Velkommen 2017 – du er etterlengtet

Nytt år, nye muligheter, heter det så fint. Klisje, tenker jeg, litt sånt som man sier når man står der med sjampanjeglasset i den ene hånda, stjerneskuddet i det andre. Det smeller rundt deg med raketter og du prøver å holde deg blid, jublende og kyssende – mens du egentlig setter hjertet i halsen ved hvert eneste drønn. De er jo så fine, men hadde det ikke vært mulig å mute ut hele støyen? Da hadde det i alle fall vært mulig å nyte synet.

Og så er det dette med å skulle se fremover da, ikke henge seg opp i året som har vært, alle de tingene du føler at du burde ha gjort, men av en eller annen grunn ikke kommet til. Jeg må innrømme at jeg, mer enn noe annet,  blir lettere melankolsk når det nye året smelles inn. Jeg tar et blikk innover, reflekterer og kjenner etter, før jeg går videre. Klar for et nytt år. Det er derfor dette innlegget kommer en uke for seint, forresten. Jeg trengte den tida for å kjenne meg ordentlig klar til å skrive igjen. Og nå er jeg det. Jeg kan si, og mene det, 2017 – jeg er glad for at du er her.

SAMSUNG CAMERA PICTURES

Som bokbloggere lever og ånder vi – i alle fall tidvis – for lesemålene våre. De kan være store, detaljere og hårete eller små, lettere uskyldige og morsomme, uansett, vi har alle noen av dem som dytter oss videre i vår lesereise. Jeg har vært som en pendel der jeg ett år har gått for store  mål jeg kunne fylle inn titler etter hvert som året utviklet seg, for så å kjøre på med full målstyring, titler og forfattere som skulle leses – helst til gitte datoer. I fjor var et år som det sistnevnte. Og jeg gikk til fullstendig krig mot meg selv, boikottet mål, leste noe helt annet enn det jeg skulle og endte opp med å skrote alle målene i løpet av august. Allikevel fikk jeg lest 1001 – bøker, klassikere, lyrikk og norsk samtidslitteratur. Jeg oppdaget hvilken fantastisk forfatter Ernest Hemingway er, jeg leste min første Vonnegut og Lolita. Jeg leste dårlig norsk krim, gjenleste favorittdiktene mine av Saabye Christensen, fikk gåsehud av Lady Lazarus av Sylvia Plath for nte gang og gjenoppdaget Emily Dickinson. Jeg ble helt oppslukt av Nicolai Houm, grinete på Isakstuen, og både gråt og koste meg med Lise Grimnes sin Minja. På mange måter har jeg derfor hatt et godt leseår, jeg har bare ikke fulgt målene mine. Jeg har vært en rebell. En nysgjerrig en.

Dette året vil jeg fortsette å være nysgjerrig, ta i mot inspirasjon og impulser og ikke låse meg til bøker som jeg av en eller annen grunn setter opp for meg selv i slutten av et år. Jeg vil være en positiv rebell, ikke en som ødelegger for seg selv, men som søker etter nye sjangre, nye forfattere – og nei, det betyr ikke at jeg kun skal lese samtidslitteratur. Om noe, tror jeg det blir færre, og det gjør meg egentlig ganske så glad. Jeg har satt opp noen generelle mål som går i hverandre og jeg har satt opp noen mer konkrete som er mer som en liste å plukke fra. Jeg må bare innrømme det, jeg er ganske gira på å komme i gang.

Et mål er at jeg skal lese mer klassikere; både moderne klassikere, de gamle klassikerene og de greske. Jeg vil lese noen tragedier og helst Ovids Metamorfose, for å nevne noe. Jeg vil også fortsette med 1001 – lista. Jeg kommer ikke til å sette noe antall, men jeg ønsker å lese mer enn i fjor da jeg endte på en 8 – 10 stykker.

Et mer konkret mål er at jeg vil lese mer fransk litteratur; jeg vil fortsette på forfatterskapene til Irene Nemirovsky, Margurite Duras og Albert Camus. Jeg vil starte med Jean Paul Sartre, Simone DeBeauvoir, Georges Bataille, Patrick Modiano, Colette, Georges Perec, Anais Nin og Michel Houellebecq. Klarer jeg noe av alle så er det supert, klarer jeg noe av noen, så er det også bra. Jeg har også planlagt, og alliert meg med noe franske venninner, at 2017 blir året da jeg endelig leser en bok på fransk. Valget har falt på den grafiske romanen Le bleu est une couleur chaude av Julie Maroh. Bildestøtte er alltid bra.

Helt til slutt skal jeg takle to store romaner, i morgen begynner jeg på Brødrene Karamazov av Fjodor Dostojevskij, mens i juli og august er David Foster Wallace og Infinite Jest som står for tur. Jeg er pent og litt engstelig – men jeg får det i alle ikke til hvis jeg ikke prøver.

Og det var det – ja, og så oppdatere Skribleriene oftere da.

Hvilke lesemål har du satt deg?

(PS, jeg vet at jeg har vært kjempedårlig til å svare på kommentarer til det forrige innlegget mitt. Skjerpings!)

 

27 kommentarer om “Velkommen 2017 – du er etterlengtet

  1. Herlig bilde! Synes det var viktig å få det ut først.

    Ellers må jeg si jeg er stor fan av lesemålene dine. I år har jeg gått mer konkret til verks, men i bunn og grunn handler det om å utfordre seg selv til å lese utover de enkle man forventer å like, men samtidig ikke låse seg til en liste med bøker man kanskje ikke er i humør til å lese. Da forsvinner hele lesegleden raskt. Det er viktig å være fleksibel.

    Når det gjelder fransk-målet ditt er jeg mektig imponert over at du skal lese en bok på fransk. Jeg har et håp om å lese Le Petit Prince på fransk en dag, men jeg er ikke der enda. Av forfatterskapene har jeg vært borti Nemirovsky, Camus og Perec. Duras også forresten, men det prøver jeg å fortrenge. The Plague er en av mine favorittbøker og boken jeg leste av Perec var så fascinerende at jeg uten tvil må få fingeren ut og få lest noe mer av ham.

    Jeg håper det blir flere innlegg fra deg i 2017, for jeg digger skrivestilen din.

    • Hei 🙂 Først; «Jeg håper det blir flere innlegg fra deg i 2017, for jeg digger skrivestilen din.» – Tusen, tusen takk, det betyr mye!

      Jeg tror fleksibilitet er tingen for meg akkurat i år, men jeg vet jo at pendelen svinger like mye som den gjør i politikken, så kanskje neste år blir det noe annet. Jeg må komme meg inn på bloggen min og sjekke målene dine også.

      Fransk mål, ja, jeg er jo så glad i Frankrike og Paris – og de fleste tar det faktisk for gitt at jeg snakker språket flytende – men det gjør jeg jo slettes ikke. (Selv om jeg er blitt tøffere de siste årene og snakker mer og mer). Jeg tror tegneserie er veien å gå for å begynne og lese språket. Jeg husker anmeldelsen din av W av Perec, og gleder meg til å begynne med ham, for ikke å snakke om The Plague, Det må jo bli bra. Hva er det du ikke likte med Duras?

  2. Godt nytt leseår Silje! Stilig genser og matchende krus 🙂 Godt å høre at du skal bli en rebell i år, kanskje det fører din lesevei i uventede retninger? Selv har jeg ingen lesemål, annet enn å lese færre bøker, og å ferdigstille Marcel Proust prosjektet som startet i fjor. Hamsuns samlede verker lå under juletreet, og jeg har som mål å lese det meste, i alle fall av romanene hans. Heldigvis er jeg glad i å lese norsk samtidslitteratur, så nye norske bøker blir det nok sikkert nok av også.

    • Tusen takk, Tine! Ja, i år skal jeg være rebell og jeg håper jeg får lest flere av de bøkene jeg både er nysgjerrig på og litt skremt av. Enn så lenge er Dostojevski og Brødrene Karamasov en fryd.

      Jeg er spent på å høre mer om Marcel Proust prosjektet ditt, leser du hele serien hans? Hvordan synes du den er? Gleder meg til å høre hva du synes om Hamsuns samlede.
      Godt nytt leseår til deg også!

  3. Fine Silje! Riktig godt nytt år til deg 🙂 Løse og ledige mål er bra. Le bleu est une couleur chaude er en nydelig, rå og hjerteskjærende kjærlighetshistorie, den håper jeg virkelig du liker. Hjertet mitt blir fullt når jeg tenker på den boka. Selv har jeg som mål at jeg skal lese litt mer enn i fjor, samt blogge og være en flinkere leser som kommenterer innleggene jeg leser på andres blogger (være en digital sosial blogger eller no’ sånt).

    I år må jeg si at alle rakettene som ble sendt opp i nærheten her fikk meg til å tenke på de som hører disse lydene nærmest daglig, på de som frykter for sine nærmeste smeller, hvor lyden ikke kommer med fargesprakende glade lys. Det sa jeg også til samboeren min. Da vi gikk inn i det nye året tenkte jeg litt ekstra på hvor heldige vi faktisk er. Det er alltid en litt spesiell kveld, i hvert fall når klokken er i nærheten av tolv, som både gjør meg tankefull, glad og takknemlig.

    • Godt nytt år til deg og, kjære Mari! Jeg gleder meg til å lese Le bleu est une couleur chaude. Og som deg skal jeg bli en bedre digital sosial blogger, 2016 var et bunnpunkt for meg når det gjelder å kommentere på andre blogger, og det er jeg lei meg for. I år skal alt bli så meget bedre på den fronten 🙂

      Og helt enig med deg angående rakettene, jeg tenker også på det i andre sammenhenger siden fyrverkeri ikke lenger er forbeholdt nyttårsaften. Her i Drammen smeller det titt og ofte.

  4. Godt nyttår! Støtter alle komplimenter om fint bilde, genser, kopp, og selfølgelig motiv:-) Er imponert over målet om å lese de virkelig gamle klassikerne. Jeg har problemer med å få meg til å lese 1800-tallet, så det håper jeg å gjøre noe med i år. Jeg har også planer om å lese to mursteiner i år, siden de ofte blir bortprioritert, men foreløpig er det kun Anna Karenina jeg har bestemt, men tror jeg vil gå fo A Brief History of Seven Killings, siden den er påbegynt og bør leses videre i snart om jeg ikke skal begynne på nytt. Jeg stjal ellers det ene målet ditt om å lese en bok på fransk, bare at jeg skal lese en på spansk. Det er på tide å friske opp igjen spansken! Lykke til med 2017:-)

    • Godt nyttår til deg også, Silje! Gled deg til Anna Karenina, den er god! Jeg kan ikke si noe om den andre personlig, men det er vel en grunn til at den vant Man Booker. Jeg har den i hylla og gleder meg til å høre hva du synes om den. Og så bra at du skal friske opp spansken. Vi får heie på hverandre!

      De gamle klassikerne er ofte veldig gode og fascinerende, så jeg gleder meg til å lese mer av både dramaene og poesien.

  5. Sammentreff. Jeg har også satt opp Infinite Jest. Blir min første Wallace og kommer til å starte med lyd. Den eneste restriksjonen er at jeg ikke får lov å starte før jeg er ferdig med 2666. Resultatet er selvfølgelig. Besettende trant til å lese Infinite, null interesse for 2666.
    Godt Nyttår (pst, jeg har nå sett youtubene dine – impressive!!)

    • Infintie Jest på lyd høres imponerende ut! Du må fortelle meg hvordan det går, 2666 har jeg i hylla og ser frem til å lese den med tid og stunder. Du er forresten en rebell du også – null interesse for det du egentlig skal lese og besettende lyst til å lese noe annet er det største kjennetegnet.
      (Oj, du har sett!)

  6. Godt nytt år, og godt nytt leseår 🙂 2016 var et fantastisk leseår for meg, og jeg gleder meg til et nytt år full av leselyst og leseglede. Jeg er imponert over målene dine. Det er mange bøker der jeg ikke har hørt om. Blir spennende å følge med. Selv tør jeg ikke sette meg så mange mål, men jeg liker utfordringer. I fjor utfordret jeg meg til å lese alle romanene til Nicholas Sparks. Jeg rakk 18 av 19. I år har jeg valgt meg en forfatter med færre bøker og innen en annen sjanger. Jeg er ganske så lei av romantikk for øyeblikket. Ellers er planen å få lest noen av de store romanen som har stått i bokhylla i mange år; Hundre år av Herbjørg Wassmo, Besettelse av A.S. Byatt og Madame de Pompadour av Herman Lindqvist. Om jeg rekker alle tre aner jeg ikke, men jeg skal prøve. Det er jo tross alt så mange andre bøker som skal leses også 🙂

    • Godt nytt leseår til deg også 🙂 Det høres spennende ut å lese alle verkene til en forfatter i løpet av et år. Hvilken har du valgt deg?
      Besettelse av A.S:Byatt er veldig god.

  7. Faren med å lese innlegg på mobilen er at jeg glemmer å kommentere når jeg er foran PC’en igjen. Er spent på å følge leseåret ditt i 2017. Særlig siden du etter hvert har blitt en viktig inspirasjon for hva jeg selv leser, så håper jeg du finner noen virkelige …perler … i 2017 🙂

  8. Liker lesemålene dine, spesielt de greske klassikerne 🙂 Ovid er strålende! Ted Hughes’ gjendiktning/adaptasjon kan anbefales om du ikke har lest den fra før.

  9. Masse godt nyttår, og takk for engasjementet m Bokbloggerprisen! Jeg er happy m mål om å blogge om en ny bok hver tirsdag, og så stunte rundt på impuls å glede. Det blir fin blanding av struktur og kaos for mine lesemål. I Lie that jeg jo jobbmål og treningsmål og diverse, så jeg må ikke gjøre det for komplisert til å huske 😇 God lesevår! Hilsen Berit

  10. Så flink du er til å skrive! Det var herlig å lese 🙂 Jeg har selv tenkt til å lese mer Beauvoir, og litt mer av Marguerite Duras. «Le bleu est une couleur chaude» høres veldig interessant ut!

Legg igjen en kommentar