Boktema: Boka jeg har lest tre eller flere ganger!

Anette har enda flere spennende og morsomme boktemaer på lur hun, og jeg henger meg på! Temaet denne torsdagen er:

Boka jeg har lest tre eller flere ganger!

Jeg er en leser som fint kan finne på å lese en bok flere ganger, og i skrivende stund er det ikke bare en, men to bøker og en serie som popper inn i hodet mitt. (Og så liker jeg ikke å diskriminere, så jeg nevner alle tre, jeg ;-)).

Den første boka jeg kom på er Stormfulle Høyder av Emily Brontë. Den er en av mine absolutte storfavoritter, og jeg blir aldri lei av den tragiske kjærlighetshistorien mellom Heathcliff og Cathy og hvordan den påvirker og ødelegger for alle rundt dem. Her er det lidenskap, mørke, galskap, skrudd kjærlighet og død, her er det heier og en mørk og nifs herregård. Jeg er veldig glad i gotikk og mørke historier, så det er nok derfor jeg har falt så pladask for denne romanen. (Jeg er også betatt av alle filmversjonene jeg har sett og Kate Bush sin sang Wuthering High… så kanskje jeg også er litt besatt😉

Poplene på St.Hanshaugen og Elsi Lund av Bjørg Vik er de to neste bøkene jeg har lest mange, mange ganger. Jeg kan ikke sette fingeren på hva det er med disse bøkene som fenger så. Jeg er ikke oppvokst på 50/60 – tallet som Elsi, og ikke er jeg fra Oslo – men allikevel er Elsi en karakter som jeg identifiserer meg veldig med hver eneste gang jeg leser bøkene.

Den siste boka er ingen bok, men en hel serie på 47 bøker. Sagaen om Isfolket leste jeg første gang da jeg gikk på barneskolen, og jeg var superfascinert av historien(e) og karakterene – jeg skrev til og med særoppgave om Margit Sandemo og fikk et signert bilde av henne – så jeg var en fan. Jeg syntes at bøkene var kjempebra, og leste dem igjen flere ganger i begynnelsen av tenårene. Jeg har også lest hele serien som voksen, og selv om jeg nå la merke til at språket ikke var av det beste, så ble jeg fremdeles sugd inn i historien. Jeg ble på en måte Silje, 12 år igjen, og bare koste meg med bøkene.

9 thoughts on “Boktema: Boka jeg har lest tre eller flere ganger!

  1. Jeg elsker Sagaen om Isfolket og har kjempelyst til å lese den på nytt! Dessverre har jeg bare lest den en gang, bortsett fra første bok. Ellers er dette en utfordring jeg faktisk ikke kan være med på, for jeg ville slitt med å finne ti bøker jeg har lest «bare» to ganger;-)

  2. Har kun lest en av disse, Stormfulle høyder en gang på Lydbok, men er enig i at den inneholder mye mørke og galskap og godt kan la seg lese på nytt. Har ikke sett filmatisering av den enda, noen du vil anbefale? Mio min Mio var også en favoritt, men først og fremst filmen. Den så jeg på nytt og på nytt. Så den om igjen for noen år siden og fikk et lite sjokk da jeg oppdaget at den var dubbet fra engelsk til svensk og at Bo (tror jeg) ble spilt av Christian Bale som jeg nettopp hadde sett i American Psycho. Ikke alltid bra å vekke opp barndomsminner;-) Bøkene til Astrid Lindgren derimot tror jeg godt kan la seg leses på nytt og på nytt.

    • Jeg har Wuthering Hights – film som kom ut i 2009 med Tom Hardy, og den likte jeg veldig godt.

      Jeg har lest Mio min Mio flere ganger enn jeg har sett filmen, men det har nok mye med at jeg så den som voksen. Sjarmerende, ja, men den hadde fenget mer tidligere😉

  3. Gode bøker du har med!
    Stormfulle Høyder, Elsi Lund og Sagaen om Isfolket har jeg lest og synes det er bøker som har gitt meg stor leseglede. Spesielt Stormfulle høyder som jeg ganske nylig leste🙂

  4. Tilbaketråkk: Bøker som gjør deg syk… « siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar

