Lesemål 2016 –

For et år siden proklamerte jeg fornøyd at jeg både hadde lært og ikke lært av målene for 2014. Ja, jeg hadde driti meg ut (unnskyld språket) på de fleste punktene, men nei, jeg hadde ingen planer om å senke ambisjonene. Det eneste jeg trengte, trodde jeg, var mer struktur, mer planer, ja, mer orden på lesingen. Her skulle det meste bestemmes i forkant av hver måned. Det fungerte en stund, og så sklei det ut. Slik som det ofte går, for mye planer på  lesefronten og jeg blir litt rebelsk. Allikevel så klarte jeg å følge målene mine sånn passe. Jeg leste for eksempel 6o av 50 bøker i fjor. Det er mer enn godkjent måloppnåelse! I Heddas lesesirkel deltok jeg på 8 av 9 temaer, også godkjent. Av klassikere leste jeg 11 av 20, det vil si litt over 50%, av disse 11 var 8 i forbindelse med klassiker utfordringen, mens av 15 planlagte 1001 – romaner, ble det bare 6. Det er kanskje den jeg er mest skuffet over. Det er jo ikke akkurat slik at jeg har få 1001 – romaner i hyllene mine… Jeg ønsket å gjenlese mer, men endte kun på 2, mens jeg til slutt greide å lese 17 av bøkene som sto i hylla pr 31.12.14. Jeg hadde også et skrivemål om å skrive om de fleste bøkene jeg leste, men det gikk dessverre ikke. I år, derimot! (Så er det jo ingen som sier at det er for sent å skrive om bøkene jeg leste i fjor – det skal skje!).

lindgren

Og så er vi fremme til målene for 2016! Noen av dem har jeg skrevet om både her og her, her og her, mens andre faktisk ikke er blitt nevnt tidligere – med unntak av i noen kommentarfelt her og der – men det teller ikke. Viktige stikkord er å lese det jeg allerede har, klassikere og 1001, gjenlesing, kontrollentusiast og rebell.

I tillegg til å gjenlese 9 bøker, lese minst 12 bøker av bra damer, delta på 9 runder med Bokhyllelesing og alt i alt lese minst 30 bøker fra min egen hylle, skal jeg også lese 12 klassikere og 12 1001 – bøker i forbindelse med Lines lesesirkel, samt 5 memoarer, essaysamlinger og/eller sakprosa.

Siden jeg ønsker å lese mest mulig av det jeg allerede har i hyllene mine og  – kremt – kanskje prøve å begrense bokhandlingen noe, som i bittelitt, må jeg være kreativ med mitt neste mål som handler om norske 2016-bøker. De skal jo også leses, fordøyes og diskuteres i god tid før neste nominasjonsrunde! La meg introdusere #siljebrukerbiblioteket. Jepp! Jeg har fått meg lånekort! Takk, Elisabeth! Så målet blir at jeg skal lese 20 norske 2016-bøker, der minst 15 av dem er lånt på biblioteket. Jeg skal selvfølgelig også delta på samlesingene av samtlige bøker på BBP – 15 sine kortlister.

Punktvis vil det da se slik ut:

  • 50 bøker
  • 9 gjenlesinger
  • 12 bøker av bra damer jeg har lest noe av tidligere (Atwood, Smith, Robinson, Sandel, Duras, Montgomery, Nemirovsky, Brookner, Hustvedt, Jackson, Spark og Austen).
  • 30 OTS (i hylla eller på vei til postkassa pr 31.12.15)
  • 9 bøker i lesesirkelen Bokhyllelesing.
  • 12 1001 – bøker i forbindelse med Lines lesesirkel.
  • 12 klassikere
  • 15 #Siljebrukerbiblioteket
  • 20 norske 2016-bøker
  • 6 samlesingsbøker
  • 5 memoarer, essays og/eller sakprosa.

Og selvfølgelig gir jeg meg selv tillatelse til å få både dobbelt- og trippelkryss. Jeg er jo ikke dum!

Når det gjelder skriving så er alltid målet å skrive noe om det meste jeg leser, og selv om det ikke gikk helt i fjor, så gyver jeg løs på 2016 med nyspissede blyanter og kritisk blikk – her skal det skrives!

Ønsk meg lykke til!

Hvilke lesemål har du for 2016?

 

 

16 thoughts on “Lesemål 2016 –

  1. Lykke til! Jeg er imponert over deg og de andre som har så konkrete mål, og faktisk gjør noe for å nå dem. Her i gården er det innfallsmetoden i år som i fjor, med unntak av et Shakespeare prosjekt.

  2. Først av alt: Utruleg stolt av at du har fått deg lånekort! Eg derimot har proklarmert at eg burde bruka biblioteket sjeldnare sidan eg har utallige bøker heime, men 2016-bøker fins kun på biblioteket (eg blir fort gjerrig på den kanten).

    Eg digger måla dine, og gler meg til eit nytt leseår i lag med deg, Silje! Om du har anledning i helga er det #24in48-lesemaraton på gang. Eg er påmeldt og har til og med fått ein mail frå arrangøren sidan eg var deltakande i juli i fjor. Eg skal skriva meir om maratonet på tysdag i temainnlegget.

    Då eg skreiv ned måla mine og såg dei svart på kvitt vart eg litt bekymra for om eg hadde tatt meg vatn over hovudet. Eg er litt der ennå og må nesten ta meg fri eit års tid, men det skal nok gå bra😉 Dobbel- og trippelkryss er suverent, eg er i gang med Hawthorne som eg skal bruke minst to plasser og Line har skrevet at februar-boka skal vera Nobel-forfatter så viss eg bytter bok i Heddas sirkel så får eg dobbelkryss der og. Win win!

    • Hurra for dobbelt- og trippelkryss! Og hurra for oss som ikke kjenner på eventuelle begrensninger når vi lager lesemålene våre🙂.

      Jeg tror nok at det er mest økonomisk å låne de fleste 2016-bøkene på biblioteket, så kan jeg heller kjøpe de jeg føler at jeg MÅ ha etter at jeg har lest dem. Så hvorfor ikke lage et eget mål om det.

      Takk for tips til lesemaraton, jeg skal vurdere det. Det er visstnok meldt under 20 minus i helga og da passer det bra krølle seg sammen og lese bøker!

      Takk for gode ord, gleder meg til å følge deg videre også🙂

  3. Ble nesten litt overraska over at du ikke har hatt lånekort tidligere! Men kanskje bare jeg som automatisk har tenkt at alle som liker bøker er like vante bibliotektravere som meg😉

    Jeg tenkte å lese en del nye forfattere i år, også har jeg litt forskjellige lister jeg leser ut ifra, anbefalinger fra familiemedlemmer som er glade i å lese, 1001-lista og mine egne lister over bøker jeg lenge har tenkt jeg skal lese. Jeg synes det er fint å ha lesemål for å få litt struktur på lesinga, man leser kanskje mer og litt andre bøker enn om man ikke hadde hatt det. Samtidig vil jeg også kose meg med bøker uten følelsen av at dette er noe jeg «må» igjennom.

    • He he, jeg hadde lånekort som barn og student, men nå er det mange år siden sist. Og det er litt rart, for vi har et flott bibliotek i byen.

      Det høres ut som om du har mange fine leseplaner!

  4. Min bruk av folkebiblioteket har økt og blitt jevnlig etter at jeg fikk barn og etter bokbloggerprisen. Jeg jobber jo på et bibliotek og bruker selvsagt det, men brukte folkebiblioteket lite før. I Drammen har dere jo et strålende bibliotek, så det må du begynne å bruke:-)

    Jeg har også må om 50 leste bøker, så da er det lett å sammenligne mål, og mine ble med ett litt puslete;-) Neida, alle må jo begynne et sted. Lykke til med målene dine! Er spesielt spent på gjenlesingene dine.

    • Drammensbiblioteket er flott, og jeg brukte det mye når jeg studerte, men dette er mitt første lånekort på folkebiblioteket som voksen. Veldig kjekt i forbindelse med prisen🙂
      Jeg synes målene dine ser veldig bra ut, og jeg ser at vi skal lese flere av de samme forfatterne. Det blir spennende!
      Og takk :

  5. Stiller meg i køa med de som er overrasket over din mangel på lånekort. Flabbergasted. Tenkte ikke at slikt gikk an. Biblioteket er verdens beste nettbutikk. Ellers ambisiøse, detaljerte mål tror jeg er veien å gå for suksess – inkludert trippelkryss. Lista er lagt høyt nå siden både Elisabeth og Haruhi leverte 100% ifjor. Vi får bare kaste oss rundt.

    (Selv skal jeg lese gamle bøker, 1001, booker og norsk)

    • Jeg vet! Og som Silje sier; Drammensbiblioteket er råflott også! Jeg hadde studentlånekort da (høyskolen ligger i samme bygg) , og som barn hadde jeg lånekort – så jeg er ikke helt novise. Men jeg er nok blitt litt visere og gjerrigere (kremt, mer økonomisk) med alderen, og skal prøve å unngå impulskjøp av nye norske bøker – det blir fort litt dyrt.
      Jeg kjenner jo presset etter at Elisabeth og Haruhi nådde alle målene i 2015. Det er utrolig!
      Lykke til med målene dine, Ingalill! Hvor mange bøker skal du lese?

  6. Ignorerer det der med lånekortet…
    Og fokuserer heller på at din definisjon av OTS inkluderer «på vei til postkassen», liker tankegangen😉

Legg igjen en kommentar

