikke er en tidstyv i forhold til min lesing (stort sett).  Største forbedringspunkt er nok det å slå av TV – en på kvelden og heller lese en bok – men så var det disse TV – seriene, da. Det er jo så kos å ligge i armkroken til mannen og se en episode eller to.

Jeg ønsker alle en god ettermiddag og kveld! Ja, og dersom noen har tips om hvordan komme ut av en mulig skrivesperre, så tas de i mot med en stor takk.

7 thoughts on “Skrivesperre!

  1. Jeg vet hvordan det er å ha skrivesperre når man prøver å skrive en anmeldelse. Jeg har vært i den situasjonen mange ganger før, men kan dessverre ikke gi noen oppskrift på å komme seg ut av den bobla. Skulle ønske jeg hadde mer disiplin generelt 🙂

  2. Jeg har utallige påbegynte anmeldelser på bloggen min for tiden og dvs et lite avsnitt eller to. Lurer på om jeg må bare lage noen samleomtaler istedenfor egne anmeldelser selv om bøkene fortjener egne innlegg. Det er jo bedre enn ingenting. Jeg synes altså det er veldig vanskelig å skrive for tiden, så har nok ingen tips til deg dessverre. Leselysten min er i grunn bedre enn på lenge, så kan jo ikke klage. TV-serietitting med mann på kvelden bytter jeg ikke bort mot lesing, for det synes jeg er viktig tid, men all den surfingen/spillingen på mobil osv bør absolutt kuttes kraftig ned eller bort til fordel for en god bok:-)

    • Samleinnlegg høres lurt ut når det hoper seg opp. Men Austen skal få sitt eget, og jeg har, som bildet viser, også mye å si om romanen.

      Jeg kommer heller ikke til å velge bort Tv- serie tittingen mannen, men bør nok ta meg i nakken når det gjelder Internett og sånt 😉

  3. Jeg sliter innimellom med samme problemet. Da jeg hadde lest «Slaktehus 5» av Kurt Vonnegut så ga jeg til slutt opp og publiserte kladden. Vet ikke helt om så mange andre fikk noe ut av det, men jeg kvitta meg iallefall med den dårlige samvittigheten 🙂 (Nå må det kanskje sies at den boka er ganske lite sammenhengende i seg selv så det var ikke helt far fetched å gi den en usammenhengende omtale). Lykke til videre!

  4. Tilbaketråkk: Hvordan gikk det egentlig med måloppnåelsen i 2013? | siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

