Bokbloggerprisen 2014: Kortlistene og noen tanker.

7. januar 2015 kl 00.00 gikk nomineringsfristen for Bokloggerprisen 2014 ut. Dagen etter, 8. januar, møttes komiteen; Line, Gro, Elin og jeg – noe trøtte etter å ha telt stemmer til langt over midnatt- for å sette opp prisens langliste og kortliste. Langlisten ble presentert mandagen etter, den 12., og nå – etter 18 dager med hemmelighold – er det på tide å offentliggjøre Bokbloggerprisen 2014 sine kortlister. Og det er en riktig god følelse å kunne presentere dem for dere i dag.

(Trommevirvel)

Tada!

Kortlisten til prisen ÅRETS ROMAN:

  • Ida Hegazi Høyer: Unnskyld (Tiden)
  • Aina Basso: Finne ly (Samlaget)
  • Marit Kaldhol: Det skulle vere skol, vi skulle reise til Lodz (Samlaget)

Kortlisten til prisen ÅPEN KLASSE:

  • Ida Jackson: Morfar , Hitler og jeg (Sakprosa, Aschehoug)
  • Simon Stranger: De som ikke finnes (Ungdomsroman, Cappelen Damm)
  • Ingvild Rishøi: Vinternoveller (Noveller, Gyldendal)

bøker

 

Jeg personlig er superglad for at listene både inneholder bøker som jeg har lest, elsket og selvfølgelig nominert, samtidig som de også inneholder bøker jeg er nysgjerrig på og som jeg faktisk ikke rakk å lese før fristen gikk ut – men som står i hyllene og er klare for å leses under samlesingene. Jeg synes også at listene er varierte med tanke på bøker som har fått en del oppmerksomhet i tradisjonelle medier og bøker som kanskje i stor grad har levd sine liv her i Bokblogglandia – men ikke har fått like mye blest ute i den virkelige verden. Kanskje det at vi er mange som skriver om en gitt bok i et gitt tidsrom vil løfte dem frem og gjøre at flere lesere får øynene opp for disse perlene som vi bokbloggere har lest, diskutert og skrevet så varmt om?

Jeg håper det!

Det er også gøy å se at det er helt andre typer bøker som har kommet på kortlisten til Åpen klasse i år. Der vi hadde en bildebok, en fantasyroman og en lyrikksamling som konkurrerte mot hverandre i fjor, har vi nå sakprosa, en realistisk ungdomsroman og en novellesamling. Jeg tror ikke det blir noe enklere å måle årets tre opp mot hverandre når vi skal begynne å stemme, men det er spennende med variasjon. Det viser at vi leser bredt og i ulike sjangre.

En siste ting som varmer mitt halvt vestlandske hjerte er at to av tre romaner på kortlisten til Årets roman er skrevet på nynorsk! Jeg synes det er så utrolig bra!

Hvilke tanker har du gjort deg om kortlistene til Bokbloggerprisen 2014?

Mer informasjon om listene og samlesingen finner du her.

16 kommentarer om “Bokbloggerprisen 2014: Kortlistene og noen tanker.

  1. Veldig fin kortliste! Aina Basso er vel den eneste som har overrasket meg litt, mest fordi jeg ikke hadde fått med meg at den var lest av så mange . Men synes det er kjempemorsomt, hun er jo en god forfatter. Gleder meg å lese den! Vinternoveller likte jeg godt, så fint å se den er med. Resten har jeg faktisk ikke lest, så dette blir en spennende samlesning! 🙂

    • Jeg er også veldig fornøyd med listen, og jeg er ekstra spent på Basso for den har ikke fått så mye oppmerksomhet som Hegazi Høyer og Kaldhol av oss bokbloggere. Det er tydelig at hun har gjort inntrykk – og jeg gleder meg til å lese den. Ja, og de andre også, selvfølgelig 🙂

  2. Som deg er jeg også glad på nynorskens vegne, et nydelig språk som passer godt til både dikt, fantasy og romaner. Det er nok ikke bevisst, men jeg føler vi er med på å verne om nynorsken her 🙂 Jeg har lest tre bøker, gleder meg til fortsettelsen og tre nye bokbekjentskaper.

    • Ja, jeg føler at vi kan rekke litt tunge (ikke bokstavelig altså )til de som mener at vi bokbloggere kun leser strømlinjeformede bestselgere med disse kortlistene :-). Og det er veldig kult at vi i år igjen har et par nynorskbøker på listene! Det er et nydelig språk.

  3. Jeg har faktisk lest alle tre romanene og de var mine topp tre nominasjoner. Så egentlig har jeg allerede bestemt meg for hvem jeg skal stemme på i august, men det er jo mulig det endrer seg i låpet av samlesingen. I åpen klasse har jeg lest Stranger og er veldig glad for at han er med videre. Vinternoveller er påbegynt og Ida Jackson tok jeg en sjans på å bytte til meg før fristen gikk ut på byttekortet på en julepresang:-) Er veldig godt fornøyd selv om det var noen av de andre bøkene jeg kunne tenke meg å lese også, og kjenner jeg meg selv rett finner jeg ikke tiden til det innimellom alt.

    • Du må ha hatt en virkelig god teft, Silje! To av romanene var også blant mine topp tre og det synes jeg selvfølgelig at er bra ;-). Gleder meg til Basso, Stranger og Rishøi – de to sistnevnte står allerede klare. Man kan ikke rekke alt, men jeg håper du får vært med på samlesingene.

  4. Helt enig med deg ang nynorske bøker, jeg har fått mer og mer sansen for det etter at jeg ble mer vant med å lese det. Jeg har faktisk lest alle,men jeg ser frem til å lese de på nytt når vi skal samlese.

  5. Ja til nynorske bøker! Det er morsomt at de enda en gang kommer på kortlista. Jeg tror forresten jeg skal lese Unnskyld en gang til, se om jeg liker den bedre nå. Ikke for det, jeg likte den veldig godt da jeg leste den første gang også 🙂

  6. Blir nok ikke noe gjenlesing på meg. Har kun lest 3 av bøkene, og bør nok bruke tiden på å overbevise meg selv om å lese – stranger og jackson. Er ikke Stranger den siste i en trio. Har ikke fått med meg dette før etter kortlista, og lurer på om man da bør lese hele greia, som med Tiller – eller om de er mer frittstående? Jeg skal selvfølgelig prøve meg på begge to, men foreløpig gleder jeg meg mest til å lese Basso.

    • Jeg gleder meg også til Basso, ja, og Stranger og Rishøi. Alle jeg har snakket med sier at man ikke trenger å ha lest de to første bøkene i serien til Stranger for å lese denne, så da stoler jeg på det. Jackson er veldig god, så den har du ingen grunn til å grue deg til.
      Jeg har også lest 3 av 6 nominerte 🙂

Legg igjen en kommentar