Parissommeren 2014

Det er ingen hemmelighet at min favorittby er Paris, og i år, som i fjor, skal jeg tilbringe hele sommeren der. Forrige gang bodde jeg i fine Marais, mens denne gangen flytter jeg inn i en leilighet på den venstre siden av Seinen, nærmere bestemt til sjarmerende Latinerkvarteret – rett ved Shakespeare & Company, faktisk. Jeg er litt redd for at bokbudsjettet kommer til å bli ganske høyt😉.

image

Jeg har ikke lagt noen store planer enn så lenge,  hovdemålet er å slappe av, sitte på kafé, lese og drikke litt vin. Jeg har tenkt å lese noen bøker der handlingen foregår i byen slik at jeg i etterkant kan gå rundt i hovedpersonenes fotspor og oppdage skjulte perler utenfor turistløypa.  Det var en stor suksess i fjor, og jeg elsker å gå på oppdagelsesferd i trange gater og ulike arrondissementer. This is life av Dan Rhodes er en av de jeg tenker vil passe ypperlig. En annen ting jeg må få med meg er arrangementer på Shakespeare & Co og et besøk eller fem på Le Cafe des Chats. Parkliv i varmen er også noe jeg virkelig ser frem til!

Jeg klarer selvfølgelig ikke å reise hjemmefra uten å ta med meg et lite utvalg av bøker. Med meg i kofferten, i tillegg til nevte Rhodes, skal jeg, mest sannsynlig ha bøkene til Ravatn,  Harens år og De usynlige av Roy Jacobsen. Robert Galbraith/J.K . Rowling sin nyeste krimroman håper jeg å få kjøpt der nede. Jeg leste A Cuckoo’s Calling forrige sommer,  og selv om det er en engelsk roman, satt til London, så vil jeg alltid forbinde den med late dager i sola i Jardin de Luxembourg. 

I fjor skrev jeg en del reisebrev – La petite madame et Paris – og det vil jeg gjøre denne sommeren også.

6 dager igjen – så er jeg der! Det føles utrolig bra!

22 thoughts on “Parissommeren 2014

  1. Riktig god tur Silje når du skal reise, og håper du vil oppdatere oss med litt bilder og notiser🙂
    Modige dere som reiser alene, og som har helse til det. Selv sitter jeg «fast»her. Er ikke spesielt reiselysten, men misunner dere som kan gjøre noe med tilværelsen deres🙂 Å være pasient/sykmeldt og samtidig ikke akseptere situasjonen er virkelig ironisk haha🙂

    God sommer og god tur. Skikkelig stilig at du skal bo så nærme en bokhandel🙂

    • Takk, Elida🙂. Det avhenger av størrelsen på leiligheten og beliggenheten, men det er billigere enn å bo på hotell i Paris et par uker. Hvor dyrt det er å leve der bestemmer man selv, man kan spise lunsj for flerfoldige 1000 kr hvis man vil det og få en kjempedeilig middag til under 200 kr.

      • Ja, det er klart at det er billigere å leie leilighet enn hotell. Etterkvart rekner eg med at du veit ein del om byen og slik at det blir akkurat så dyrt som du ynskjer🙂 Ingen Hustvedt i bagasjen?

      • Ja, og når jeg er der så lenge så er ikke shopping-behovet så stort heller (med unntak av noen bøker, selvfølgelig ;-)). Jeg bruker mer penger på ting og tang når jeg er der en uke. Jeg vet ikke om Hustvedt får bli med ennå, det er så mye annet jeg må få lest i sommer. Men kanskje🙂

  2. Ønsker deg en deilig, spennede, avslappende, koselig og lærerik ferie i Paris. er bare *bittelitt* misunnelig🙂

  3. Nå fikk du meg til å sjekke hvor det var vi bodde da vi var i Paris, for det så ut som det var veldig i nærheten av der du skal bo, og det var det. Regner med du har lest bøker som Huset du elsket og Ein vakker dag eller sett filmer som De urørlige, Midnight in Paris og Amour? Hvis du har lyst kan du ta en titt her, og se hvordan mitt møte med Paris forløp seg🙂
    http://tinesundal.blogspot.no/2012/10/paristur-med-to-fantastiske-venninner.html
    Ha en riktig fin ferie, jeg gleder meg til reisebrevene🙂

    • Vet du, jeg har verken lest eller sett de bøkene/filmene du nevner (selv om Midnight in Paris står i filmhylla)! Men jeg har lest og sett mange andre, da😉.
      Ser ut til at du hadde et fint opphold i Paris også, jeg bodde faktisk rett ved Centre Pompidou i fjor. Siden jeg elsker moderne kunst passet det ypperlig.
      Jeg trives godt i Latinerkvarteret og St. Germain, så jeg gleder meg til 6 uker med det området som base, selv om jeg kommer til å spankulere rundt over alt🙂.

Legg igjen en kommentar

