DIY: bokmerke.

Da jeg var yngre var jeg ganske slumsete med bruken av bokmerker. Stort sett så rotet jeg dem bort og endte med å enten bruke en tilfeldig lapp eller lage et eseløre. 

Så, for noen år tilbake, oppdaget jeg Book Depository – og i takt med at lommeboka ble slunknere og hyllene fullere, så fikk jeg også en ganske stor haug med bokmerker. BookDep er nemlig så greie at de sender med et bokmerke i nesten hver eneste pakke – og mange av dem er veldig fine også. Men det aller beste er at jeg nå alltid har et bokmerke tilgjengelig. Farvel lapper og eselører (i alle fall til det formålet)!

I det siste har jeg hatt lyst til å lage noe, og etter at jeg oppdaget BookTuberen og illustratøren JillPlusBooks ble jeg veldig inspirert til å lage mitt eget bokmerke:

image

Dette brukte jeg:
– Akvarellark
– Akvarellmaling
– Kaffe
– Papirteip
– Blyant, pensel og penn

Det aller første jeg gjorde var å ramme inn området jeg skulle bruke med teip. Slik blir linjene ganske rette og man slipper malingsøl. Deretter tegnet jeg motivet med blyant og malte bakgrunnen med kaffe (bare på gøy, egentlig). Så malte jeg resten, tegnet rundt med penn, fjernet teipen og klipte ut.

Easy – peasy.

(Jeg er ganske fornøyd med resultatet, men neste gang skal jeg droppe å skrive på «bøkene».).

9 thoughts on “DIY: bokmerke.

  1. Så søtt 🙂 Og som deg er jeg også veldig fascinert over bokmerker. Har noen som jeg har tatt vare på som jeg setter til pynt i bokhylla, mens mange andre jeg eide før har forsvunnet et eller annet sted, så til bokmerker har jeg i det siste brukt lapper, servietter, godteripapir osv, alt som er tilgjengelig. Jeg må skjerpe meg og ta bedre vare på bokmerkene mine. Jeg liker også å ha dem til pynt i bokhylla og er litt «redd» for å bruke dem også. Haha, jeg er litt snål. Men jeg bare må bli flinkere til å bruke bokmerke og skaffe meg et som jeg ikke trenger å være så redd for å «ødelegge».

    Bokmerket ditt var veldig sjarmerende 🙂

    • Takk, Ina :-). Jeg skal eksperimentere mer med design etterhvert 😉
      Har du prøvd de magnetiske som du bare fester på siden? De er fine, tåler mye og ramler ikke ut av boka.

  2. Å, no vart eg inspirert! Innser at ein del vener kjem til å få bokmerke i gåve framover. Mitt finaste er forresten eitt bror min broderte når han gjekk på barneskulen, men ein stor M på. Han påsto det var til mamma, slik at eg kunne hjelpa han, men det var eg som fekk det til jul. Har du tips til fleire enn dei som må målast? Eg er grueleg dårleg med vatn og pensel…

Legg igjen en kommentar

