Boktema: Min favoritt tegneserie.

Egentlig skulle jeg sittet pal og skrevet ferdig en oppgave i dag, men jeg kjenner at jeg trenger en pause. Det er selvfølgelig helt normalt, er det ikke?? Siden det er torsdag, så er det vel ikke noe som er mer naturlig enn å delta på Anettes boktema? 

I dag har Anette funnet opp et tema som er kjempespennende! Hun lurer nemlig på hvilken tegneserie som er favoritten! Jeei! Jeg tror dette er det første boktemaet der jeg ikke trenger å tenke meg om i det hele tatt, og jeg har ikke kun en favoritt, men to🙂

Den første tegneserien er en serie med grafiske romaner som er helt fantastiske, mystiske, skumle og vakre. Neil Gaimans Sandman var mitt første møte med både forfatter og sjangeren grafisk roman – og jeg var helt og holdent solgt etter første bok Preludes & Nocturne, og leste de 9 neste i et intenst jafs.

Neil Gaiman’s transcendent series SANDMAN is often hailed as the definitive Vertigo title and one of the finest achievements in graphic storytelling. Gaiman created an unforgettable tale of the forces that exist beyond life and death by weaving ancient mythology, folklore and fairy tales with his own distinct narrative vision. In PRELUDES & NOCTURNES, an occultist attempting to capture Death to bargain for eternal life traps her younger brother Dream instead. After his 70 year imprisonment and eventual escape, Dream, also known as Morpheus, goes on a quest for his lost objects of power. On his arduous journey Morpheus encounters Lucifer, John Constantine, and an all-powerful madman. (Kilde)

Jeg kan ikke plukke ut et favoritt hefte, men jeg kan glatt plukke ut mine favorittkarakterer i serien; Sandman selv og søstrene hans Death og Delirium. Nå er det en del år siden jeg leste Sandman, men ett av mine lesemål for 2012 er nettopp å gjenlese denne serien🙂

Den andre favoritten min er kanskje den aller aller største favoritten. Inspirert av Poe og hans dikt om Lenore, har Roman Dirge skapt en serie så søt og makaber at jeg falt helt pladask ved aller første titt: Lenore. Her møter vi altså Lenore, som er død, men som lever allikevel, og hennes merkverdige, groteske og akk så sjarmerende gjeng. Lenore er nemlig fryktelig søt, og hun prøver å være god – men det får stort sett alltid fatale (= død/most/etc) konsekvenser for de hun møter. Dette er ikke en lang sammenhengende historie, men hvert hefte har et knippe med både korte og noe lengre fortellinger om denne søte jenta. En helt herlig serie🙂

13 thoughts on “Boktema: Min favoritt tegneserie.

  1. Har ikke lest noen av disse, men det vil jeg nå! Jeg har som mål å lese Neil Gaiman i år, så dette er jo et godt sted å starte. Lykke til med oppgaveskriving, jeg skal også snart levere oppgave:-)

  2. Aah. Sandman. Jeg skjønner ikke hvordan jeg kan påstå at jeg er diehard Gaiman-fan uten å ha lest Sandman. Må få gjort noe med den saken snart.

    Lenore er bare dødssøt. Knis.

Legg igjen en kommentar

