Ditt eller datt, hipp eller happ.

På YouTube er det mange flinke bokvloggere som innimellom omtaler, diskusjoner og «Jippi, jeg har kjøpt nye bøker!» – innlegg også deltar på ulike utfordringer. En av disse utfordringene som har vært rundt en stund er «This or that – taggen«, eller «Ditt eller datt» som jeg har valgt å oversette den med. Den består av en rekke spørsmål som man skal svare det ene eller det andre på, gjerne og helst med en utdyping – ellers så blir det jo ikke noe gøy.

  1. Bok på øret eller bok i handa? Jeg foretrekker definitivt å lese i en fysisk bok. Det er noe eget i å kunne lese i mitt eget tempo, stoppe opp, fundere, lese en setning eller et avsnitt igjen og  bla tilbake dersom det er noe jeg lurer på. Lydbøker gjør meg til en ukonsentrert leser/lytter, tankene flyr og jeg mister fort tråden – jeg kan med andre ord ikke gjøre noe annet samtidig. Den eneste sjangeren jeg klarer å lytte til er krim, og da kun i bilen under lengre turer – men da er det til gjengjeld veldig koselig.
  2. Myke eller harde permer? Jeg liker aller best myke permer. De ligger bedre i handa, er lettere å ta med seg over alt, blir slitt på en sjarmerende og gjennomlest måte og er enklere å lese på senga. Innbundne bøker er flotte å se på og de tar seg godt ut i hylla, men det skal ikke så mange sidene til før de blir uhåndterlige og tunge. Tenk for eksempel A Game of Thrones i hardback!
  3. Fiksjon eller fakta? Normalt sett så foretrekker jeg romaner i ulike sjangre, men for tiden så er jeg veldig i dokumentarmodus og koser meg med Howards End is on the Landing av Susan Hill. Jeg tror det er lurt å skifte litt beite innimellom, og gleder meg til å utforske flere memoarer og biografier i tiden som kommer.
  4. Fantastisk eller realistisk? Behovet for å lese fantastisk eller realistisk litteratur går opp og ned, selv om jeg nok prosentvis har lest flere bøker med et fantasyelement eller to de siste årene. Jeg liker unasett begge deler.
  5. Harry Potter eller Twillight? Harry Potter, selvfølgelig. Jeg har ikke noe mer å tilføye akkurat på det.
  6. Kindle, IPad eller en annen E – leser? Jeg har en Kindle, og jeg synes den er veldig behagelig å lese på. Jeg har en mistanke om at mannen min kjøpte den til meg som et forsøk på å minske belastningen på hyllene våre, men på det området så var den et bomkjøp. Som den samleren jeg er så har jeg selvfølgelig gått til innkjøp av de bøkene jeg har likt aller best, slik at jeg har de i papirform også! Noe av det beste jeg vet er fulle hyller, det er med på å gi et hjem sjel.
  7. Kjøpe eller låne? Jeg jobber for å få mitt eget bibliotek hjemme, så jeg er en iherdig og jublende bokkjøper. Biblioteket i byen jeg bor i er kjempeflott, men jeg har ikke benyttet meg av det siden jeg var student.
  8. Bokbutikk eller internett? I prinsippet så sier jeg «Ja takk, begge deler», men jeg må innrømme at jeg nok handler flere bøker på internett enn i faktiske bokbutikker. Jeg opplever at utvalget er mye bedre siden jeg leser mye på engelsk – og det er også mye billigere. Allikevel så elsker jeg å stikke innom bokbutikker når jeg er i nærheten av en, og jeg ender stort sett opp med en bok eller to, men da er det stort sett norsk språklige bøker.
  9. Enkeltstående eller serie? Dersom forfatteren har en historie å formidle som krever flere bøker for å bli fortalt i sin helhet, så sier jeg selvfølgelig ja til det. Jeg liker nok best serier innenfor krim og fantasy, mens jeg foretrekker enkeltstående realistiske romaner – unntakene er for eksempel Tora – triologien til Herbjørg Wassmo og Elsi Lund – triologien til Bjørg Vik.
  10. Monsterbok eller liten og søt? Jeg foretrekker at forfatteren bruker det antall sider h*n trenger for å fortelle historien sin på en best mulig måte. Er det en kjempebok, flott! Er den liten, supert!
  11. Romantikk eller action? For meg så holder det ikke med enten eller, bare romanse eller bare action blir fort kjedelig og platt. Gi meg et godt plott, velutviklede og flerdimensjonale karakterer og en handling som river meg med og som jeg tror på.
  12. Under et teppe foran peisen eller liggende i sola? Siden jeg har briller, så er det vanskelig å lese i sola, så jeg må nok si at jeg foretrekker å lese innendørs, gjerne under et teppe foran peisen. Eller ute i skyggen – det går også an.
  13. Kakao eller latte? Kaffe, kaffe i alle former og farger – også latte! Ellers så er alltid en chai latte veldig godt.

Så, dette var mine ditt eller datt – svar. Hva svarer du?

14 thoughts on “Ditt eller datt, hipp eller happ.

  1. Ho listeguri(les: meg) har kopiert lista og har den på utkast på blogspot. Men vet ikke helt når jeg gidder å fylle ut med mine egne svar. Har 1-2 lister til på blogspot som jeg skal fylle ut.

  2. Jeg er helt avhengig av bokvloggere på youtube, Interessant å se både omtaler, book hauls og diverse og abonnerer på mange kanaler. Skulle gjerne ha hatt en egen kanal selv, men er dessverre fryktelig kamerasky😛

  3. Dette innlegget likte jeg veldig godt!🙂 JA til myke permer! Synes alle jeg møter foretrekker harde! Hvilke bokvloggere følger du forresten? Jeg liker veldig godt little book owl🙂

  4. Hei Silje,

    nå har jeg også deltatt på denne utfordringen, var morsom denne🙂 Håper du har en fin adventstid, selv om det er veldig kaldt…

    Klem🙂

Legg igjen en kommentar

