Tankespinnerier: Håndskrift vs. digital skrift.

I det siste har jeg undret over bruk av håndskrift kontra digital skrift. Som de aller fleste som lever i det 21 – århundret er jeg vant til å formulere meg digitalt; i jobben min,  SMS, på Facebook og, ikke minst, her på bloggen. Det faller seg jo mer naturlig, i og med at man bruker datamaskiner, pader og mobilen til det meste.  Mobilen for eksempel har vi stort sett tilgjengelig hele tiden, det er kjappere å notere ned handlelisten på den enn å lete etter først et ark eller en lapp, for så å lete etter en penn eller blyant. Det er effektivt og man sparer tid.

image

(Illustrasjonsfoto – vi spiser ikke middag kl 22.35).

Lengre tekster er også enklere å skrive på PC, og de fleste vil nok være enig i at det er mye lettere å gå tilbake og rette feil man har gjort digitalt enn å måtte bruke viskelær eller overstrekinger.

Men…

Det er, synes jeg, noe eget, noe mer organisk, med å skrive for hånd. Ja, det kan ta mer tid, og det er ikke alltid like praktisk.  For ikke å snakke om at det faktisk ikke er alle som har en lett og lesbar håndskrift. Allikevel kjenner jeg et større eierskap til det jeg har skriblet ned for hånd. Det er som om grepet om blyanten, bevegelsene med hånden mens jeg former bokstaver og setninger, det etterhvert krøllete arket som blir fylt med min særegne håndskrift og smådrodling til sammen viser mer av meg enn en digital tekst gjør. Nå snakker jeg ikke om innholdet, den er alltid bedre i den ferdige, digitale versjonen  – her tenker jeg mer på formen.

Jeg opplever også at jeg husker mer av håndskrevne notater når jeg sitter på kurs enn dersom jeg skriver på data. Det blir mer rotete, ja. Ikke kan jeg hoppe tilbake i det jeg har notert ned når foreleseren gjør noen krumspring,  men hva har vi piler, bobler og tekstbokser (i ulike farger,  selvfølgelig!) til? Jeg liker å gå igjennom mine til tider kaotiske,  men fargerike og illustrerte, notater i etterkant, og jeg føler at jeg får mer ut av dem. Kanskje jeg bare er litt gammeldags?

I forhold til bloggingen, og særlig i forhold til bokanmeldelser, så er det ikke aktuelt å gå over til å legge dem ut håndskrevet. Til det skriver jeg for langt, det er fare for at ingen skjønner skriften min utover i innlegget fordi når jeg blir sliten i hånden,  så blir skriften merkbart mer slurvete og – jeg har ikke godt nok kamera til å få med alt tydelig nok og lesbart i et bilde. Det jeg gjør er å alltid skrive ned notater og tanker rundt boka jeg nettopp har lest i Moleskine Bokdagboka mi – for hånd,  selvfølgelig:

image

På den måten får jeg brukt punkter, illustrasjoner og andre ting mens jeg samler tankene rundt det jeg nettopp har lest, og når jeg går tilbake for å skrive ned anmeldelsen så er det lettere å gjenskape det umiddelbare inntrykket samtidig som jeg har noe å gå etter når jeg skal formulere meg mer presist. Det er i allefall en metode som fungerer veldig bra for meg, og jeg får både den tilfredsstillelsen av å skrible for hånd og til å bruke det digitale på en effektiv måte.

En blogger som fascinerer meg og som får til det å kun skrive postene sine for hånd er Choncey Boddington. Det er litt vrient å skjønne skriften hennes i begynnelsen,  men det er bare en vanesak. I tillegg så synes jeg at akkurat dette valget hun har gjort er med på å gi bloggen hennes særpreg.

Silje Nysgjerrigper lurer på:
Hvilke tanker har du rundt det å skrive for hånd og skrive digitalt?
Til andre bokbloggere: Hva er dine rutiner i forhold til å skrive bokanmeldelser?  Noterer du i en egen bok eller på ark, eller setter du deg ned foran dataen umiddelbart?

3 thoughts on “Tankespinnerier: Håndskrift vs. digital skrift.

  1. Ja takk, begge deler🙂

    Jeg skriver fremdeles litt for hånd og digitalt. Digitalt skriver jeg jo blogggen for det går kjappere og mer praktisk, og sosiale medier må også være digitalt.

    Har merket i det siste at håndskriften min har blitt mer slurvete med årene. Skriver jo mer på data enn for hånd i disse dager, men når jeg skriver for hånd: skriver jeg håndlister (ja, på gamlemåten), og jeg har ikke dagbok, men for noen uker siden begynte jeg med ukebok der jeg forteller litt i grove trekk hva som har hendt uka som har gått istedet for dag for dag. Jeg har en notisbok hvor jeg skriver ned hvor mange sider jeg leser pr dag, og en notatbok hvor jeg skriver ned alle bøkene jeg har lest. Men bortsett fra det bruker jeg nesten ikke å skrive for hånd.

    Skriver aldri stikkord eller notater for hånd når jeg skal skrive bokanmeldelsene. Syns det er kjekkere og mer naturlig når jeg skriver anmeldelsene spontant.

    Er nysgjerrig på om skoleelevene lærer seg løkkeskrift mer eller om det ikke gjelder lenger. Jeg husker at jeg hadde det i hvert fall og noe av det beste jeg likte på skolen.

    • Ja, det er greiest å bruke begge deler. Til hvert sitt bruk🙂. I jobb og på blogg er det mest praktisk å skrive digitalt, men det er mer sjarmerende med håndskrift til notater og slike ting.

      Dagbok har jeg ikke skrevet på mange år, men lesedagboka bruker jeg, som nevnt i innlegget, mye. Jeg liker best å ha sortert tankene og kladdet litt før jeg skriver selve anmeldelsen. Særlig nå som jeg er treg med å skrive anmeldelser er det kjekt å ha notert ned de sentrale punktene som jeg vil utdype.

      Elevene mine har lært løkkeskrift, så det er fremdeles vanlig at de lærer det eller sammenhengende skrift/formskrift på småskolen🙂.

      • Har ikke dagbok på mange år jeg heller. Men i det siste har jeg tenkt og grublet fælt at jeg har følt at jeg måtte legge igjen grubleriet et sted. Så bruker det som ukedagbok istedet for dagbok for det er ikke direkte mye som skjer her hver dag hos meg, så blir ikke mye å skrive🙂

        Og godt å vite at elever i dag fremdeles lærer seg løkkeskrift slik ikke at alt blir digitalt. For det er jo mer personlig med håndskrift, men i andre områder er jo digitalt lettere. Greit å bruke begge deler for de områdene de egner seg på🙂

Legg igjen en kommentar

