When in Paris: bøker lest – del 1.

Nei, altså. 2016 har nok ikke vært det store bloggåret her på Skribleriene, for å si det sånn. Innleggene har vært få og bokanmeldelsene enda færre, og det beklager jeg veldig. For det er fremdeles ikke slik at jeg har sluttet, det er bare at jeg ikke alltid helt får ånden over meg. Jeg surrer med andre ting og får ikke ut fingeren. Noen ganger tror jeg at jeg lider av tastaturskrekk og andre ganger mangler jeg selvdisiplin. Og ja, det betyr at jeg misunner dere som er så flinke til å skrive faste innlegg og anmeldelser til hver leste bok. Dere er gode!

Nok om det, jeg har faktisk lest en god del i sommer, og mens jeg venter på at jeg skal få inspirasjon til å skrive en oppsummering av bøkene fra FEBRUAR (!!) til og med mai, så tenkte jeg at jeg skulle skrive litt om det jeg leste mens jeg var i Paris i sommer.

Den første romanen jeg fullførte var MaddAddam av Margaret Atwood. Dette er den tredje og siste boka i MaddAddam – trilogien som startet med Oryx and Crake og fortsatte med Year of the Flood. Jeg likte nok de to første bøkene aller best, men Atwood er en fantastisk forfatter med en så stor spennvidde at denne siste selvfølgelig også var veldig bra. Uten å røpe for mye, kan jeg si at den samler godt trådene fra de to første – som jo foregår på sammen tid, men på ulike steder – og gir troverdige svar og en fin avslutning.

Neste bok ut var en sakprosa bok, og ikke en hvilken som helst sakprosa bok heller, men en som jeg i utgangspunktet var helt, helt sikker på at jeg ikke kom til å like. Hvor havbokaspennende kunne det være å lese om to menn i en gummibåt som prøver å fange en kjempehai, liksom? Jeg snakker selvfølgelig om Havboka av Morten Strøksnes, og takk og pris for at den havnet på Bokbloggerprisens kortliste i Åpen klasse! Ellers hadde jeg gått glipp av en utrolig god leseopplevelse. For Havboka handler ikke bare om det å fange en kjempehai, ved å ta i bruk biologi, naturvitenskap, historie, filosofi,  geografi, anekdoter og myter forteller Strøksnes selve havets og de som lever i og ved det sin historie. Det er lærerikt, spennende, noen ganger morsomt og til tider trist – har dere for eksempel hørt om «verdens ensomste hval»? Nei? Ikke jeg heller, før jeg leste denne boka. Og nå er jeg helt sikker på at jeg aldri kommer til å glemme historien om finnhvalen som synger med en frekvens mye høyere enn det de andre finnhvalene gjør og som dermed ikke blir hørt av sine «medfinnhvaler». Denne historien gjorde meg så usigelig trist, og var nok den som gjorde at jeg vippet fra å like godt til å bli helt oppslukt. Og Havboka er som sagt full av slike og andre typer anekdoter. Den minnet meg også om hvorfor jeg er så glad i biologi som jeg er. Kort og godt; jeg koste meg. Boka ble samlest i juni, og her kan dere finne flere anmeldelser av den.

Parissommerens tredje bok ble kjøpt fordi nøden var stor. I Paris har jeg alltid med meg en bok i veska og jeg sitter mye på kafeer og i parker og leser. Jeg hadde akkurat fullført Havboka og var så langt hjemmefra at det var uaktuelt å gå tilbake og finne en ny. Det var litt krisestemning der på fortauet en ørliten stund, for hvor dum går det an å bli?! Forlate leiligheten med en bok du nesten er ferdig med og ikke en back-up?? Alle bokelskere som også elsker å kjøpe bøker vet nok hvordan jeg løste denne lille krisen – jeg tok turen til Guiliani i Rue de Rivoli og etter en tid endte jeg opp med All Things cease to appear av Elisabeth Brundage. Ja, det var tittelen som lurte meg inn – for er den ikke finurlig? Litt pussig, men samtidig fin? Og det er ganske mye med denne romanen som er bra, selv om den også har en del ting som jeg syntes mindre om. Den rommer mye, og jeg tror det beste er å gi dere baksideteksten før jeg sier noe mer:

This is the Hale Farm. This is the morning that Catherine Clare died. The day that her daughter spent in the house with her. The evening that her husband came home to find her.

This is the tale of their marriage, and the one that came before them. The Hales, and then the Clares.

A tale of bonds between families, between lives living and lost and of the lonely ones that share no bonds at all. Who should be pitied. Who must be feared.

Først; språket og setningene, selve prosaen i denne romanen, er vidunderlig. Romanen begynner på en helt magisk måte der vi blir presentert for selve gården, den ligger der,  som en egen enhet, som noe med en historie å fortelle, og den venter. Som leser kjenner man at akkurat denne gården bærer på flere hemmeligheter, at den har noe å fortelle. Og All things cease to appearselv om gården ikke får sin egen stemme i resten av romanen, så ble jeg sugd inn. Selve handlingen starter i 1979 med at George Clare, den relativt nye eieren av Hale Farm, står på døra til naboen, med datteren på armen, og forteller at han har funnet kona drept på soverommet. Fra der går historien tilbake til hvordan Cathrine og George møtte hverandre, livet før og mens de bor på Hale Farm og ekteskapet deres. Vi får også historien om familien som bodde der før familien Clare, deres tragiske skjebne og hvordan barna deres klarer seg etter tragedien.

Synsvinklene er mange, og jeg opplevde i ganske stor grad at Brundage klarte å skille dem fra hverandre og gi dem egne, unike stemmer. En ting hun gjør som jeg synes er veldig fiffig er hvordan hun forteller de samme historiene sett fra ulike ståsted. Det er gjort på en veldig subtil og elegant måte, der en hendelse kan være en sentral del i en karakters historie, men at den også dukker opp som for eksempel en bihendelse eller en kommentar i historien til en annen karakter. Flere hendelser blir altså fortalt gjennom øynene til forskjellige personer, som kanskje opplever situasjonene ulikt og som har forskjellige forbindelser med de involverte. På den måten blir en hendelse, gjerne en nøkkelhendelse, belyst fra mange ståsteder, uten at det blir hamret inn i leseren. Sånt liker jeg.

Så ja, det er mye jeg likte med All Things cease to appear, men det er også to ting som ødela litt en del. Den ene tingen er en sentral del av romanen, mens den andre egentlig ikke er så viktig. Jeg så bare ikke poenget. La oss først ta det store irritasjonsmomentet. I romanen så er det en psykopat – dette står på baksiden også, så det i seg selv er ingen avsløring. Hvem det er kan være det samme akkurat nå, hvis du bestemmer deg for å lese boka, vil du ganske fort få en mistanke om hvem. Og her ligger problemet – ikke at det er en psykopat i historien, det kan være både interessant og spennende – men psykopaten er så utrolig etter læreboka. Det er som om forfatteren har søkt opp psykopati 101, fått et sett kriterier og bygd opp karakteren etter dette. Og det gjør jo at h*n blir fryktelig forutsigbar! Sleip og usympatisk, ja, men dette har vi lest og sett så utrolig mange ganger før. La meg bli overrasket, lur meg litt! Jeg vil, på samme måte som psykopaten spinner ofrene sine inn i nettet sitt, at forfatteren skal gjøre det samme med leseren. Kanskje jeg ber om for mye? Kanskje det er enklere å spinne leseren inn dersom man forteller en historie fra 1. person, med spinnemesteren som forteller? Jeg har akkurat lest Lolita av Vladimir Nabokov, og han mestret dette til det fulle. Samtidig så fikk jo Agnes Ravatn dette svært godt til i Fugletribunalet også, og hun skrev i 3.person. Nei, jeg synes ikke jeg ber om for mye.

Pst; Den lille tingen var forresten noe spøkelsesgreier som jeg ikke så poenget med. Helt ok, men noe unødvendig.

shakespeare and co

Utsikt til Notre Dame fra Sylvia Beach sitt bibliotek i 2. etasje på Shakespeare & Co.

 

Har du lest noen av disse? Og hva har vært din ferielektyre?

11 kommentarer om “When in Paris: bøker lest – del 1.

  1. Eg burde lesa meir Atwood! The Handmaid’s Tale, The Blind Assassin og Moral Disorder er ikkje nok. Samtidig strekker ikkje tida til med alt eg vil lese, og det ender med totalstopp etterfulgt av strikketøy og Netflix. Og då får eg i alle fall ikkje lest noko.

    Sommeren har bugna over av bøker, men eg føler det har vore meir kvantitet enn kvalitet over det heile. Når til og med Booker-bøkene som eg har venta så lenge på ikkje frister, og du ender opp med at War and Peace på lydbok er meir interessant så ler eg høgt! Russiske klassikere er ikkje så tungt som ein vil ha det til 🙂

    Skrivesperre veit eg lite om dessverre. Det er sjelden eg ikkje får til å skrive om ei bok eg har lest, men eg blogger heller ikkje om alle bøkene eg les. Kor spennande er det å lese om den eine underhaldningsromanen etter den andre når alle andre skriv om dei? Min blogg er ikkje basert på underhaldningsromaner, dermed basta!

    • Det er kjedelig når ting ikke frister, godt at du liker War and Peace. Jeg leser min første Dostojevskji nå. Notes from the underground er liten, men blytung. Liker den da, bruker bare lang tid på å fordøye og gruble.
      Jeg tenkte faktisk blant annet på deg, selv om du ikke blogger om alt, så er du veldig god til å oppdatere ofte! Og jeg er enig, jeg vil heller ikke at bloggen min skal handle om underholdningslitteratur – sånn i hovedsak. Nå leser jeg ikke så mye av det heller, i grunn. Leser jeg den nyeste til Morton, så skriver jeg om den.

      • Eg har lest at Dostojevskij er tyngre enn Tolstoy. Sistnemntes Anna Karenina var ein draum å lese forrresten 🙂

        Takk! Av og til syns eg det går lenge, men som regel leser/høyrer eg fleire bøker om gongen og då går det ofte kjapt mellom ferdigleste bøker.

      • Bare hyggelig 😊
        Anna Karenina er god! Dostojevskji er svært filosofisk – både nihilismen og eksistensialismen. Hjernen min brenner litt 😄

  2. Jeg har lest Havboka og de første bøkene i MaddAddam, men ikke den siste. Likte Havboka godt!

    Ref. kommentar over her: Ellers er jeg enig i at Notes from underground er tung. Jeg ga opp å lese den og hørte den på lydbok i stedet, fungerte fint!

    • Ja, Havboka er god! Håper du leser Maddaddam etterhvert og at den faller i smak.
      Jeg synes det går litt lettere med Notes… nå, er på del to. Har sikkert lest de kapitlene 5 ganger hver for å prøve og forstå alt. 😄

  3. Og jeg som synes du er en av de bloggerne som imponerer meg med hyppig blogging:-) En liten nedgangstid må man vel regne med gjennom årevis med blogging. Kjenner meg godt igjen i det uansett. Nå har jeg aldri vært blant de som blogger mest, men det har bare blitt mindre. Håper bokhøst og Booker kan inspirere til litt mer blogging hos oss begge!

    Jeg er halvveis i Havboka og ble også rørt av historien om den ensomme hvalen. Jeg liker godt boken, men synes det var godt å ha noe annet å lese innimellom og nå har den plutselig blitt liggende i over en uke, så må se å få tatt opp tråden igjen. Bieboken skulle også vært lest, men når det ikke skjedde i ferien, så har jeg liten tro på at det skjer. Ble heller umotivert av tilbakemeldingene flere av dere som har lest den nå kom med, og tenker at jeg ikke taper altfor mye ved å ikke lese den. Har ellers hatt en fin lesesommer med leselyst og gode bøker, og det ser det ut som du har hatt også. Det ble ingen Atwood på meg, men kanskje i høst.

Leave a reply to Artemisia Avbryt svar