4. desember: helgas leseplaner.

4. desember! Fredag! Leseplaner! Jeeeei!

Og det tror jeg var nok utropstegn på en stund. La oss gå videre til dagens tema; hva er det egentlig jeg skal lese i helga?

Det er ikke noe enkelt svar på dette, for selv om jeg har bøker jeg burde lese ferdig, så kjenner jeg meg på en måte litt matlei. Ingen av bøkene jeg burde lese gir meg den følelsen og den opplevelsen jeg er på jakt etter. Jeg leser, jeg ser at setningene er velskrevne og innerst inne vet jeg at dette er bøker jeg mest sannsynlig vil like. Det er bare det at akkurat her og nå så har jeg lyst på noe helt annet. Jeg vet bare ikke helt hva. Jeg er for vinglete. Det ene øyeblikket vil jeg lese det ene, for så hoppe til det andre; fra 1001 – bøker og nye norske til klassikere og engelske bøker av ymse slag. Det er et skikkelig virrvarr. Og jeg finner ikke helt roen.

image

Så derfor er også leseplanene for denne helga et salig rot: 1001 – romanen Oranges are not the only fruit fordi jeg trenger et kryss og fordi jeg er så nysgjerrig på Jeanette Winterson, Før de henter oss av Peter Franziskus Strassegger fordi den er ny av året (men akkurat nå sliter jeg med motivasjonen), Erlend Loe fordi jeg trenger hans underfundige og rare humor og Dickens fordi – ja, Dickens. Og nå, mens jeg skriver, så kom jeg på at jeg faktisk burde prioritere Jenny av Sigrid Undset!

Ja, jeg sa det: virrvarr!

Hva skal du lese i helga?

11 thoughts on “4. desember: helgas leseplaner.

  1. I helgen skal jeg lese «Du kommer i dag» av Karsten Alnæs og «Stjernens time» av Clarice Lispector. Har fremdeles ikke lest noe av Dickens og det må jeg snart gjøre noe med. Står i kø inne på ebokbib for «Før de henter oss»., spent på den. Jeg kjenner meg litt igjen i problemstillingen, sliter litt med dette jeg også, Jeg skulle konsentrere meg om manbooker og 1001-bøker men så blir jeg litt revet med når noen blir begeistret for en eller annen bok, lesebunken blir bare større og større og jeg føler at jeg leser mindre og mindre om dagene.

    • Anbefaler Bleak House av Dickens🙂
      Det er slitsomt når hodet virrer, og en føler at det en bør lese og det en vil lese ikke samsvarer. Samtidig er det jo godt å bli revet med også! Håper du finner leseroen i helga, Beathe.

  2. Jeg har akkurat lånt, lest, levert tilbake (ebokbib) og skrevet om Før de henter oss. Med det humøret du ser ut til å ha vært i i dag, anbefaler jeg deg den🙂

  3. Jeg er akkurat som deg om dagen. Holder på med altfor mange bøker, men ingen av dem fenger oe særlig. Har planer om å bli ferdig med iallefall Vingebelastning i helga og gjerne få lest noe mer også…

  4. Lykke til med lesinga.. Bra jobba om du rekker bli ferdig med alle :O
    I helga skal jeg først og fremst lese pensum i Sustainable Tourism.. Men ellers starta jeg på ungdomsboka #alfahann i går.. Og sidene flyr av sted. Så håper å bli ferdig med den så jeg kan påbegynne Fuck verden🙂

  5. Dickens fordi – ja Dickens❤ Lesebunken min er all over the place. Dickens, Agatha Christies reisememoarer, romantikk på lydbok, Shakespeare på lydbok.

    Strassegger lånte eg, leste 10 sider og leverte tilbake. Not my piece of cake.

Legg igjen en kommentar

