Forberedelser til bokbloggprisen 2014.

Siden det bare er noen måneder igjen av 2013, så synes jeg og mange andre bokbloggere, at det er på tide med en liten «Forberedelser til bokbloggprisen 2014» – kick – off. For flere er det sikkert en hyggelig oppsummering, dere har kanskje vært flinke til å lese ny norsk litteratur gjennom hele året – og hurra for det! Men for meg så er det litt mindre oppløftende…. ja, for hvordan kombinerer jeg egentlig lesing av klassikere med nye norske bøker? Eller tegneserier? Eller 1001 – bøker? En liten titt på oversikten over leste bøker viser at jeg  har myyyye å ta igjen, for av de 39  jeg har lest dette året er 4 – fire- FIRE av dem skrevet av en norsk forfatter i 2013. Et antall det rett og slett ikke er mye å skryte av. Tre av dem er takk og pris svært gode! (Kan jeg da bruke unnskyldningen om kvalitet over kvantitet, tro?).

I kategorien Skjønnlitteratur og krim har jeg lest følgende bøker:

I kategorien Åpen klasse har jeg lest disse bøkene:

IMG_20130926_221719

Men tro ikke at jeg ikke har hatt intensjoner om å lese norsk litteratur fra 2013! Å nei da, jeg har kjøpt inn en liten haug – og flere er ventet i posten de nærmeste dagene (noen kjøpt selv, andre fra forlag). Så i perioder nå, frem til nominering, lar jeg måloppnåelse og kryss være måloppnåelse og kryss og kjører på med norske nye bøker!

Jeg gleder meg!

Rose – Marie har forresten samlet alle disse forberedelsesinnleggene her. Ta en titt for tips til ny norsk litteratur du kan lese i høst.

19 kommentarer om “Forberedelser til bokbloggprisen 2014.

  1. Jeg har bare tre så vidt jeg har funnet ut, så trøst deg med det Silje;-) Jeg har en bunke med ungdomsbøker liggende så tenkte å begynne der. Vil også ta en tur på biblioteket for å låne med meg noen barnebøker fra 2013, så er jeg ihvertfall i gang. Beste roman får jeg ta etterhvert. Dette er jammen morsomt og spennende!:-)

    • Da er vi ganske likt ;-). Jeg gleder meg til å få fråtset i nye norske bøker og har både romaner og ungdom/barn på lista mi. Og noen bildebøker, det må jeg ha med for det er så lenge siden jeg har fordypet meg i den sjangere. Det blir uansett kjempespennende å se hvilke bøker som havner på kortlisten! Ønsker deg en fin helg, Silje.

  2. Jeg har lest sju norske hittil i år, hvorav tre av dem er aktuelle kandidater for nominasjon. Jeg kommer til å prioritere norsk 2013 beinhardt i årets tre siste måneder, og har som mål å lese totalt 20 av årets norske bøker. Jeg prioriterer romaner og lyrikk, men skal få lest litt av alt. Jeg gleder meg! Så langt har det første delmålet av prisen fungert bra, synes jeg; å øke oppmerksomheten blant bloggerne om hvor mye norsk man leser i løpet av et år. Ikke så mye, viser det seg;-)

    • Så bra, Line! Gleder meg til å se hvem som havner på nomineringslista di tilslutt. Og det er gøy å se alt engasjementet, jeg tror jammen vi bokbloggere trengte dette løftet for å få lest mer norsk litteratur 🙂

      • Ja, det gjorde vi virkelig! Jeg hadde aldri klart å sette av så mye tid til årets norske litteratur, hvis det ikke var for prisen. Ellers er det jo så mye man skulle ha lest, og man har ikke tid til alt. Jeg tror vi valgte et godt tidspunkt for prisen, for jeg har inntrykk av at det utgis mye god norsk litteratur akkurat nå. Den er verdt å lese, og verdt å ofre andre bøker for 🙂

      • Ja, det tror jeg og :-). Jeg hentet tre bøker på posten i da. Den siste til Benedicte Meyer Kroneberg, Leksikon om lengsel av Hilde Østby og debuten til Frode Saugestad. Jeg har skyhøye forventninger til den førstnevnte og er mest spent på sistnevnte for den virker så underlig og spennende i formen. Ja, og så gleder jeg meg til Leksikon… for den har jeg hørt mye bra om.

  3. Hei Silje, det var oppløftende å se at heller ikke du har lest så mange norske bøker foreløpig…, fant en trøst i det når jeg kun holder på med min fjerde… 🙂 Men det skal bli flere, det er jeg klar på 🙂

    Ha en fin lørdag Silje, klem 🙂

    • Det er godt å se at vi er flere som trenger en dytt for å sette i gang, Gro 😉 Og det er godt at vi har så mye bra og variert å velge mellom!
      Ønsker deg en fin lørdag! Klem 🙂

  4. Tilbaketråkk: #9/2013: Hvordan ligger jeg an?!? | siljes skriblerier

    • Tusen takk, Linn. Trengte litt endring :-). Jeg har fått større fokus på nye norske bøker, men har fortsatt litt å gå på. Det er godt at jeg har mange å velge mellom 🙂

  5. Det er for mange bøker og for lite tid, rett og slett. Eg har lese fire norske 2013-romaner, kor av ei er aktuell til nominasjon. Og så har eg to eg har begynt på.

  6. Tilbaketråkk: Hvis noen ser meg nå av Benedicte Meyer Kroneberg. | siljes skriblerier

  7. Tilbaketråkk: Forberedelser til Bokbloggprisen 2013 – en liten oppdatering. | siljes skriblerier

Legg igjen en kommentar