Samleinnlegg 1/2: Hilde Østby og Frøydis Sollid Simonsen

I desember tok jeg et skikkelig jafs i «Norsk – litteratur – 2013» – bunken min og leste hele 4 norske romaner. Siden jeg har vært bortreist med dårlig internett- tilkobling (Men hallo – Paris!) og tiden før avreise var preget av travel førjulskos med famile (som ikke ønsket å føle seg helt snytt for julehygge med datter og svigersønn), så har jeg dessverre ikke rukket å skrive anmeldelser av noen av bøkene.

Og det er jo litt dumt, for jeg likte dem veldig godt.

Inspirert av Julie så velger jeg derfor – for første gang –  å lage et oppsamlingsinnlegg. Jeg kan ikke love at det blir et innlegg av det kortere slaget. Jeg er, som dere nok vet, glad i å bruke ord, men for å gjøre det litt overkommelig så deler jeg innlegget i to deler. Dette er den første.

Etter at jeg hadde fullført The Luminaries av Eleanor Catton i begynnelsen/midten av desember, følte jeg et visst selvpålagt press på å få lest flere norske 2013 bøker. Jeg hadde allerede flere i hylla, og den jeg plukket frem aller først var Leksikon om Lengsel av Hilde Østby. Denne hadde jeg hørt mye godt om fra Bjørg, og forventningene var nokså høye. Forventninger kan være skumle greier, man kan for eksempel gå på en skikkelig smell. Eller så kan de bli innfridd – og det gjorde de, takk og pris, til gangs i dette tilfellet! Hurra!

leksikonLeksikon om lengsel har en svært original utforming. Den er, som tittelen forteller, skrevet som et leksikon. Leseren blir innledningsvis presentert for Liv Vestby, også kjent som redaksjonen, og hennes prosjekt. Hun skal redigere et encyklopedisk verk som vil bevise at kjærlighet ved første blikk eksisterer. Hun går skikkelig til verks, og for hver bokstav i alfabetet presenterer hun en historie om kjærlighet og lengsel.

Hilde Østby har med Leksikon om lengsel  skrevet noe som i utgangspunktet er en roman, men som samtidig minner meg  mye om en samling små historier og noveller. Vi møter mange ulike personer fra ulike tidsperioder, mange er kjente, andre er mindre kjente. Det er ikke noe i det ytre som binder historiene sammen,  det er heller ikke noe bindinger  mellom karakterene i de forskjellige historiene. På den måten så kan man egentlig lese hver historie separat, og boka som en novellesamling. Men – – den er en roman, og jeg mener at man får mest ut av den ved å lese den som en helhet fordi da får man se Liv Vestby sin historie (rammefortellingen) og de andre i en større sammenheng.

Historiene har alle det samme temaet; kjærlighet ved første blikk og lengselen som kommer etter at man har opplevd det. I Østbys roman er det ingen lykkelige kjærlighetshistorier som skildres. Alle lengter etter noe de en gang har sett eller opplevd. Noen kan faktisk ha fått den de elsker, men allikevel så skjer det noe som gjør at de lengter etter tider som var.

Dette høres muligens ganske mørkt og deprimerende ut, men det er ikke tilfelle. Hilde Østby skriver veldig morsomt og treffende. Hun har et språk som både er edrulig «leksikonaktig» og «blomstrende – romantisk –  lengselsfullt» på samme tid. Og det passer så utrolig bra til romanen! Jeg ble også veldig imponert over alle ideene som Østby setter ut i livet i historiene sine. Hun omskriver historien og forteller de «egentlige» historiene bak kjente kjærlighetsforhold som Romeo og Julie, hun forteller om Venus fra Milo, Dante og Beatrice, Lolita og Humbert og Judasevangeliet. Det er fortellingen om bibliotekaren i Roma som i sin lengten etter en kvinne som tilfeldigvis kom innom biblioteket hans en dag,  fyller bibliotekbøkene med hjelpeløse kjærlighetsdikt, og om kokebokforfatteren Bella Masterson som gifter seg med en mann som verken ønsker å gjøre det slutt med elskerinnen eller slutte å lage uspiselige retter på kjøkkenet og som dermed blir rasende!

Drevet av raseri over mannens prioriteringer ble hennes første anliggende å angripe og sverte all mat mannen hennes foretrakk: «Tomater er ufyselige», skrev hun i kapitlet om grønnsaker. «Lukten av kokt tomat kan få gravide kvinner til å spontanabortere, og ubehandlet er den ubrukelig, den er ikke egnet til annet enn grisefôr», forsikret hun sine 2,4 millioner lesere (for så mange kjøpte boka i løpet av en tredveårsperiode) og sørget dermed effektivt for at mannens eksperimentelle tomatsaus ikke kunne nå et større publikum i England, hvor skepsisen mot tomater lever videre den dag i dag. s 72

Hele romanen er rett og slett en energiinnsprøytning å lese. Den er et oppkomme av kreative ideer, omskrivinger og og fantasi. Jeg opplever at Hilde Østby må ha store kunnskaper om og oversikt over litteratur, historie og filosofi, samtidig som hun har en god dæsj av fantasi. Jeg tok meg for eksempel mange ganger under lesingen i å fundere over hva som var fakta og hva som var fiksjon. Den fikk meg også til å kjenne på mange følelser, og jeg både lo høyt, humret og kjente en klump i halsen mens jeg leste om de ulike personene og deres lengsel etter kjærligheten.

Anbefales!

Den andre romanen jeg kastet meg over etter Leksikon om lengsel var nok en debutant. IMG_20131222_132233Frøydis Sollid Simonsens Hver morgen kryper jeg opp fra havet består av en samling korte tekster som til sammen forteller historien om en forelskelse, et brudd og den etterfulgte kjærlighetssorgen. Der Hilde Østby sin roman sprudler over av ord og ideer, så er Sollid Simonsens tekster skjært helt ned til beinet. De er minimalistiske og det er mye som må leses «mellom linjene», som må forstås av det som ikke blir sagt. Hver morgen kryper jeg opp av havet er, som Leksikon om lengsel, men allikevel på et helt annet vis, svært originalt skrevet. Forfatteren trekker inn små naturvitenskapelige fakta for å sette ord på jeg – personens følelser:

FORDI DU KYSSA MEG OG SPURTE: Er du med? Fordi du bodde rett over gata fra festen. Det var praktisk. Fordi noen har det verre. Minst fem av pinnedyrartene formerer seg ved selvkloning. Det vil si at alle er helt identiske, det vil si at de ikke har hatt sex på over en million år. Noen har det verre. s 7

PÅ HVER SIDE AV ØREGANGEN sitter to klumper, de beskytter hulen som fører lyd inn i hjernen, de heter Tragus og Antitragus. Det vokser ofte hår på Tragus, det er vel derfor den har fått navnet – Tragus betyr geit på gresk. Ordet tragedie har samme opprinnelse, geita. Tragoidia betyr geitesang. Det er mange teorier om hva det skal bety, noen mer plausible enn andre. Men det det i hvert fall betyr, er at det sitter to geiter foran øregangen min og beskytter meg, lukker øret og spiser lydene, de lar meg velge ikke å høre tragedien som kommer ut av munnen din, jeg bare nikker og sier ja, ja, jeg er helt enig, det er nok best sånn. s 47.

Disse små faktaene virker ikke påtatt i teksten, men fungerer som et godt og originalt grep. Man skulle kanskje tro at det ville skape en form for distanse mellom meg som leser og teksten, men det er faktisk det motsatte som skjedde for meg. Sollid Simonsen er også utrolig god til å skildre følelser og lengsel, og selv om selve temaet ikke er nyskapende, så opplever jeg at måten historien blir skildret nettopp er det. Denne lille, såre og underfundige romanen traff meg midt i hjertet og jeg kjente meg så igjen i hovedpersonen og det hun opplever:

JEG HAR PRØVD å rette ryggen i det siste, i offentlige transportmidler som t-banen, bussen, jeg har stått med løftet hode og trukket skulderbladene sammen mot midten, som jeg har lært, i grønnsaksavdelingen på Kiwi, i undertøysavdelingen på Lindex. Jeg har prøvd å «ta plass i verden» foran togtabellene på Oslo S. Jeg så en sky som lignet en ryggrad, den hang over Torshov. Jeg lurte på om den var min, i og med at jeg manglet en. s 22

Hver morgen kryper jeg opp fra havet av Frøydis Sollid Simonsen føyer seg inn i rekka av de eksklusive bøkene jeg regner som mine norske favoritter i 2013. Anbefales på det aller, aller varmeste!

Les Linn sin anmeldelse her.

23 thoughts on “Samleinnlegg 1/2: Hilde Østby og Frøydis Sollid Simonsen

  1. Høres ut som om du likte Leksikon om lengsel hakket bedre enn meg (men jeg likte den også, altså). Hver morgen kryper jeg opp fra havet høres egentlig enda bedre ut, jeg tror jeg må reservere den på et bibliotek nær meg.

  2. Denne leksikon-boken trodde jeg var noe annet enn roman…, men så har jeg ikke lest så mye om de bøkene heller. Begge bøkene virker gode, men jeg tror ikke jeg kommer til å lese dem, hvis de ikke kommer på shortlisten til Bokbloggerprisen da🙂

    Ha en fin søndag Silje🙂

  3. Tilbaketråkk: Hvordan gikk det egentlig med måloppnåelsen i 2013? | siljes skriblerier

  4. Åååå, jeg elsker at Narnia ligger og koser på boka mi på bildet! Skrivekattene Fyrstikk og Silke hilser til lesekatten Narnia!
    Og ja, det er en roman! En crazymerkelig leksikonlignende roman, men en roman (et prosjekt som ligner litt er Roberto Bolaños «Nazi Literature in the Americas». Anbefales!). Er det virkelig noen som har trodd det var en faktabok? Hehe. Gøy!

    • For noen fantastiske navn skrivekattene dine har! Narnia hilser tilbake, og takker for at omslaget var så fint og godt å kose med🙂. Og så kan jeg takke for et flott innhold. Jeg frydet meg gjennom lesingen!

      • Fyrstikk forsøker alltid å legge seg oppå tastaturet mens jeg skriver, så på mange måter har hun vært med på å skrive Leksikon om lengsel, hehe. Takk for flott omtale, Silje, det gjorde meg så glad og rørt! Og Sollid Simonsen MÅ jeg jo sjekke ut, jeg innbiller meg at vi bor litt i samme litterære bydel (hun bruker en del vitenskapelige metaforer på følelser, har jeg skjønt… som meg).

      • Tusen takk, det var hyggelig å høre! Og jeg håper du får lest Sollid Simonsen, for dere ER på en måte bosatt i samme litterære bydel🙂.

        Hva er det egentlig med puser og tastatur? Narnia elsker å ligge oppå det når jeg er på dataen😉

  5. Hehe, jeg har tenkt mye på dette og kommet fram til følgende: Når Fyrstikk ser at jeg «koser» med tastaturet, blir hun sjalu, også legger hun seg oppå tastaturet for at jeg skal kose henne like intenst som jeg koser tastene foran meg… Jeg kan ikke tenke ut noen annen grunn? Eventuelt var hun forfatter i sitt forrige liv, og savner å skrive. Hun kan jo male, men ikke skrive – det må være frustrerende…!

    • Jeg liker tanken om at alle katter er kunstnersjeler innerst inne. Narnia var nok definitivt forfatter i et tidligere liv; kanskje selveste C.S.Lewis – hun har det med å gå inn i klesskap og dundre på bakveggen, akkurat som om hun håper på å finne et hemmelig land der. Eventuelt så er hun forelsket i Aslan. (Hun er oppkalt etter Narnia- bøkene, selvsagt ;-))

  6. Tilbaketråkk: Samleinnlegg 2/2: Agnes Ravatn og Mariann Aaland. | siljes skriblerier

  7. Tilbaketråkk: Ei lita bok i eit stort univers | mellom linjene

  8. Jeg bare måtte anskaffe meg «Hver morgen kryper jeg opp fra havet». Venter nå i spenning på postkassefyll. Hørtes ut til å være ei nydelig lita bok, og super som supplement til studiene mine. Takk for godt tips! Jeg fant boka hos Bjørg nettopp, med link til deg🙂

  9. Eg har nyte kvart ord i Hver morgen kryper jeg opp av havet. Og eg fekk og assosiasjonar til Hilde Østby då eg las denne, så eg synest det passer veldig godt å skrive om dei saman. Begge skriv om å vere eit litt trist og lengtande menneske på ein ny måte. Og begge er 2013-debutantar som på kvar sin måte er veldig originale og nyskapande, samanlikna med alt det andre som blir gitt ut for tida. Eg liker dei, begge to. Kjekt at du likte Leksikon om lengsel, forresten. Eg blir alltid litt nervøs, når eg anbefaler bøker høglydt og påtrengande.

    • Ja, det er som Østby kommenterer lenger opp at de bor i det samme litterære nabolaget. Det synes jeg er så fint sagt, og helt riktig også.

      Jeg skjønner hva du mener, jeg har det sånn med Three lives of Tomomi Ishikawa. 🙂

  10. Tilbaketråkk: Eirin Gundersen: Du er menneske nå. | siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s