All the pretty books!

Jeg vet ikke om det er fordi jeg utelukkende leser nye norske bøker for tiden, eller fordi jula nærmer seg, men jeg går i allefall rundt med et sug etter å lese gode gamle historier. Både  gjenlesinger som  L.M Montgomery sine bøker om Anne og Louisa May Alcott sine historier om Meg, Jo, Beth og Amy i Little Women, og andre, for meg, nye bekjentskaper –  selv om de er skrevet av mammaen til Anne: Jane of Lantern Hill og trilogien om Emily på New Moon. 

Historiene skaper en nostalgisk følelse hos meg, til og med de jeg ennå ikke har lest! Kanskje det har noe med tidsepoken å gjøre? Og at vi møter sterke jenter, familiebånd (i utvidet form) og – i noen tilfeller – jul?  De gir meg den samme varme følelsen som jeg fikk da jeg var barn og leste Marikken av Astrid Lindgren.  Det er et bilde og en episode som står ut og som for evig og alltid har satt sitt merke i meg: Marikken som på julaften går ned i første etasje,  slår opp dørene til stua og der står det – juletreet! Ferdig pyntet med levende lys.  Denne teksten og illustrasjonen passer så godt inn i mine minner om julaften da jeg var liten.  Med unntak av de levende lysene da! Det var ikke helt vanlig på 1980 – tallet!

image

Ilon Wikland!

Men, for å bringe fokuset tilbake til tittelen; All the pretty books. Jeg har nemlig, fullt klar over at jeg allerede har Anne of Green Gables og Little Women stående i hylla, gått til innkjøp av flere utgaver. Jeg skylder på Karin og den danske bloggen Paperback Castles. Det er vanskelig å motstå vakte utgaver av favoritter:

image

Disse er utgitt i en ny serie av Puffin som heter Puffin in bloom.

De neste bøkene er utgitt av Virago (Virago modern classics), et forlag som er utrolig gode på å lage flotte omslag:

image

Er de ikke vakre?

Jeg håper at jeg får mulighet til å lese noen av dem i løpet av juleferien!

Er det noen spesielle bøker du forbinder med jul og som du ser frem til å lese nå i desember?

18 thoughts on “All the pretty books!

  1. Eg skulder og på Rikkes danske blogg, og Karin. Eg har nå tre av Puffin in Bloom-bøkene (Heidi, Anne of Green Gables og A Little Princess) (har du kjøpt Little Women på nettet?), og vurderer nå sterkt å handle nokre julebøker til som Rikke skriver om idag. Kjenner og at eg må ta tak i dei gode barndomsklassikerne. Emily-bøkene vil eg og lese!

    Eg pleier å lese Dickens’ A Christmas Carol, også har eg kjøpt meg ei ny bok som heiter Christmas Stories (https://www.goodreads.com/book/show/1658933.Christmas_Stories?from_search=true). Den fant eg heilt tilfeldig på Norli i Universitetsgata i Oslo.

    • Bloggen til Rikke er rett og slett en nytelse! Delikate bilder og hun trekker frem mange interessante bøker. Jeg har forresten lyst på Heidi og A little Princess i Puffin in bloom utgaven, men jeg trodde ikke sistnevnte var ute ennå. Så feil kan man ta :-). Jeg kjøpte Little Women på Book Depository.

      Det er hyggelig å ha noen faste bøker man leser til jul, slik som du gjør med Dickens. 🙂

  2. Høyres bra ut. Eg bruker Amazon svært lite utanom til Kindle’n, men skal definitivt sjekke ut bookdepository. Eg fekk A Little Princess i hus saman med Heidi og Anne, men Little Women har dei ikkje fått hjå adlibris ennå. Blæh!

  3. Alltid koselig å lese gamle bøker. Leste ofte bøker jeg var glad i som lita før, men har dessverre ikke gjort det de siste årene. Er jo så mange bøker som skal leses, men kanskje senere en gang. Virker som koselige bøker du leser i.

    • Jeg liker å besøke gamle favoritter, men er ikke så flink til det som jeg ønsker. Håper jeg får lest noen av disse i juleferien. Hvilke bøker var dine favoritter som liten?

  4. Ja, de er så fine. Selv fikk jeg to bøker i Penguin Classic Christmas her om dagen og de er så fine:-) Også en pop-up julebok med illustrasjoner av Sabuda så nå vokser juleboksamlingen:-) Jeg er sikker på at jeg får noen av Puffin in bloom bøkene til jul, har hintet veldig sterkt og tror giveren har skjønt det:-) Emily må jeg få lest også, står på leselisten.

    • Penguin Classic Christmas er flotte! Enkle og delikate. Jeg kunne tenkt meg resten av bøkene i Puffin in bloom og noen av Folio Society – utgavene. De er nydelige!

  5. Som deg kjenner jeg et sterkt behov for å lese gamle klassikere innimellom. Jeg kjenner jeg får fort nok av norske forfattere dersom jeg bare leser dem. Det er noe med blandingen av gammelt og nytt, kjent og ukjent, som er så besnærende med det å lese. Jeg har forøvrig ikke noen faste bøker jeg leser i jula. Det er likevel en periode jeg leser mye. Jeg har gjort stor umake med å være fri for plikter i desember, og pleier sjelden planlegge noe fast. Det dukker alltid opp hyggelige arrangementer likevel. Desember for meg er lilla – advendtstake, kubbelys, en nisse og to, gode bøker og gode venner – uten stress. Jeg gikk på hodet inn i desember i år, men det ser ut for at freden senker seg likevel fom. idag. Bøkene var nydelige! Jeg kjøper ikke papirbøker lenger, men jeg vurderer å bytte ut klassikerne mine med en klassikerserie jeg kan ha i hyllene. Da gir jeg bare bort de gamle. Humm.. En julegaveidé til meg selv! Takk! -)

    • Bare hyggelig! Jeg kjenner at jeg blir litt mett av å lese kun norske bøker i en lengre periode, men samtidig er det fint å være litt opptatert på høsten. Det går jo mye i både gammelt og andre språk og sjangre resten av året. Nå har jeg vært flink til å variere litt på sjangerne. Jeg har blant annet lest grøsseren Krø og neste bok er satiren Norske edelstener.
      Jul er lesetid for meg også, særlig i ferien. Det er, som seg hør og bør, mange travle og hyggelige annerledesdager på jobb i desember 🙂

  6. Tilbaketråkk: Enda mer Anne Shirley! | siljes skriblerier

  7. Emily ❤ Husker at den kom fra Bokklubbens Barn og det var en av favorittene. Jeg har faktisk aldri lest Anne. Det jeg sikler på er en komplett utgave av Det lille huset på prærien.

    • Så herlig! Jeg fikk aldri Emily i Bokklubbens Barn, men Anne fra Bjørkely fikk jeg derfra. Komplett utgave av Det lille huset på prærien høres spennende ut! Hvor mange bøker er det?

Legg igjen en kommentar

