Kjære hemmelig nisse!

Ragnhild har i disse førjulstider dratt i gang Hemmelig Nisse; Bokbloggerversjonen. Det går ut på at hver deltager får utdelt en annen bokblogger som man skal gi en gave til. Det vil si at jeg har fått en som jeg skal være nisse for, samtidig som det finnes en annen bokblogger der ute som skal være det for meg! Og dette innlegget er i hovedsak rettet mot deg, min hemmelige nisse, slik at du skal bli bedre kjent med meg og mine interesser (for da er det jo mye enklere å sette sammen en pakke, ikke sant?).

  • Hvilke sjangre leser du helst? Jeg synes selv at jeg leser mye variert, og leser både klassikere, samtidsromaner, fantasy, ungdomsromaner, krim, dystopier, sakprosa, grafiske romaner, barnebøker, bildebøker osv.
  • Har du noen favorittforfattere? Og har du/har du lest alt av ham/henne? Jeg er litt usikker, for jeg har egentlig flere favorittbøker enn favorittforfattere. En jeg regner som en favoritt er Margaret Atwood, og av henne har jeg følgende bøker i hylla: Alias Grace, Den blinde morderen, Tjenerinnens beretning, Oryx og Crake, Flommens år, Surfacing og Lady Oracle. Av norske forfattere så er jeg blitt veldig glad i Benedicte Meyer Kroneberg, og av hennes tre, mangler jeg En rettferdig krig.
  • Leser du på andre språk enn norsk? Ja,jeg leser på engelsk.
  • Hører du på lydbøker? Nei.
  •  Samler du på bøker av noen spesifikk forfatter eller av en spesiell type eller med et spesielt tema? Jeg samler på gamle Frøken Detektiv – bøker, ellers så synes jeg alltid det er spennende med bøker som omhandler DDR og sære sekter. Ja, og romaner fra 1001 – lista.
  • Har du noen lister over hva du har lest og/eller hva du eier, i så fall hvor? Her på Skribleriene har jeg oversikt over bøkene jeg har lest fra og med 2011 + en 1001 – bokliste med både de bøkene jeg har lest og de fra lista jeg eier ulest. På GoodReads og Bokelskere er det også oversikt over både de jeg har lest og de jeg har, men ingen av sidene er dessverre 100% oppdaterte.
  • Hva er du ute etter når du leser? (Ut)dannelse, eventyr, romantikk, hjernetrim, nye erfaringer eller noe helt annet? Det varierer etter dagsform, og både dannelse, eventyr, spenning, underholdning, hjernetrim, nye erfaringer og utfordringer er stikkord som passer.
  • Finnes det noen sjanger eller forfattere du IKKE vil lese? Jeg liker ikke selvutviklingsbøker, New- Age og erotisk litteratur ala Fifty Shades…, og jeg er gått lei av hele chick – litt – sjangeren og alt som kan minne om Twilight. Og Cohelo – jeg vil ikke lese noe av ham!
  • Hva har du lest (eller påbegynt) og tenkt «Aldri mer!» om? Twilight – sagaen av Stephenie Meyer og American Psycho av Brett Easton Ellis. Førstnevnte ble nesten fullført, sistnevnte ble for fæl etter altfor kort tid.
  • Finnes det noen forfatter eller sjanger du har tenkt å lese, men som du ikke har kommet deg til ennå? Jeg kunne tenke meg å få lest mer klassisk  sci – fi som H.G. Wells, John Wyndham og  Neal Stephenson. Ja, og så er jeg nysgjerrig på Paul Auster.
  • Er det noen bøker du leter etter og som du skulle bli særlig glad for å få? Jeg har svært gode minner fra jeg var 19 år og leste en velbrukt Fontene – paperback av Bonjour, tristesse av Francois Sagan (Vel møtt, vemod), og jeg har i lang tid prøvd å finne igjen samme utgave. Det har vist seg veldig vanskelig, så jeg hadde hoppet salto av glede dersom den hadde dukket opp.
  • Har du noen hobbyer utenom lesing? Jeg liker jo å skrive om det jeg leser, så det er en hobby😉. Jeg er dessverre ganske klønete, så håndarbeid og andre sysler får jeg ikke helt tak på, men jeg liker å gå tur, ha TV – serie – maraton med mannen min og spille spill.
  • Samler du på noe? Bøker generelt, Frøken Detektiv spesielt. Og små geeky ting til å ha i bokhylla; Dr Who. legofigurer, actionfigurer, bokstuff:

kompiserihylla

  • Hva er favorittfargen din? Rosa i alle nyanser, grått, svart, oransje, brun og sennepsgul.
  • Har du noen favoritt-tv-serier eller favorittfilm? Oh yes! Jeg er en TV – serie – entusiast og noen av favorittene er: Buffy, Firefly, Warehouse 13, Fringe, NCIS,  Dr Who, Battlestar Galactica, The Wire, Carnivale og Game of Thrones. Jeg har en svært eklektisk favorittfilmliste, og der finnes blant annet: Leiligheten av Gilles Mimouni, Den fabelaktige Amelie fra Montmartre av Jeunet, Høstsonaten av Bergman, Blade Runner av Ridley Scott, The Dark Knight  – trilogien til Nolan, X – men og de fleste filmene til Polanski. Jeg er for øvrig generelt svak for Marvel sine Avengers. Og Joss Whedon!
  • Foretrekker du te eller kaffe? Eventuelt hva slags? Jeg liker begge deler. Av teer liker jeg aller best Chai og ulike typer grønn te, mens kaffen helst skal være franskbrent espresso.
  • Hva slags snop liker du best? Sjokolade, uten tvil. Både med og uten fyll.
  • Hva er din marerittjulegave? Jeg synes kjøkkenutstyr er dørgende kjedelig å få, men siden mannen liker å lage mat så hender det at vi får det som fellesgave, og da er det greit.
  • Hva er din drømmejulegave? Flybilletter til Paris😉. Eller aller helst en leilighet i Paris. Det er vel lov å drømme?
  • Er du allergisk mot noe, eller er du for eksempel veganer (viktig punkt!)? Nei.

Jeg vet ikke helt om du ble bedre kjent med meg, Nisse, men jeg håper at det hjalp noe.

Takk til Ragnhild for dette morsomme initiativet! 

7 thoughts on “Kjære hemmelig nisse!

  1. Frøken Detektiv, faktisk. Ja, jeg skal vel ikke si noe, jeg samler jo faktisk på Puk-bøker (på dansk til og med). Frøken Detektiv har jeg derimot aldri lest… Det begynner kanskje å bli for sent nå.

    Skulle tro nissen din finner noe å ta tak i her, altså.

    • Håper det🙂. Jeg har ikke hørt om Puk, så det må jeg se nærmere på. Grunnen til at jeg samler på Frøken Detektiv er at jeg mistet alle jeg hadde samlet da jeg var barn i en brann, og siden jeg hadde et så lidenskapelig forhold til Nancy som liten, så vil jeg gjerne ha dem i samlingen.

Legg igjen en kommentar

