#6/2014 La petite madame et Paris – litt rundt omkring, her og der.

Det har vært litt stille her på bloggen den siste uka. Jeg er fremdeles i Paris, men jeg har hatt besøk.  Først av en venninne og nå av mannen.  Selvfølgelig blir prioriteringene litt annerledes,  men jeg håper at jeg får skrevet ferdig anmeldelsene mine av A start in life og Stoner snart.

Jeg storkoser meg fremdeles i favorittbyen,  og selv om jeg føler meg svært godt kjent i kriker og kroker så oppdager jeg hele tiden nye ting og steder.

Noen av dem er planlagte,  som gårsdagens tur til den magiske parken Parc Butte Chaumont i 19. arrondissement.

image

image

Butte Chaumont er en av de største parkene i Paris og den har både innsjø, flere utsiktspunkt, bekker og grotter.

image

image

I utgangspunktet hadde jeg planer om å gå dit, men siden jeg mangler det meste av normal forståelse for avstander, valgte vi å ta metroen. Vi gikk av på stasjonen Belleville og fikk oss en liten men spennende gåtur i området. Det er gøy å se hvor ulike arrondissementene kan være. Gata vi gikk oppover var veldig asiatisk, og det var litt som å være i en helt annen by. Tips fra meg; ta turen utenom de typiske turiststeder også, det er mye å se!

image

Gatekunsten er den samme, da!

Jeg har en stund vært på jakt etter et område i Le Marais som heter Village St. Paul.  Og forrige uke fant jeg det – ved en tilfeldighet!

image

Village St Paul er flere bakgårder som henger sammen og som utgjør en «markedsplass» for antikviteter og andre snurrepiperier.  Ganske dyrt, men det er gratis å kikke. I tillegg er det rolig atmosfære og sjarmerende kafeer innimellom de andre butikkene. 

image

Et sted jeg oppdaget helt tilfeldig var gatekunstveggen i krysset mellom Rue de Clichy og Rue Ballu.

image

Jeg elsker gatekunst og ble selvfølgelig helt bergtatt av alle de søte, rare og groteske figurene.

image

image

image

Det jeg ikke visste da, men som jeg vet nå er at veggen er kjent. Søker du på Balluwall finner du mange bilder.

image

Au revoir🙂

Legg igjen en kommentar

