«Komme hjem» – bøker.

Når du har holdt på med en roman i 3 uker og ennå ikke kommet halvveis,  eller – når du egentlig ikke har lest mer enn en side den siste uka, helt har mistet tråden og samme tanke sveiper innom pannebrasken en rekke ganger: «Silje, er det ikke lurest å bare begynne på begynnelsen igjen?» – da er det lurt å finne frem en god, gammel favoritt som du ikke har lest på lenge,  men som allikevel gir deg en følelse av å komme hjem.

image

For meg så er de ultimate «komme hjem»- bøkene trilogien om Elsi Lund, skrevet av Bjørg Vik. Det er noe med den dannelsesreisen som Elsi Lund går gjennom fra et lite barn under 2. verdens krig i Små nøkler, store rom, via ungdomstid, pubertet, vennskap og forelskelse i Poplene på St. Hanshaugen, til voksenliv, sammenbrudd og et nytt håp i Elsi Lund. Og selv om jeg er oppvokst i en annen tid, på et annet sted og aldri har bekymret meg over bryststørrelsen – så kjenner jeg meg så godt igjen i Elsi sine tanker og følelser.

Siden jeg ikke har trilogiens første bok så hopper jeg rett til bok nummer to – og fordi jeg ikke har lest denne romanen siden før jeg begynte å blogge, så kommer det nok en anmeldelse etterhvert.  (Og av Brookner, Williams, Hustvedt og Ravatn… puh..).

Hva leser du akkurat nå? Og har du en «komme hjem»- bok eller tre?

16 thoughts on “«Komme hjem» – bøker.

  1. Eg har igrunnen ikkje ei «komme hjem-bok» (utanom Harry Potter), men eg har ein komme hjem-sjanger. Krim leser eg titt og ofte, men oftast når alt anna butter imot. Er btw meget nysgjerrig på hvilken bok du ikkje får lest ferdig?

    • Det er The Silkworm, men det er bare fordi jeg har hatt fryktelig lite lesetid slik at jeg ikke klarer å holde tråden. Nå skal jeg synke ned i en historie som jeg kjenner godt og så skal jeg starte på nytt med The Silkworm – jeg liker den nemlig veldig godt🙂

    • Så bra at du liker Allende. Jeg må få lest mer av henne etterhvert. Saman er ein mindre aleine er nydelig – men jeg hadde sikkert bare lengtet tilbake til Paris hvis jeg leste den akkurat nå😉

  2. Anne fra Bjørkely-serien er min. Eg har ikkje tal på kor mange gonger eg har lese dei og eg kan begynne med kva bok som helst.

    Eg har faktisk ikkje lese Elsi Lund-bøkene (flau), men eg har høyrd at veldig mange har same forhold til dei som eg har til Anne fra Bjørkely. Så eg vurderer å skaffe dei med eit høve.

  3. Litt godt å høre at det er andre som sliter litt med noen bøker. «Komme hjem» bøker har jeg vel ikke. Eneste bøkene jeg har lest flere ganger er Hobbiten og Vindens skygge. Takk for tips, jeg skal ta en titt på komme hjem boken din🙂

  4. Tilbaketråkk: Prosjekt Gjenlesing – en liten oppdatering. | siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

