Dette synes jeg om: Et sted i nærheten av Cecelia Ahern

Helt siden klassevenninnen Jenny – May forsvant som tiåring har Sandy Shortt

Kommer a der med ei bok og kameraet igjen!?!

vært som besatt etter å finne ting som er blitt borte. Det starter i det små med sokker, penner, ja alle slags gjenstander som har det med å forsvinne (og som regel dukker opp igjen, akkurat der på det lure stedet vi la dem i utgangspunktet). Men Sandy er ikke fornøyd selv om hun finner tingene, nei, det er flere ting som må oppspores, så hun går i gang med å lete etter den neste forsvunnede gjenstanden.

Som voksen går Sandy videre, hun leter fremdeles etter ting som blir borte, men nå er det savnede mennesker som får hovedfokuset. Med sin utrettelige giv gir hun desperate familier håp om at deres kjære kan bli funnet.

En dag, før hun skal møte en ny klient, tar hun seg en joggetur – og forsvinner – langt inne i de irske skoger – eller? De første menneskene hun får øye på er fire middelaldrende menn og kvinner som har en samling i skogen. Sandy kjenner dem raskt igjen, det er fire skolelever som forsvant på en skoletur for nærmere førti år siden! Det viser seg at Sandy har havnet på stedet der alt som blir borte havner, både gjenstander, lyder, følelser og mennesker. I landsbyen Her lever de livene sine, og Sandy får endelig svar på mange av spørsmålene hun har grunnet på helt siden Jenny- May ble borte.

I den vanlige verden leter Jack etter Sandy, hun skulle hjelpe ham med å finne broren som har vært savnet i et år. Politi og familie mener at han snart må komme seg videre, og da han finner bilen til Sandy forlatt begynner han å lete etter henne i stedet. Letingen etter den savnede «savnede – personer» personen sender han på en ferd i Sandys liv, og kanskje han finner en måte å forsone seg med tapet av sin egen bror også?

Jeg er ikke vel bevandret i Cecelia Ahern sitt forfatterskap. Jeg har lest debuten P.S I love you tidligere, og likte den svært godt. Jeg har fått med meg at flere setter stor pris på de andre romanene hennes også, så jeg kastet meg bekymringsløst over Et sted i nærheten. Forventningene var ikke skyhøye, en lett og sjarmerende historie var det jeg var ute etter. Og jeg fikk det som jeg ønsket. Et sted i nærheten av Cecelia Ahern er virkelig en sjarmerende, søt og lettlest historie. Den har også noen elementer som jeg synes heller mot magisk realisme, for eksempel hele konseptet med landsbyen Her. Magiske saker og hendelser er noe jeg liker godt, så jeg tok det i mot med åpne armer 🙂

Romanen har flere historier som går parallelt og litt i kryss. Vi følger Sandy og hennes opplevelse av å være forsvunnet, samt livet i landsbyen Her. Gjennom tilbakeblikk får vi også innsikt i Sandys oppvekst, hvordan letemanien oppsto og hvordan den utviklet seg og hvordan denne manien har endt opp med å prege livet hennes i forhold til jobbvalg, kjærester og familien. I tillegg blir vi kjent med Jack, som i likhet med Sandy er oppsatt på å finne en som er savnet. Den savnede er lillebroren Donal. Politiet har henlagt saken og resten av familien har nok med sitt, igjen sitter Jack som prøver å finne ut av hva som egentlig skjedde den natten for et år siden. I tillegg sliter han med dårlig samvittighet, dårlig samvittighet fordi han ikke kan finne broren, dårlig samvittighet for at han ikke kjente broren godt nok, dårlig samvittighet fordi han opplever seg selv som en dårlig storebror. Slikt kan ta nattesøvnen fra de fleste, også Jack, og det er en slik søvnløs natt han finner annonsen for Sandys firma og Sandy selv. Når Sandy forvinner, er det bare Jack som blir bekymret og som setter i gang med å finne henne, blant annet ved å gå i hennes fotspor i Dublin.

Jeg synes måten Ahern lar historiene spinne i hverandre er veldig fiffig, noe som skjer i Jack sitt møte med en av Sandys klienter får betydning for livet i Her, gjenstander som Sandy finner i Her setter i gang minner som gjør at vi blir tatt med tilbake til ulike milepæler i Sandys liv. Hendelsene er ikke skrevet ned i kronologisk rekkefølge, de er mer som biter i et puslespill som gir oss utdrag av hovedpersonenes liv. Vi som lesere må lete etter puslespillbiter for å bli kjent med hvem Sandy (i svært stor grad) og Jack (i noen grad) egentlig er, på samme måte som de også leter etter biter for å forstå seg selv og andre bedre. Det høres kanskje komplisert ut, men det er det ikke. Ahern har løst det hele på en lettlest og elegant måte.

Cecelia Ahern skriver på en slik måte at sidene bare flyr av sted, og slik sett er Et sted i nærheten en ypperlig roman for tider da man bare trenger noe å kose seg med, noe som ikke krever motstand. Samtidig så tar hun opp temaer i denne romanen som er både gjenkjennelige og viktige, og som kanskje når flere nettopp på grunn av denne lettheten? Uansett, jeg likte romanen – den var virkelig så søt, sjarmerende og magisk som jeg hadde sett for meg 🙂

Tusen takk til Bazar forlag som sendte denne til meg som en liten førjulsgave!

Beathe har også skrevet om Et sted i nærheten.

14 kommentarer om “Dette synes jeg om: Et sted i nærheten av Cecelia Ahern

  1. Er det denne som heter The Book of Tomorrow?
    For den bookcrosset jeg bort ulest, enda den hadde en nydelig og gullforgylt cover og sannsynligvis var akkurat så koselig som du beskriver den.
    Kjenner jeg angrer litt, men bare litt, for jeg likte ikke PS.filmen og da er jeg såpass forutinntatt at fordommene må aktivt bekjempes
    , og det har jeg ikke tid til iår -)

    Men omtalen din var god og jeg angrer akkurat nok til at jeg håper det ikke var den samme boka jeg ga bort.

    • Jeg var ikke stor fan av filmen jeg heller, boka er bedre 🙂

      Den engelske tittelen på romanen er A place called Here, så det var ikke den boka du byttet bort. He he.

      God helg, Ingalill!

  2. Høres spennende ut:) Forresten hvordan er den boka du leser nå (som står på siden her)? Framsiden ser så fin ut og spennende ut.

    • Ja, coveret er kjempefint. Jeg har nettopp startet på den, men så langt virker den interessant. Det er en ungdomsroman som tar opp alkohol – og rusmisbruk – en realistisk samtidsroman.

  3. Grundig og interessant omtale. Jeg har bestilt en Marian Keyes bok fra biblioteket i dag, en av dem du anbefalte, så jeg gleder meg til å bli mer kjent med denne sjangeren.

  4. Flott omtale:)
    Hørt en del om bøkene til Cecilia Ahern. Tror søsteren min har P.S I love you i bok hylla si.
    SV;Takker Silje:) Det er ikke lett begrense seg bare til en bok. Er mange fine bøker der ut som venter på å bli lest=)
    Det er nok ikke mange som har hørt om «Warbreaker» av Brandon Sanderson.Men den skal visst være en god bok innen for Sci-fi/Fantasy sjangeren:)

  5. Jeg kunne ikke vært mer enig! Er ikke helt i skrivemodus om dagen, så jeg går for en kort omtale av denne- og velger snarveien med å linke hit til deg! Nyt helga!

Legg igjen en kommentar