En umiddelbar tilfredsstillelse.

Det er jo slik at lesemengden varierer – enten du er en person som tilsynelatende alltid sitter med nesa i en bok eller ikke. Noen ganger kan det ta mange dager og uker å komme igjennom en tekst, ikke fordi den er dårlig, men fordi teksten krever din fulle konsentrasjon og fordi du må la den synke inn og bearbeide den på et vis. Dersom du er en leser som trenger å se rask progresjon i din egen lesing, så er det kanskje ikke slike bøker som er mest motiverende? For min egen del så er det nettopp disse bøkene, de jeg må jobbe med og tygge på, som oftest sitter igjen i meg.  Ja, jeg bruker tid, men det er de verdt.

image

Men –
noen ganger er det også fryktelig deilig med historier som bare flyr av gårde. De som gjør at jeg etter å ha sittet noen timer plutselig ser at jeg har lest 300 sider. Sånn vips!  

Slike bøker – som den jeg holder på med nå – gir meg en umiddelbar tilfredsstillelse.
Nei, historien kommer ikke til å bli værende i meg i lange tider etter at boka er fullført. 
Nei, den gir ingen kryss og klapp på skuldra.

Men akkurat nå gir den meg glede og leselyst. Og for nå så er det det jeg trenger.

Hva leser du?

13 thoughts on “En umiddelbar tilfredsstillelse.

  1. Lenge siden jeg har lest en bok som har sugd meg inn og tatt meg med storm. Savner å lese slike bøker som får meg til å glemme omgivelsene. Altfor lenge siden sist:/

    • Det morsomme er at jeg ikke elsker boka, selv om historien fenger meg og jeg liker den. Den har noe smårusk som er litt slitsomt.
      Håper du finner en bok du kan synke ned i, Ina. Klem 💚

  2. Eg har nettopp lest ferdig «Døde sjeler» og den første Patrick Melrose-romanen. I dag tenker eg å lese ferdig ei novellesamling og muligens starte på bokhylleboka til Hedda. Takk og lov for langhelg!

  3. Jeg holder fremdeles på med ‘What I Loved’ av Hustvedt, og denne gangen skjønner jeg hva du ser i henne. Denne boka synes jeg er fantastisk! Men det er en av de bøkene som krever rom, ikke en slukebok, så det går litt sakte. Utover det har jeg ikke noen fastlagte planer for mai, men veldig mye spennende i hyllene å velge mellom, så får vi se🙂

  4. Eg har framleis ikkje plass i hjernen min til å lesa noko som helst. Drep ikke en sangfugl ligg på nattbordet og lokkar. Det er ei lett bok, men eg har lyst til å ta inn det som skjer. Eg mistenkjer at det må noko enno lettare til i master-rehaben. Kva for ei bok er det du har teke bilete av?

    • Håper du finner noe lett og deilig litteratur, og gratulerer med master!
      Boka på bildet er Øya, bok nummer to i Beta-serien til Igland og Hestsveen. Det er en god ungdomsdytopi🙂

Legg igjen en kommentar

