Dikteren Margaret Atwood.

image

En av bøkene jeg kjøpte under vestlandsbesøket mitt var Susanna Moodies dagbøker av Margaret Atwood. 

Jeg forbinder Atwood i hovedsak med romaner, blant annet den eminente Tjenerinnens beretning.Og selv om jeg ikke har lest så mange av bøkene hennes, anser jeg henne som en av mine favorittforfattere. Siden hun også har skrevet en god del diktsamlinger – visstnok over 10 stykker – har jeg lyst til å fordype meg litt i poeten Atwood også.

Akkurat denne samlingen som jeg har kjøpt nå er basert på den virkelige Susanna Moodie sine dagbøker, der hun forteller om det tøffe livet som immigrant i Canada på 1800- tallet.

Diktene er gjendiktet av Anne Karin Torheim på det vakreste nynorsk.  Jeg falt pladask etter å ha lest diktet dere ser over, og gleder meg til fortsettelsen.

Hvilket forhold har du til Atwood spesielt og lyrikk generelt?

8 thoughts on “Dikteren Margaret Atwood.

  1. Dette diktet traff meg – for en fin overraskelse : ) Ble nysgjerrig på å finne ut mer om dikteren og forfatteren : ) Takk for anbefaling og tips : )

  2. Jeg skal også lese Atwood-dikt snart, og gleder meg veldig! Hun er helt fantastisk, og det virker som om det ikke er en sjanger hun ikke mestrer. Imponerende dame! Jeg, Birthe og Frøken Vims leser også «Flommens år» nå, naturligvis av Atwood. Det er bare å hive seg på!

    • Jeg gleder meg til å høre hva du synes om diktene til Atwood🙂. Jeg skulle gjerne vært med på samlesing, men jeg må nok lese Oryx og Crake først.

  3. Er stor fan av Atwood eg også:) Har lyst prøve meg på dikta hennar etterkvart, men no er det MaddAddamtrilogien som gjelder i første omgang! Kan absolutt anbefale Oryx og Crake:)

  4. Jeg anser også Atwood som en av mine favoritter, på ganske tynt grunnlag. Har kun lest The Handmaids Tale, som jeg virkelige elsket og en diktsamling, Power politics, som jeg også elsket – i den grad man kan elske noe man ikke forstår. Leste den sikkert ti ganger, på kryss og tvers – og følte allikevel at jeg ikke at jeg nådde helt inn. Nå vurderer jeg å forsøke meg på diktene hennes i norsk språkdrakt, for å se om det fungerer ennå bedre. Utdraget ditt her ga meg troa på at hun kan fungerer i gjendiktet form.

Legg igjen en kommentar

