#JuneTopicAThon

I både mai og juni har jeg hatt en voldsom lengsel etter bøker med magiske elementer, både rene fantasyromaner og de som svømmer rundt i et grenseland. Og siden jeg faktisk har omfavnet denne lengselen, i stedet for å  krampeholde på de egentlige leseplanene, så har også leselysta vært på topp! Hurra!!!

Jeg skal selvfølgelig peile meg inn mot annen litteratur denne måneden, men  for nå så koser jeg meg med magiske historier.

image

I dag ble jeg gjort oppmerksom på et ukes langt lesemaraton som starter i morgen 8. juni; TopicAThon. Jeg er jo langt fra en dreven maratondeltaker, det er liksom aldri tid, jeg trenger søvn og kan bli fort rastløs,  men allikevel – nå vil jeg prøve å delta. Det som er annerledes med nettopp dette maratonet er at man velger seg et tema, hva som helst og leser bøker innenfor dette temaet. Vil du lese gule bøker, ja, da leser du gule bøker. Vil du lese norsk 2015 – litteratur, da gjør du det. Vil du lese dystopier,  Barbara Cartland, Alice i Eventyrland – versjoner,  bøker med kvinne som står med ryggen til på omslaget, debutromaner, fransk samtidslitteratur – kjør på! Alt er lov, men  du må holde deg innenfor temaet du velger hele uka.

Jeg synes dette høres både gøy og motiverende ut, og har plukket ut noen bøker innenfor temaet magisk og eventyrlig som jeg skal ha ekstra fokus på i uka som kommer:
– En diktsamling av Anne Sexton; Transformations, der hun gjenskaper og skriver om kjente eventyr.
– «Coming of age» – romanen  Something wicked this way comes av Ray Bradbury som i tillegg til oppvekst også inneholder et nifst sirkus.
– Romanen jeg holder på med nå; The Magicians av Lev Grossman  (så langt: 💜).

image

Kunne du tenke deg å delta? Og hvilket tema ville du ha fokusert på?

11 thoughts on “#JuneTopicAThon

  1. Jeg burde ha lest norsk 2015 for å bli kvitt den fæle nullen på krysslista mi, men det kommer ikke til å skje. Men om jeg sier graphic novels, kan det funke. Har fått litt dilla om dagen. Leste ut den første Rat Queens i dag, har akkurat lest ut Saga volume 3 og 4 og lånte fire nye av brodern i går.

  2. Fine ugler på bildet 🙂 Ps: Jeg har gitt deg en award. Sjekk bloggen min og følg instruksjonene 🙂 Håper du deltar 🙂 Ha en fin dag 🙂

  3. Tilbaketråkk: #JuneTopicAThon – en liten oppdatering. | siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

