Samlesing: Unnskyld av Ida Hegazi Høyer.

I høst leste jeg en roman som slo beina vekk under meg, som borret seg inn i hjerte og hjerne og ga meg åndenød. En roman med en skrivemåte der ordene ble hamret inn i meg slik at jeg følte at jeg hadde fått juling. En roman med en bildebruk som gjorde meg urolig, redd, ja – noen ganger kvalm og uvel. En roman som fremdeles sitter i meg og som jeg fremdeles tenker på over fire måneder etter at jeg leste den. En roman jeg har anbefalt til de aller fleste rundt meg.

En roman som jeg – i all sin gru – elsket.

Romanen jeg snakker om er selvfølgelig Ida Hegazi Høyer sin eminente Unnskyld.

IMG_20140928_103214

Og takk og pris  – det var ikke bare jeg som likte den! Det er så mange norske bokbloggere som har likt den at den faktisk har havnet på kortlisten til Bokbloggerprisen 2014! Og i denne måneden – februar – skal den samleses, diskuteres og blogges om av mange.

Jeg er så heldig at jeg har fått ansvaret for denne samlesingen. Det betyr i korte trekk at jeg har laget et infoinnlegg om romanen og forfatteren på bloggen til Bokbloggerprisen, at jeg skal følge litt ekstra opp og at jeg kommer til å ha fokus på Hegazi Høyer og Unnskyld her på Skribleriene. Det er mye jeg har lyst til å gjøre, for eksempel så har jeg planer om å lese boka på nytt for å finne ut hva den gjør med meg nå som jeg allerede vet. Jeg har også lyst til å se nærmere på enkelte av dyresymbolene hun bruker i romanen, gå inn i begrepet «livsløgn» og kanskje  – hvis jeg er heldig – få til et intervju med forfatteren. Det hadde vært stas!

Jeg håper alle er klare for å lese en vanvittig sterk og engasjerende roman!

God samlesing!

9 thoughts on “Samlesing: Unnskyld av Ida Hegazi Høyer.

  1. Jeg legger inn omtalen jeg allerede har skrevet, men kan godt tenke meg å gjøre som deg, lese den på nytt med litt nye briller. Takk for tipset Silje 🙂

    • Flott at du legger inn anmeldelsen du allerede har skrevet. Det kommer jeg til å gjøre også :-). Det blir spennende å se om gjenlesingene gir oss noe annet 🙂

  2. Jeg la også inn gammelomtalen, dvs samleomtalen der Høyer er i midten en plass. Overveide å lese på nytt, men er redd for at jeg ikke skal like den like godt, alt det som skurret i plottet og smårusket jeg var skeptisk til kommer kanskje tydligere fram når språket er kjent og ikke lenger overraskende. Må tenke litt på det. Forøvrig er det fint (og litt påfallende) at de fleste kortlistebøkene er så korte at gjenlesing er mulig -)

    • Bra med resirkulering av gamle omtaler :-). Jeg har ikke tenkt noe over at bøkene er korte, men det stemmer jo! Kjekt både til gjenlesinger og for å presse dem inn blant alle krass – bøkene vi tross alt også skal lese 🙂

  3. Jeg tror jeg skal lese denne om igjen faktisk. Kanskje jeg får ett annet syn på den, kanskje den rett og slett blir bedre? Jeg likte den godt da jeg leste den første gangen også, men det er som Ingalill sier de fleste av bøkene på kortlista er så korte at en kan lese de flere ganger 🙂

    • Ja, det er sant. Jeg skal også lese Kaldhol på nytt når den tid kommer 🙂 Jeg er usikker på Jackson, men siden jeg ikke har skrevet om den så bør jeg nok lese meg opp igjen .

  4. Jeg har også resirkulert siden dette var en av de få bøkene jeg leste som jeg faktisk skrev om i fjor. Vurderer også å gjenlese, men har også veldig mye annet jeg vil lese. Ikke alltid så lett å bestemme seg 🙂

  5. Tilbaketråkk: #2/2015: Oppsummering januar og leseplaner for februar. | siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

