18. mai og jeg leser.

Håper alle hadde en fin 17. mai, enten den ble tilbrakt sammen med en bok eller familie og venner. Her i huset ble det litt begge deler – og det var veldig bra.

image

Boka jeg holder på med nå er, som bildet over viser, Night Film av Marisha Pessl. Det er en underlig roman som jeg storkoser meg med. Den er mørk og har en skummel atmosfære over seg, og jeg føler at jeg er blitt sugd ned i et univers jeg ikke helt har grep på. Den er som en David Lynch – film i bokform – og det passer svært godt for en så stor Lynch- fan som meg!

Jeg liker også veldig godt at Pessl eksperimenterer med romanformatet og krydrer sidene med blant annet artikler, skjermdumper og mailer.

Jeg gleder meg til å lese videre!

Hva leser du i dag?

11 thoughts on “18. mai og jeg leser.

  1. Den hørtes spennende ut! Jeg var så heldig å oppleve Marisha Pessl live hos Gyldendal i forrige uke. En spennende forfatter! Men av en eller annen grunn så gav du meg mer lyst til å lese denne boka enn det forfatteren selv gjorde. Tror det kommer av at du nevnte David Lynch, som jeg er stor tilhenger av.🙂
    Selv holder jeg på med “Før flommen tar oss” av Helena Thorfinn – med handling fra Bangladesh. Litt tung å komme inn i, men veldig interessant, og til tider provoserende, når man først kommer skikkelig inn i handlingen.🙂

    • Heldige du! Hvordan var hun, og hvordan beskrev hun boka?
      Jeg får veldig David Lynch – følelse, særlig det at den oppleves skummel selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor😉. Og så handler den om film og en mystisk regissør også.

      Gleder meg til å lese om «Før flommen kommer» hos deg etterhvert🙂

      • Hun var veldig sjarmerende og kunnskapsrik. Hadde tydelig satt seg masse inn i filmstoff osv, samt jobbet med seg selv og eget forhold til mørke og frykt mens hun jobbet med boka. Hun fremstod som levende, engasjert og reflektert.
        Hun beskrev boka som en blanding av krim og thriller med elementer hentet fra film noir og skrekk. (Det er nok litt der jeg falt av, for jeg liker hverken typisk krim eller thriller spesielt godt). Hun snakket masse om denne fiktive filmregissøren, som mange visstnok tror at er ekte etter å ha lest boka (de googler navnet hans for å se om noe info dukker opp). Hehe. Også snakket hun om hvordan hun selv utsatte seg for frykt mens hun skrev, for å få den rette atmosfæren. Hun gikk bl.a. rundt i New York etter mørkeds frembrudd, gjerne i litt shady strøk, for å fremkalle egen redsel. Veldig dedikert jente!🙂

      • Jeg fikk skikkelig lyst til å se filmene til Cordova (regissøren i boka) i begynnelsen og måtte minne meg selv på at han ikke er ekte – måten med artikler og skjermdumper gjør det så virkelig. Det var like før jeg sjekket på IMDB😉.

        Kunne ønske jeg hadde fått med meg intetvjuet!

      • Interessant å høre at hun gikk rundt i de mer lugubre strøkene i NY for å kjenne på frykt. Da er det ikke rart at det føles så autentisk å lese romanen.

  2. Eg leser Sadie Jones’ nyaste, Fallout. Interessant bok om ungdommer på 70-talet som prøver å gjera det bra i teaterverda. Har lest Sadie Jones tidlegare, og har blanda kjensler for bøkene, men den forrige var såpass god at eg måtte lese denne nyaste og.

    • Det høres veldig interessant ut🙂. Er det Sadie Jones som har skrevet Utskudd og The Uninvited (eller noe slikt?). Jeg har ikke lest noe av henne, og av en eller annen grunn så tenker jeg alltid på Zadie Smith når jeg ser en av bøkene til Jones. Dersom du liker Fallout skal jeg putte den på leselisten min🙂

  3. Bokomslaget minner meg litt om filmplakaten til Buried. Har du sett den filmen? Anbefales, og slutten er så bra.

    Godt å se at du skriver igjen litt Silje. Ha en fin uke🙂

    PS: Jeg leser i Den 13 disippel, Ektemannens hemmelighet og Mapuche🙂

Legg igjen en kommentar

