Kjære Rainbow Rowell!

Etter å ha lest Fangirl, så må jeg bare tillate meg til å være litt fangirl ovenfor deg.

Jeg har lyst til å takke deg for at du har skrevet en så utrolig god bok som Fangirl! Dette IMG_20140304_184036 (2)var virkelig en bok som jeg ble glad i! Sånn skikkelig, ordentlig glad i! Jeg vil også takke deg for at du har skapt karakterer som er realistiske, med feil og mangler og bøttevis med sjarme! Der flere amerikanske ungdomsbøker skildrer ganske stereotypiske gutter og jenter, er dine personer mer som ekte mennesker, ekte ungdommer som er på full fart inn i voksenlivet.

Det er særlig hovedpersonen Cath som traff meg, og jeg lurer oppriktig på om du faktisk tok deg en tur tilbake til 1996 og hentet den da 18 år gamle Silje og puttet henne inn i et amerikansk universitet anno 2011? Er det mulig at du, på et eller annet mystisk vis, har fått kloa i TARDIS? Fungerer det for eksempel å spørre DOKTOREN pent, eller må det mer skitne triks til? 🙂

Uansett, tilbake til Cath! Cath sin følelse av å ikke passe helt inn sammen med sine medstudenter og jevnaldrene, lidenskapen for skriving og litteratur, og den ganske klønete og usikre måten å forholde seg til gutter på, er den samme som jeg selv hadde. Og det var svært spennende og interessant å følge hennes personlige utvikling i løpet av skoleåret. Selv om jeg ikke har en tvillingsøster som det Cath har, så kjenner jeg godt igjen den følelsen av å bli vurdert, veid og funnet for ukul av venner og bekjente på videregående. Sånn var det i 1996 også! Og på samme måte som det ordner seg i romanen, så gjør det det i det virkelige livet også. Man får litt mer livserfaring og blir litt tryggere, og vips, så er den kjipe delen av det å bli voksen over. Nå er det jo ikke bare hovedpersonen i romanen din som har en god utvikling, det gjelder stort sett alle i Fangirl, og det førte til at jeg etterhvert heiet på dem alle sammen!

Rainbow Rowell (kult navn, hvordan fikk du det?), dine beskrivelser av hvordan Cath slapper av og blir seg selv når hun skriver fanfiction, er slik jeg hadde det – og fremdeles har det – hver gang jeg kunne synke inn i en bok og et annet univers. Og selv om jeg ikke hadde den samme erfaringen med å vokse opp med en psykisk syk forelder, slik som Cath (takk og lov!), så kjenner jeg meg allikevel igjen i det å ha et stort, selvpålagt ansvar for at de rundt meg har det bra.

Jeg synes at du skriver med en helt egen letthet og naturlighet, og jeg skjønner godt at John Green er begeistret! Du skriver i samme tradisjon som ham, men på en måte er det allikevel annerledes. Du skriver som deg. Jeg blir fra meg av begeistring når det dukker opp kulturelle og popkulturelle referanser i bøker jeg leser, og i din roman er det mange, deilige referanser. Nerden i meg hopper salto av glede! Hurra! I tillegg opplever jeg at dialogene mellom karakterene både er vittige og alvorlige, og jeg får assosiasjoner til Joss Whedon og hans ekstremt gode dialogutvekslinger. Kjapt og sassy er et stort pluss for meg, særlig i denne type litteratur.

Så igjen, Rainbow Rowell, tusen takk for at du skrev Fangirl, og at du har forfattet en bok som både er morsom, trist og vittig! Visste du forresten at den skal bli utgitt på norsk til høsten av Fontini Forlag? Grattis med det!

Store klemmer fra Silje – selverklært fangirl av Fangirl!

(Hvis noen lurer, så anbefaler jeg selvfølgelig denne romanen!)

9 thoughts on “Kjære Rainbow Rowell!

  1. Tilbaketråkk: #2/2014: Hvordan ligger jeg an? | siljes skriblerier

  2. Denne har jeg stående i bokhyllen og gleder meg enda mer nå. Likte jo godt Eleanir & park så er sannsynlig at jeg vil like denne også. Har også flere uløste John Green stående og håper tid og lyst strekker til fremover. Takk for fin anmeldelse:-)

  3. Tilbaketråkk: Noen spørsmål og svar. | siljes skriblerier

  4. Tilbaketråkk: Lesefesten fortsetter! | siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

