Harry Potter!

I dag hadde jeg egentlig planer om å skrive litt om noen av bøkene jeg har lest i det siste. Det ble det jo ikke noe av. I stedet ble jeg sittende og se på de to første Harry Potter – filmene. Jeg er egentlig godt fornøyd med det. Det er noe koselig og hjemlig ved det å tilbringe noen timer sammen med Harry og de andre på Hogwarts. Og selv om de egentlig ikke er julefilmer, så forbinder jeg dem allikevel med denne høytiden.

Siden jeg er i Harry Potter humør, så var det veldig flaks at jeg tidligere i dag så på en tag av Read Susie Read som omhandler nettopp denne bebrillede trollmannen og som inspirerte meg til å svare på disse spørsmålene selv også – om enn i noe forenklet versjon. Jeg merker at det kanskje ikke blir de beste begrunnelsene for hvorfor den ene og den andre er favoritter eller ikke, det er nemlig en god stund siden jeg leste bøkene! Så her blir det bare fort og gæli basert på hvilke følelser jeg forbinder med leseopplevelsen.

harry potter

  1. Favoritt bok: Min favoritt er nok Harry Potter and the half blood prince. tett fulgt av The prisoner of Azkaban. Jeg liker godt at bøkene blir mørkere og mørkere etter hvert som Harry blir eldre og trusselen fra Voldemort blir mer og mer reell. I førstnevnte tok J.K. Rowling noen valg som jeg ikke trodde hun kom til å gjøre, samtidig som vi får vite mye om Dumbledore og Voldemort sin fortid.
  2. Den boka jeg liker minst: Selv om jeg synes slutten er god, så er allikevel Harry Potter and the goblet of fire den romanen jeg liker minst i serien.
  3. DA gråt jeg! Ja, jeg har snufset litt mens jeg har lest enkelte deler av Harry Potter serien, særlig i forbindelse med at Harry mister de som har stått ham nærme og som har fungert som farsfigurer for ham. Jeg blir også rørt av historien til Snape og det han gjør.
  4. Kjæreste? Jeg liker menn med skjegg, så det må bli Dumbledore selv. Eller Snape – selv om han ikke har skjegg…
  5. Favorittkarakter: Luna Lovegood fordi hun er så herlig eksentrisk. Hermoine Granger fordi hun minner meg om meg selv og Hagrid fordi vi deler den samme kjærligheten til dyr i alle former og farger.
  6. Patronus (magisk beskytter som tar form som et dyr): Lett, en katt selvfølgelig!
  7. The Elder Wand, the invisibility cloak eller the Resurrection Stone: Alle tre er kjekke ting å ha – i alle fall dersom man er en trollmann eller heks som skal kjempe mot det onde-  men siden jeg verken er en heks eller kjemper mot onde makter, men i stedet er både nysgjerrig og litt eventyrlysten, så tror jeg det hadde vært mest morsomt å ha en kappe som gjør meg usynlig.
  8. Hvilket Hogwarthus: Jeg har  – ut fra pur nysgjerrighet – tatt en test for å finne ut nettopp dette og The Sorting Hat plasserte meg i Gryffindor, selv om jeg tror at jeg egentlig hadde passet best i Hufflepuff.
  9. Hva slags quidditch – spiller: Nei, heiagjeng, kanskje?
  10. Hva med slutten? Jeg har bare lest Harry Potter and the Deadly Hollows en gang, men jeg husker at jeg var tilfreds med slutten.

Så –  dette er mine svar. Hva er dine?

11 thoughts on “Harry Potter!

  1. Jeg ble dessverre ikke bitt av Harry Pottter bassillen😦 Jeg greide ikke å lese hele bokserien (ga opp etter bok nummer fire) og aldri orket å se en hel Harry Potter film selv om jeg har prøvd flere ganger. Så jeg er dessverre ingen fan av Harry Potter. Helt sikkert noe galt med meg🙂

    • Man kan jo ikke like alt heller, men jeg tror du ville likt de siste bøkene. De er mye mørkere enn de første og passer egentlig like godt for voksne som barn. De første er mer søte og sjarmerende🙂.

  2. Jeg ELSKER Harry Potter! Og er helt enig, det er noe julete med disse filmene. Kanskje det er fordi de alltid går på tv i julen? Jeg tror jammen jeg må lage min egen versjon av denne listen. Lister er gøy – Harry Potter-lister er enda gøyere🙂

  3. Tilbaketråkk: Harry Potter-listen | Lesehesten

  4. Tilbaketråkk: Harry Potter-greier | Ten thousand thundering typhoons!

Legg igjen en kommentar

