Samlesing: Jane Ashlands gradvise forsvinning av Nicolai Houm.

Det er 1. mai og vi entrer nok en måned med samlesing. Denne gangen er det Nicolai Houms roman Jane Ashlands gradvise forsvinning som skal leses og diskuteres av norske bokbloggere over det ganske land. Det blir spennende!

jane ashland

Romanen starter med at en kvinne våkner opp alene i et telt. Utenfor er det tett tåke, mobilen er tom for strøm og hun har verken kart, kompass eller mat.

Så, ut av tåken, avtegner det seg et bilde av en fortid, en personlig katastrofe, en mislykket reise, en desperat jakt på ny mening.

For den som har mistet alt, har fortsatt noe å tape.

(Romanens baksidetekst)

Jane Ashlands gradvise forsvinning er Nicolai Houms tredje roman og femte utgivelse. Han debuterte i 2004 med romanen Knekk nakken, min venn, og fikk sitt kommersielle gjennombrudd med De håpefulle i 2013. Han har også skrevet novellesamlingen Alle barn er laget av ild, barneboken Når alle sover, bidratt med noveller og tekster i ulike antologier og tidsskrifter her til lands og i USA, samt gjendiktet Dr.Seuss’ Ja, overalt kan du dra! sammen med Geir Nummedal (kilde: Tiden Norsk Forlag).

Nicolai+Houm

Foto: Paal Audestad

 

Jane Ashlands gradvise forsvinning var den aller beste og sterkeste norske 2016 romanen jeg leste i fjor, og jeg ble så utrolig glad da den ble nominert til Bokbloggerprisen 2016 og havnet på kortlista i kategorien Årets roman. Som dere kanskje har fått med dere, så blogget jeg ikke om den, men nå skal jeg få rettet opp i det. Og jeg håper at flest mulig vil være med; lese boka, skrive om den og diskutere den i kommentarfeltene. Dere som allerede har lest og skrevet kan legge igjen link i kommentarfeltet til innlegget på Norske Bokbloggere bloggen, til dere andre; god les! Flere innlegg er i planleggingsfasen, så vi ses snart!

2 kommentarer om “Samlesing: Jane Ashlands gradvise forsvinning av Nicolai Houm.

Legg igjen en kommentar