Bokhyllelesing #8: Dr. Jekyll og Mr. Hyde av Robert Louis Stevenson

Forrige uke gikk startskuddet for runde åtte i Hedda sin lesesirkel Bokhyllelesing, der vi hver sjette uke børster støv av noen av bøkene som står ulest i hyllene våre og leser etter et gitt tema. Temaet denne gangen var å lese en bok fra 1800 – tallet, og jeg valgte til slutt å gå bort fra den opprinnelige planen om å lese Wilkie Collins The Woman in White, og i stedet konsentrere meg om Dr. Jekyll og Mr. Hyde av Robert Louis Stevenson. Det var egentlig ikke noen spesiell grunn til at jeg byttet, det var bare at sistnevnte var kortere og at jeg kunne fornemme at en ny leserekord var innen rekkevidde. 1001 – kryss hadde jeg fått uansett. I retrospekt tror jeg kanskje at jeg hadde fått mer ut av å lese Collins, for jeg må være ærlig å si at historien om den gode doktoren Jekyll og hans forkrøplede, ondskapsfulle «venn» ikke imponerte meg noe særlig – ikke en gang da jeg la all godvilje til.

Processed with VSCO with x1 preset

Konseptet i romanen  – og utfallet av historien – er kjent for de fleste, også for de som ikke har lest romanen, vil jeg tro. Jeg velger derfor ikke å gå spesifikt inn på selve handlingen, men hopper like så greit rett til mine egne tanker rundt boka. For det er jo noe besnærende og interessant med Dr.Jekyll og Mr. Hyde og mysteriet som Stevenson maler frem på relativt få sider. Jeg liker ideen hans og forsøket hans på å skildre menneskets dualitet og kampen mellom det gode og det onde som kan befinne seg i den enkelte. Og til tider er det også godt utført, spennende og smånifst. Dessverre skjems historien av alt for mange ufullstendigheter i begynnelsen; det blir vist til hendelser som ikke er beskrevet og som leser fikk jeg følelsen av at jeg var en slurvete leser som ikke hadde lest godt nok, fordi både forfatter og forteller tok det for gitt at mottakeren (jeg) visste noe jeg ikke hadde grunnlag for å vite. Slikt er både irriterende og frustrerende, samtidig som det ødelegger for flyten. Takk og pris ble dette bedre etter hvert som historien utfoldet seg, men da fordi at disse tingene endelig ble forklart. Jeg lurte lenge på om dette kunne skyldes oversettelsen – at jeg kanskje hadde fått tak i en forkortet versjon – men etter å ha hørt første kapittel på lydbok på engelsk, så er det nok bare skrivestilen til Stevenson som ikke fungerte optimalt for meg. En annen ting som heller ikke bidro til å øke leseopplevelsen var at romanen igjen og igjen ble beskrevet som en psykologisk thriller i forordet av Nils Nordberg, noe som gjorde at jeg forventet meg noe annet enn det jeg fikk. For Stevenson tar jo ikke akkurat noe dypdykk i menneskets psyke med denne romanen, slik som for eksempel Èmile Zola gjør i Thèrese Raquin. Jeg synes nok heller at gotisk røverroman er en beskrivelse som passer bedre på Dr. Jekyll og Mr. Hyde, men meg om det.

Jeg ble altså ikke helt overbevist av Stevensons roman, men hei, jeg fikk to kryss!

Ta turen innom Hedda og les om flere bøker fra 1800 – tallet (og mye annet spennende).

11 thoughts on “Bokhyllelesing #8: Dr. Jekyll og Mr. Hyde av Robert Louis Stevenson

  1. Jeg leser Wilkie Collins nå. The Moonstone. Den er bra, men det tar tid å komme gjennom den. Jekyll og Hyde har jeg lest et par ganger. Jeg likte den best ved første gjennomlesning og det aner meg at boka passer best for lesere som er litt yngre enn oss. Du skulle nok lest den i ungdommen🙂

    • He he, det har du nok rett i! Jeg leste og likte Skatten på sjørøverøya da jeg var rundt 12 – 13, og hadde nok blitt skremt av denne hvis jeg hadde lest den på samme tidspunkt.

  2. Er i stor grad einig. Leste og denne, mot dobbeltkryss, tidlegare denne veka. Eg tenkte og at dette med psykologisk dypdykk var oppskrytt, sjølv om eg ikkje kjenner igjen det du skriv om sprang i starten. Tvert i mot tenkte eg mykje på – og forsøkte å forestille meg – korleis det ville vore om eg ikkje visste at Hyde var Jekyll. Ein kan sjølvsagt ikkje viske ut så viktig forhåndsinformasjon, men eg trur kanskje dette er eit av dei få tilfella kor ein spoiler faktisk øydelegg veldig mykje av spenninga i boka.

    Eg eg skuffa over i kor liten grad Stevenson går inn i psykologien rundt Jekyll sine to gestaltninger. Eg hadde nok høgare forventningar der.

    • Jeg forstår hvorfor twisten overrasket og sjokkerte – og den er jo helt grei som litt enkel skrekk. Men jeg er enig i at Stevenson kunne gått mye mer i det psykologiske aspektet som jo både er spennende og skremmende. Ang begynnelsen så føltes det som om fortelleren trodde at jeg som tilhører visste mer enn jeg gjorde – feks det med døra som Mr Hyde gikk gjennom. Jeg trodde flere ganger at jeg hadde gått glipp av noe og bladde mye frem og tilbake, men det viste seg at det hadde jeg ikke. Sprang i tid blir dermed litt feil, men det opplevdes ufullstendig og slitsomt å følge. (Jeg trodde som sagt at det var oversettelsen som var forkortet). Det var uansett to lette kryss😉

  3. Leste den i fjor høst, og hadde ca. den samme opplevelsen (men jeg fikk bare et kryss, dårlig planlagt). Husker ikke at jeg slet med noe usammenhengende eller sprang i starten (men synes å huske at jeg sovnet et par ganger). Når jeg var ferdig med boka brukte jeg en del tid på å fortelle meg selv at leseropplevelsen kanskje ville ha vært bedre hvis jeg ikke kjente twisten så inderlig godt, men kom egentlig fram til at det ikke ville spilt noen særlig rolle..og sa meg fornøyd med et lettjent kryss. Synes nok at denne er den dårligste «skrekk-klassikeren» jeg har lest.

    The Woman in White synes jeg forøvrig var sikkelig gøy og ganske kul (dog kanskje 150s for lang)🙂

  4. Tilbaketråkk: Recap: Bokhyllelsingen 2015 – med omtaler. | siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

