Et lite «Dette synes jeg om» – innlegg: Frels oss fra det onde av Kjetil Try.

Rolf Lykke og teamet hans får en ny vanskelig sak da en kvinne blir funnet drept i sitt eget hjem. Drapet er voldsomt og brutalt; Nadija Hadzic er kuttet opp fra overleppen til underlivet, og kroppen er fylt med vaskepulver. Tilsynelatende mangler det ingen ting i leiligheten, men så oppdager de at kvinnens datamaskin er borte.

Lykke, Parisa og de andre etterforskerne står ovenfor en sak der det florerer med mistenkte og motiver. Så skjer nok et drap…

April sitt krimtema fortsetter, og denne gangen har jeg lest oppfølgeren til en bok jeg likte veldig godt da den kom; Frels oss fra det onde av Kjetil Try. Jeg har snust på denne romanen flere ganger, men jeg har aldri somlet meg til å kjøpe den. Før påske hadde Elida en runde med «Kvitte – seg – med – bøker» – giveaway, og jeg var så heldig at jeg vant denne utgaven🙂 Hurra!

Frels oss fra det onde er en typisk etterforskerkrim med noe attått. Tenk litt Unni Lindell og hennes Cato Isaksen uten barn på si, så har du Kjetil Try sin krimhelt Rolf Lykke. Han er et arbeidsjern som ønsker å ha kontroll og oversikt på alt i saken, han liker seg best i felten og han har konstant dårlig samvittighet ovenfor sin unge kone og lille datter. Jeg kan bare si at jeg liker’n! Rolf Lykke er en troverdig person, og jeg -uten at jeg har annen erfaring med etterforskere og etterforskninger enn det jeg har lest i bøker – synes at han er troverdig i jobben sin. Dersom jeg hadde opplevd noe kriminelt, så ville jeg helt klart ønsket at Rolf Lykke hadde stilt opp for meg. Da hadde jeg følt at jeg var i trygge hender. For Lykke fremstår som en slik person, en som aldri gir opp og som vil vende hver stein for å finne motivet og den skyldige.  Jeg fikk også stor sans for Parisa Sadegh, og samspillet mellom den godt voksne mannen og den unge kvinnelige etterforskeren synes jeg var godt skildret.

Selve mysteriet er spennende, og det tar mange retninger før vi får svaret. Ingen ting avsløres for tidlig, og vi leser vet sjelden mer enn etterforskerne. Unntakene er når vi følger de som etterhvert blir offer for denne fæle drapsmannen. Frels oss fra det onde er i bunn og grunn en ganske rett frem – krim – som er fengende og lettlest, samtidig som den kanskje nettopp derfor gir litt for liten motstand. Jeg hadde også en litt ambivalent følelse til løsningen – på en måte syntes jeg den var original og interessant, samtidig som jeg ikke helt ble overbevist? I stedet for å sitte sjokkert og mumle; Var det sånn det hang sammen! Det hadde jeg aldri gjettet! Eller nikke fornøyd: Åååå jaaa, det var sånn det var! Så ble reaksjonen mer på denne måten: Ja, jo,okei, den kjøper jeg. Og det merker jeg at jeg synes er litt trist, for mye av det som skjer er veldig spennende og veldig bra – jeg vil jo vite mer og mer, jeg vil vite hvem det er som går rundt og lurer og dreper på bestialsk vis, jeg vil jo vite om Rolf Lykke redder dagen! Og så opplever jeg at ett eller annet sted så går lufta ut og at historien ikke engasjerer meg hele veien til mål.

Frels oss fra det onde er altså både spennende, lettlest og har god driv, samtidig som jeg opplever at den dessverre mangler ett eller annet  for at jeg skal kunne kaste den i luften og juble.

Helt til slutt; nå er nettsiden til Bokbloggtreffet oppe.

13 thoughts on “Et lite «Dette synes jeg om» – innlegg: Frels oss fra det onde av Kjetil Try.

  1. Tilbaketråkk: Frels oss fra det onde av Kjetil Try - bokanmeldelse

Legg igjen en kommentar

