#1/2015: Leseplaner for januar.

Tenk, nå er det 2015! Det føles nesten litt feil å skrive det. Jeg tar meg selv i å ville skrive 14 i stedet for 15,  men det går seg nok til. Jeg ønsker uansett det nye året velkommen med både utfordringer, opplevelser og kos med kjente og kjære.

Og med nye nyttårsforsetter – leseforsetter, selvfølgelig. I forrige innlegg gjeninnførte jeg månedlige leseplaner for å få mer struktur på lesingen og bloggingen,  og siden det nå er 2. januar er det på tide å vise hvilke bøker jeg skal lese denne måneden.

image

Allerede neste uke er det klart for første runde i Bokhyllelesingen og her skal vi lese en bok med et grønt omslag. Valget mitt falt på den vidunderlige blomstrete  Virago Modern Classic utgaven av The Diary of a Provincial Lady av E.M. Delafield fra 1930. Den har stått i hyllene mine i noen år nå, og det er virkelig på tide for meg å bli kjent med denne husmoren  fra provinsen som utførlig noterer ned både små og store hendelser. Det at den har under 200 ratinger på GoodReads gjør den også til min utvalgte ukjente klassiker. To i en er noe jeg liker!

Jeg vil fortsette å lese innenfor klassikerutfordringen utover i januar, men etter å ha tilbrakt tid på den britiske landsbygda vil jeg la turen gå videre til Norge – nærmere bestemt langt nord – for å besøke Alberte. Alberte og Jakob av Cora Sandel er en norsk klassiker fra 1926, den er også en 1001- roman.

Sitat fra min vakre bokklubbutgave fra 1976:

Et av de store kvinneportretter i norsk litteratur – i hele verdens litteratur, kan man trygt si.
Kristian Elster.

Jeg gleder meg!

2015 er året for gjenlesinger og jeg starter like godt med en barndomsklassiker og en av lille Siljes store favoritter. Den gang leste jeg den på norsk – og jeg har fremdeles lyst til å finne den eksakte utgaven fra Bokklubbens Barn på 1980 – men nå blir den lest på engelsk. Jeg snakker selvfølgelig om Anne of Green Gables av L.M. Montgomery.

Den siste boka jeg håper å rekke før januar blir til februar er Picnic at Hanging Rock av Joan Lindsay. Dette er faktisk en bok jeg ikke vet noe særlig om! Den er visstnok basert på en sann hendelse der tre studenter fra Appleyard College for Young Ladies forsvinner under en piknik ved Hanging Rock. Jeg ser for meg at det er en kombinasjon av fiksjon og fakta der forfatteren ser for seg hva som kunne ha hendt. Men jeg vet ikke, så det kan bli spennende!

I helga skal jeg stresslese to korte bøker i forbindelse med Bokbloggerprisen 2014  og nomineringen som allerede er i gang. Disse  er ikke med i dette innlegget.

Har du noen leseplaner i januar?

20 thoughts on “#1/2015: Leseplaner for januar.

  1. Grønt omslag skal leses, mitt valg er Salman Rushdies «Luka og livets flamme.» «Alberte og Jakob» har eg lest, det same med «Anne of Green Gables.» Sistnemnte har eg og lest før på norsk. Då var det filmbilete på forsida, med Marilla og Anne.

  2. Jeg skal ikke ha leseplaner i år, for jeg vil ikke ha press på meg i år. Når det er sagt har jeg fokusområder, jeg vil blant annet lese mer sakprosa men jeg har også lyst til å få vært med på flere av bøkene i Lines lesesirkel. Denne måneden skal jeg blant annet lese et par norske 2015-utgivelser jeg skal anmelde for Bok og samfunn.

    • Det skjønner jeg🙂. Jeg legger like mye press på meg selv både med og uten planer – bare atuten planer blir det mer tilfeldig. Gleder meg til å lese mer om de norske 2015 – utgivelsene!

  3. Jeg er håpløs når det gjelder leseplaner og har en følelse av at nettopp derfor burde jeg hatt dem! Jeg er en ganske impulsiv leser, men dette året skal jeg hvertfall prøve å fokusere litt mer på norske romaner etterhvert som de kommer ut. Det ble litt mange på en gang i slutten av året🙂

  4. Godt nytt år og lykke til med dine mye lesemål. Spent på hva du syns om boka Picnic at Hanging Rock. Tror også at den er filmatisert? Tror altså det, men er ikke helt sikker. Kos deg med januarlesingen🙂 Og god helg🙂

  5. Etter to år utan leseplaner, synest eg det er morsomt å planlegge litt igjen. Gled deg til Alberte. Sjølv synest eg bok to er den finaste, Alberte og friheten. Og med din kjærleik til Paris, trur eg du og ville ha likt den. Eg las Anne of Green Gables om igjen i januar for tre år sidan. Det var ei bok det var fint å lese med eit voksent blikk, eg er alltid litt skeptisk til å lese om igjen gamle favorittar.

    • Leseplaner kan være både bra og et stressmoment, synes jeg. I år satser jeg på mer struktur slik at jeg får lest de bøkene jeg egentlig ønsker å lese, ikke bare de jeg leser på vims😉. Men litt vims blir det nok også tid til. Muligens.
      Jeg ser virkelig frem til Alberte, og du skal ikke se bort i fra at jeg må lese hele trilogien.

  6. Anne of Green Gables las eg mange gonger som born, og las dei på ny for nokre år sidan – så kjekke. Anne Shirley er så rar og søt og klok – eg syntes nok at ho var litt meir irriterande som lita no enn då eg gjorde då eg var liten sjølv… Men kanskje det er på tide med eit nytt gjensyn ein dag🙂

    Eg har ikkje nokre spesielle leseplanar. Eg har lest ganske lite dei siste åra, og då har det stort sett vore gjenlesingar. Er litt meir glad i å lese bøker enn å betale for dei. Men no treng eg eit nytt kick, så eg trur at målet mitt rett og slett skal vera å bli flinkare til å bruke lånekortet mitt!

    • Jeg tror ikke jeg har lest bøkene om Anne siden jeg var barn, og gleder meg til å ta fatt på dem🙂. Det er alltid litt skummelt å lese barndomsfavoritter som voksen – har de tålt tiden? For noen år siden leste jeg Skygge – serien til Maria Gripe. De var fremdeles magiske!

      Bruk av biblioteket høres ut som et godt mål!

  7. Tilbaketråkk: #2/2015: Oppsummering januar og leseplaner for februar. | siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

