2. desember: Hva slags bokbutikker foretrekker jeg?

Desember, dag nummer to, og her på min kant av verden var veier, trær og bygninger dekket av et fint lag av snø til morgenen. Litt julestemning en tidlig desemberdag er jo bare hyggelig, men jeg må innrømme at jeg innerst inne jublet litt over at snøen, i løpet av dagen, forsvant til fordel for svart, våt asfalt. Da kan jeg i allefall late som om det ikke er vinter. Ennå.

Uansett; vi må videre. I dagens innlegg er jeg inspirert av Elida som, i en av sine Tema – tirsdag- poster, skrev om sitt forhold til fysiske  og nettbaserte bokbutikker og konkluderte med at hun følger Ole Brum- prinsippet Ja takk,  begge deler. Og der er jeg også, jeg kjøper det meste av engelsk litteratur på nettet og det meste av norsk litteratur i bokhandelen – og er egentlig fornøyd med det. Det er en relativt grei balanse, selv om jeg mangler impulskontroll i tommelen og  – siden det er så billig – har en tendens til å gå en smule berserk på for eksempel BookDepository og at mange norske bokbutikker selger veldig mye dilldall som ikke er bøker (koffert?) og ikke alltid har så godt utvalg.

Men – Elida sitt innlegg fikk meg til å tenke videre på hva slags bokbutikk jeg foretrekker. Hva det er jeg ser for meg når jeg lukker øynene og prøver å mane frem bilder av min drømmebokbutikk? Det er ikke en med digitale hyller og handlevogner,  der den eneste du kan be om hjelp er et søkefelt og, til nød, en side med FAQ, for å si det slik. Nei da, min drømmebokhandel er et sted, gjerne litt trangt og kronglete, med steile bokhyller fra gulv til tak, stappfulle av både nye og brukte utgaver og med stiger for å nå opp til de øverste bøkene.
image

Utvalget skal være godt, med hele eller i allefall store deler av viktige forfatterskap, obskuriteter, rarerier og mange ulike sjangre. Den skal være slik at jeg både kan komme inn og finne akkurat den boka jeg har lett etter, samtidig som jeg også finner en bok jeg ikke visste at jeg trengte – før jeg står der med den i hånda, oppslukt av baksideteksten og de innledende setningene. Den kan gjerne være litt støvete, gulvene kan være ujevne og har den en huskatt – ja, da får jeg ro i sjela. Like takknemlig blir jeg hvis det finnes muligheter for å sitte, slappe av, nyte bøkene og kanskje lese litt. Kanskje med en kopp kaffe?
image

Og til slutt – dersom jeg møter en eier eller medarbeider som tar seg tid til å hjelpe meg med å finne akkurat den boka som jeg ikke visste at jeg bare måtte ha, som har oversikt over det meste og som serverer både gode tips og historier – da er jeg i bokbutikk-himmelen!
image

Hvordan er din drømmebokhandel?
(Pst; ja, jeg savner Paris!)

9 thoughts on “2. desember: Hva slags bokbutikker foretrekker jeg?

  1. Fiint! Jeg liker definitivt best de fysiske bokhandlene – er så mye enklere å finne nye bøker da, synes jeg, for i nettbutikker blir jeg bare sittende og søke etter akkurat det jeg skal ha. Men så er det jo utrolig mye enklere å bare bestille bøker hjem da…

Legg igjen en kommentar

