Søsken i bokhylla.

Jeg har fått YA- dilla i det siste, men ikke etter det fluffy og koselige slaget.  I stedet har jeg et intenst sug etter vrengeverdener,  mørke og eventyr.

image

Det startet med The Darkest Minds av Alexandra Bracken,  en ganske god dystopi (selv om jeg har noen innvendinger) og det fortsatte med Victoria Scott sin Fire & Flood som er beskrevet som en blanding av Hunger Games og Pokemon. Jeg er nok relativt uenig i den sammenlikningen,  men jeg blir underholdt.

Det var da jeg nettopp hadde kommet i gang med sistnevnte, at jeg la merke til omslagene. De ligner da, til tross for ulikhetene, vitterlig en del på hverandre? Og ikke nok med det, da jeg tok en ekstra kikk i bokhyllene mine dukket det opp nok et lignende omslag: Red Rising av Pierce Brown. Nok en ungdomsroman, nok en science fiction/dystopisk historie. De er litt som søsken, ulike og like på samme tid. Er det en trend, kanskje?

Jeg kommer til å kaste meg over den så fort jeg er ferdig med Fire & Flood, og så regner jeg med at det kommer et samleinnlegg etterhvert.

Har du lest noen av disse?

9 thoughts on “Søsken i bokhylla.

  1. Har ikke lest noen av dem, men har hørt veldig mye om The darkest minds på youtube, eller rettere sagt, booktube, men er usikker på om det er bok/bøker for meg?

    • Jeg er usikker om den er noe for deg, men hvis du liker dystopisk ungdomslitteratur så er den verdt å sjekke ut. Jeg har som sagt noen innvendinger til den, og den er ikke blitt en favoritt. Men jeg er nysgjerrig nok til å ville lese oppfølgeren😉. Jeg har størst tro på Red Rising. Den har jeg hørt veldig mye bra om.

  2. Red Rising er ingen ungdomsroman, selv om mange har yndet å markedsføre den som den. Den er faktisk opprinnelig skrevet for en eldre aldersgruppe. Spent på hva du vil synes om den.

    • 😀. Jeg kjente at jeg fikk litt nok etter Fire & Flood, men jeg gleder meg til å ta fatt på Red Rising etter en svipptur innom noen andre sjangere🙂

Legg igjen en kommentar

