Noen spørsmål og svar.

Her om dagen ble jeg utfordret av Ina til å svare på noen spørsmål om litteratur, lesing og (litt) TV. Og det passer jo ypperlig for en som elsker historier både i papirform og i serieform på TV.
Så uten noe mer snikksnakkeri; her er spørsmålene fra Ina og svarene fra meg.

Var det noen som inspirerte deg til å lese,  eller kom det bare av seg selv?
Jeg er vokst opp i et hjem der litteratur var og er en naturlig del av hverdagen. Både foreldrene og besteforeldre mine hadde – og har-  hyller fulle av bøker i ulike sjangre, jeg fikk egne bøker fra jeg ble født og ble tidlig medlem i Bokklubbens Barn. I tillegg ble jeg lest mye for – og jeg elsket det. Så ja, jeg fikk leselysten og gleden over tekst og historier inn med morsmelken.

Hadde du lesetime på skolen hvor dere lånte en bok på biblioteket eller hadde med en hjemmefra som dere leste i? Skulle du ønske det var mer av det da du gikk på skolen?
Vi hadde faste bibliotekstimer der vi lånte bøker, men jeg husker ikke om vi hadde lesekvarter eller lignende på skolen. Jeg vil tro at vi hadde noe, men vi fikk også ta med oss bøkene hjem. Jeg leste jo mye uansett, så jeg tror ikke jeg personlig hadde behov for mer frilesing i timene.

Hvis du skulle overtale en person som ikke liker bøker til å lese noe, hvordan hadde du løst det?
Det har jeg gjort, og trikset er å finne en god bok som du tror vil fenge – sjanger, tema, skrivestil etc – og gi den i gave til den det gjelder. Kanskje personen liker noen spesielle filmer eller TV – serier som du kan forsøke å koble opp mot en bok, for eksempel.

Har bøker alltid vært en del av livet ditt eller kom det senere inn i bildet?
Som nevnt ovenfor; bøker har alltid betydd mye for meg og familien min.

Hva ser du etter når du leter etter en ny bok å lese i?
Tja, jeg prøver å ha fokus på lesemålene mine når jeg setter opp månedens leseliste (klassikere, 1001 – lista, leseutfordringer etc).  Samtidig så må jeg også ta hensyn til at leselysta krever noe annet ;). Noen ganger trenger jeg handlingsdrevne historier, selv om jeg i hovedsak dras mot gode karakterdrevne romaner. Alt til sin tid.

image

Hvilke bøker synes du er oppskrytt og hvorfor?
Det er egentlig et vrient spørsmål. Jeg kan godt bli skuffet over en bok eller synes at en er helt elendig, men da er det ofte mine egne forventninger til boka som «ødelegger».

En bok som jeg synes har fått noe bedre kritikk enn den fortjener er The Girl on the Train av Paula Hawkins. Ja da, jeg likte den, men den er jo absolutt ikke så fengslende og overraskende som mange hevder – mener jeg.

Er det noen karakterer i bøker du forholder deg til/forbinder deg med og hvem?
Jeg kan i allefall relatere veldig til enkelte karakterer; den seneste er nok Cath fra Rainbow Rowells Fangirl. Ja, og den løpske fantasien til Catherine Morland i Northanger Abbey av Jane Austen.
Det finnes sikkert flere også!
image

Ser du alltid filmatiseringer av en bok eller styrer du unna?
Både og, dersom adapsjonene virker interessante vil jeg gjerne få dem med meg. Jeg prøver å huske på at film og bok er to ulike kunstformer og medier – og at regissøren må ta valg for å få det til å fungere optimalt på lerretet. Men selvfølgelig;  det er lett å henge seg opp i ulikheter dersom det er filmatiseringer av favorittbøker.

Spiser du noe mens du leser eller er det forbudt?
I helgene leser jeg mens jeg spiser frokost, og sitter jeg på kafé alene så leser jeg der også.  Ellers går det mer i drikke; kaffe og te (og en og annen øl eller vin på ferie). Jeg har ingen problemer med å spise og drikke mens jeg koser meg med en god bok.

image

Hvilken bok har skuffet deg aller mest og hvorfor? 
Dette var et vrient spørsmål,  men den boka som har skuffet meg mest de siste årene er The most beautiful walk in the world: a pedestrian in Paris av John Baxter, nettopp fordi det var altfor lite gåing og altfor snevert om Paris. Hadde undertittelen vært: a pedestrian in the 6th arrondissement, så hadde kanskje forventningene mine vært mer tilpasset innholdet og skuffelsen blitt mindre. Eller kanskje ikke, John Baxter er ganske pompøs.

Hva ser du på TV nå for tiden?
Akkurat nå ser jeg de nyeste sesongene av Orange is the new black, Game of Thrones, Pretty Little Liars og Doctor Who. Jeg prøver også å få med meg Dagsnytt 18 og Dagsrevyen.

Tusen takk til Ina for gode spørsmål! Jeg utfordrer ingen spesielle, men føler du deg kallet er det gøy om du enten svarer på spørsmålene på egen blogg eller i kommentarfeltet. Ta også turen innom Inas blogg I Bokhylla for flere spørsmål.

4 thoughts on “Noen spørsmål og svar.

  1. For et flott innlegg, Silje! Og det var fint å bli enda litt mer kjent med deg og fine bilder du hadde med. Ble også utfordret av Ina og la mine svar ut i går. Ønsker deg en fin søndag, Silje 🙂

  2. Hei og takk for ditt bidrag 🙂 Flott bruk av bilder og svar 🙂 Vi har visst de samme tankene angående The girl on the train, ser jeg. Syns ikke den var så nervepirrende jeg heller. Men man kan jo ikke like alt 🙂 Flotte og grundige svar. Ha en fin søndagskveld videre 🙂

Legg igjen en kommentar

