Et lite pip –

– for det er ikke slik at jeg har sluttet å blogge, men at jeg har tatt meg en lengre pause – det er vel ikke noe jeg kan snakke meg ut av.

Nå er det juni og det er ypperlig å sitte på verandaen med PC, leste bøker og notater. Der betyr at det straks kommer noen samleinnlegg slik at jeg etterhvert kommer ajour med omtaler, oppsummeringer og andre ting jeg har pønsket ut. Så nærmer også Parissommeren 2016 seg, og jeg håper selvfølgelig at det er flere som blir med meg på vandring rundt i favorittbyen – både litterære og andre typer oppdagelsesferder.

I dag hadde jeg tenkt å sette i gang med en runde tvangsblogging for virkelig å gi meg et spark i rompa, men så endte jeg opp med mange timers lystlesing av Margaret Atwood sin Flommens år/Year of the Flood.

image

Det ser ut til at juni blir MaddAddam maraton for min del. I går fullførte jeg bok nummer en; Oryx and Crake og jeg er imponert!

Vi snakkes snart!

Hva leser du akkurat nå?

27 thoughts on “Et lite pip –

  1. Hyggelig å høre fra den fronten igjen🙂

    Men trenger man en pause så er det bare å gjøre det. Det beste er å gjøre det som føles rett. Den lengste pausen jeg har tatt de siste årene på bloggen var en uke og det var i fjor. Mange ganger har jeg tenkt på å ta en lengre pause, men har for mye skrivekløe🙂 Så klarer ikke å holde meg unna: )

    Jeg er flau over at jeg ikke har lest noe av Atwood ennå, men har veldig lyst. Tar gjerne i mot anbefaling hvilke bok jeg helst bør begynne med av henne🙂

    PS: Gleder meg til Parisbildene dine i sommer. Liker Paristurene du tar en gang i året og at du deler bildene med oss🙂

    • Tusen takk🙂. Jeg har hatt skikkelig dårlig samvittighet for lite blogging, men tida har ikke strukket til.
      Ja, les Atwood! Hun er rågod – og hun mestrer alle sjangre!

      • Ja, det er lett å få dårlig samvittighet. Jeg får det bare av å ikke blogge en – to dager i uka. Liker å holde ting jevnt i dagn ,men det er ikke alltid ting går etter planen. Skal prøve meg på en bok av Atwood i sommer og se om det er noe for meg. Liker å utforske forfatterskap man ikke har lest noe av, og ikke bare lese av de gode, gamle kjente hele tiden🙂

  2. Fint å høre fra deg igjen!! Jeg er glad i innleggene dine og «stemmen» din her på bloggen. Har brukt litt tid bakover i arkivene din – leser du like mye krim og YA nå, som du gjorde en tid?

    Akkurat nå leser jeg Robert Galbraith (Rowling) sin krim. Er på andre boka om Cormoran Strike. Atwood har jeg ikke lest noe av, men det kommer! Har bare en del andre bøker og forfattere som står litt lengre fram på lista.

    • Tusen takk, det var veldig hyggelig å høre🙂. Jeg leser veldig lite YA nå, men dukker det opp noe som jeg får lyst til å lese så gjør jeg det. Det samme med krim. De siste månedene har jeg lest to krimromaner som har frustrert mer enn de har gitt glede.

      Jeg leste den første Galbraith romanen og likte den veldig godt. Atmosfærisk og spennende. Jeg ser frem til å lese de neste etterhvert🙂 Og ja, du må lese Atwood. Hun er brilliant.

  3. Glede i livet at du blogger, Silje! Har sakna skrivinga di. Trilogien til Atwood har eg ikkje lest, men «The Handmaid’s Tale» og novellesamlinga «Moralsk forvirring» har eg lest.

    Korleis ligger du forresten an med Siri Hustvedt? Eg las «Det jeg elsket» i mai, så nå har eg lest dei tre første romanane pluss «Denne flammende verden» og «Livet, tanken, blikket.»

    • ❤ Elida
      Hva synes du om novellene hennes? Jeg har ikke utforske dem ennå. Ellers så har jeg fortsatt en del igjen av Hustvedt. Neste roman ut av henne blir Sommeren uten menn. Og så skal jeg lese A plea for Eros. Jeg skal lese anmeldelsen din av Det jeg elsket, for det har jeg ikke gjort ennå. Er spent på hva du synes.

  4. Hipp hurra for blogginnlegg fra Siljeblomst! Og hipp hurra for at du likte Oryx and Crake – hvis ikke er det mulig jeg måtte være litt morsk neste gang vi møtes😉

    Selv har jeg akkurat lest ferdig min første Jeanette Winterson bok (Stone Gods) og herregud, den dama kan skrive fantastiske setninger! Ikke like begeistret for selve historien, men kunne understreket halve boka om jeg hadde hatt en penn i nærheten. Nå skal jeg fullføre Tequiladagbøkene til Strøksnes, og etter loppis i går er jeg plutselig i gang med Tove Ditlefsen. Så er det jo biosirkel denne måneden, og Pnin som skal leses til Project Annotate. Og hyllene flommer over av alt jeg vil lese…🙂

    • Hipp hurra for Oryx and Crake! Og Atwood generelt!
      Jeg ser frem til å høre mer om Stone Gods og Winterson. Har sett at det er andre som sier det samme som deg. Jeg er spent på hva jeg synes etterhvert selv 😊

  5. Høres helt fantastisk ut med sommer i Paris! Gleder meg til å høre mer om det🙂

    Margaret Atwood er en av mine favorittforfattere. Jeg har ikke lest sisteboka enda, men likte Oryx and Crake og The Year of the Flood veldig, veldig godt (har også lest The Handmaid’s Tale og den likte jeg også godt). Får se om jeg får fullført trilogien i sommer, kanskje.

    Akkurat nå leser jeg Skammen av Bergljot Hobæk Haff. Det går treigt på grunn av studier, men snart har jeg ferie og da regner jeg med at jeg får mer tid til å lese. Gleder meg!

    • Elsker Atwood. Jeg blir så imponert over alle de ulike sjangrene hun mestrer. Skammen er kjempegod – og nå fikk jeg lyst til å lese den igjen 😊.
      Sommer i Paris er noe jeg har holdt på med noen år nå, det er som å komme hjem. Det er hyggelig at du vil bli med på sommerens eventyr!
      Lykke til med innspurten før sommeren og nyt ferien etterhvert!

  6. Kjekt å se deg på nett igjen🙂 Tror det er mange som pauser litt for tiden, kanskje det er varmen som har flatet oss ut? Godt å se at du også lar deg villede av lyster når det gjelder ambisjoner om å skrive også blir det lesing🙂

    • Takk, Tine🙂. For meg var det nok heller at døgnet ikke hadde flere timer, men jeg ser at det er mindre aktivitet hos flere for tiden. Satser på at bloggedvalen er over for denne gang🙂

  7. Herlige Atwood, jeg elsket disse tre bøkene om crakerne og de andre.🙂 Heldige du som har en del igjen av dem.
    Jeg er midtveis i Strøksnes`Tequiladagbøkene. Starter før Lillehammer littfest, men la den hjemme og startet på den igjen i går.
    Kos å se deg her igjen.:)

    • Ja, dette er bra! Jeg har likt alt jeg har lest av Atwood så langt🙂
      Hva synes du om Tequiladagbøkene? Jeg skal lese Havboka i løpet av måneden.
      Og tusen takk🙂

      • Jeg synes Tequiladagbøkene er veldig bra, veldig interessant. Men det er tøffe saker han beskriver fra de områdene der i Sierra Madra. Ingen selvfølgelge at han kom fra det med livet i behold. Å sitte i gummibåt på Vestfjorden var bare enkel guttekos til sammenligning.

  8. Velkommen tilbake Silje, alltid kjekt med innlegg fra deg. En del av oss andre har bloggpauser hele tiden uten å unnskylde for det;-) Timesvis med lystlesing hørtes fantastisk ut, og den beste unnskyldningen for å ikke blogge jeg kan tenke meg. Jeg har kun lest The Handmaids tale av Atwood og har foreløpig kun Den blinde morderen i bokhyllen. Har du lest den? Tror jeg skal skaffe meg denne trilogien også, og neste gang jeg vil lese en dystopi får det bli Atwood!

    • Takk, Silje🙂 Det var deilig med lystlesing i helga. Sidene bare fløy av gårde.
      Jeg har lest Den blinde morderen, og selv om det er mange år siden så husker jeg at jeg likte den veldig godt. Anbefaler trilogien også.

  9. Hei! Jeg har oppdaget og leser Michel Houellebecq! Han skriver fantastisk surt og iakttagende, blant annet fra områdene rundt Sorbonne. Og etter flere samlesingbøker med unge mennesker søkte jeg bevisst etter en bok med eldre, og fant «Den hemmelige dagboken til Hendrik Groen 83 1/4 år». Et artig oppgjør med eldreomsorg og andre plager. Gøy.
    Les og les, du, der, på verandaen!

Legg igjen en kommentar

