#JuneTopicAThon – en liten oppdatering.

Husker dere at jeg forrige søndag proklamerte at jeg skulle delta i et lesemaraton? Selv om jeg absolutt ikke har noe som helst talent for å følge en streng leseplan? Selv om jeg normalt leser en roman pr uke – maks?

Det demrer,  eller?

Her kommer oppsummering:
*trommevirvel*

Av de to og en halve boka jeg hadde planer om å lese, så leste jeg rundt en kvart. Altså; jeg leste videre i The Magicians av Lev Grossman. Og jeg er fremdeles like betatt, dette er en virkelig interessant og velskrevet bok! Kvalitetsmessig har jeg med andre ord hatt en svært god uke! Og hadde det vært en hvilken som helst annen uke, ja, da hadde jeg vært ganske fornøyd!

image

Men –
det er jo det med lesemaraton da, at det kvantitative også skal være i fokus. Det er meningen at du faktisk skal lese litt mer enn det du vanligvis leser. Du skal vie mer tid til bøkene og kanskje være litt mer systematisk. Og der har jeg ikke vært i uka som har gått. Kanskje fordi jeg var litt ekstra travel, kanskje fordi jeg egentlig ikke er en stressleser? Jeg er ikke helt sikker. Det jeg er sikker på er at jeg liker litt hårete mål og at jeg skal prøve å maratone flere ganger i løpet av sommeren.

image

Mest sannsynlig sittende på en kafé i Paris.

Deltok du på lesemaratonet og eventuelt  hvordan gikk det?
Har du deltatt på andre slike arrangementer?

10 thoughts on “#JuneTopicAThon – en liten oppdatering.

  1. Eg leste to Mummibøker i løpet av veka, og er delvis fornøgd. Det er korte bøker på maks 120 sider, og krever ikkje for mykje av leseren. Samtidig har eg lest ei krimbok, og har ikkje prioritert maratonet.

    Eg er nok heller ingen stressleser, men med riktig bok så går det kjapt ein roman i veka. Maraton er veldig gøy, og eg har deltatt fleire gonger på Dewey’s ReadaThon, seinast i april.

  2. Vi hadde jo et norsk maraton for noen år siden. Det er det eneste jeg har deltatt på. Fant der, overraskende ut, at jeg heller ikke er noe stressleser. Leste ut ei bok, og maktet ikke starte på noe nytt. Leste Disgrace, og den ga litt for mye å tenke på.
    Godt å se at du er på vei tilbake i lesestim -)

    • Det husker jeg. Jeg fulgte med på sidelinjen, men hadde ikke mulighet til å delta.
      Tror ukes maraton fungerer bedre for meg enn 24 timers. Bøkene må fordøyes.

      Og takk 🙂

  3. Eneste lesemaraton jeg har vært med på er da vi leste for en god sak. Ellers er det litt maraton hver dag for meg, som stort sett leser 2-3 timer hver dag. Har lest Et sted skinner det i dag, den gikk unna på noen timer, for en herlig debutroman! God tur til Paris!

  4. Har ikke deltatt i noen lesemaraton ennå, men ser booktuberne arrangere det hele tiden. Siden jeg er arbeidsledig og sykmeldt så kan jeg ha lesemaraton hele tiden, men er redd jeg da skal drepe leselysten. Leser jo en del hver dag uansett (også da jeg var student og var i arbeid), men jeg må ha noen avbrekk til andre ting også. Syns jeg leser mye uansett og tror jeg ikke har energi til å være med på lesemaraton der man må lese uten nesten noe avbrekk. Det blir litt vel monotont 🙂 Jeg liker å lese altså, men man kan ikke kvele hobbyen heller 🙂 Håper du får deltatt i lesemaratoner som du vil i sommer og at du får noen fine dager i Paris når du har ferie 🙂

Legg igjen en kommentar

