Tankespinnerier: Bokbloggerprisen 2013 – så langt.

«Endelig er dagen her som jeg har lengtet etter, jeg får …»

Nei da, det er ikke slik at jeg plutselig har hoppet fire måneder frem i tid og er klar for 17. mai, men da jeg skulle sette meg ned for å formulere et lite innlegg om dagens begivenheter, så dukket denne sangen opp. For i dag så er endelig dagen her – den dagen som mange bokbloggere med meg, har sett frem til med spenning – offentliggjøringen av Bokbloggerprisen 2013 sine longlister!

Helt siden torsdag kveld har vi i komiteen visst hvilke av de 145 nominerte bøkene som ville komme på longlistene, og som dermed fremdeles har mulighet til å vinne heder og ære og Bokbloggerpris i september. Det har vært vanskelig å holde tett – forventningene har vært til å ta og føle på  – så det var godt å kunne frigjøre listen kl 12.00 i dag og si «Her er listene! Disse tolv bøkene er de som norske bokbloggere har nominert frem som de beste norske bøkene fra 2013

Listene er som følgende:

1) Årets roman:

– Fugletribunalet av Agnes Ravatn (Samlaget)
– Politi av Jo Nesbø (Aschehoug)
– Disse øyeblikk av Herbjørg Wassmo (Gyldendal)
– Over det kinesiske hav av Gaute Heivoll (Tiden)
– Det finnes ingen helhet av Helga Flatland (Aschehoug)
– De usynlige av Roy Jacobsen (Cappelen Damm)

2) Åpen klasse:

– Mysteriet Mamma av Trude Lorentzen (Oktober)
– Odinsbarn av Siri Pettersen (Gyldendal)
– Fugl av Lisa Aisato (Gyldendal)
– Den onde arven av Thomas Enger (Gyldendal)
– Det vi kan stå for av Geir Lippestad (Aschehoug)
– Urd av Ruth Lillegraven (Tiden)

Jeg personlig synes dette er to spennende langlister, og den inneholder både bøker som jeg allerede har lest – til og med noen jeg nominerte, bøker jeg har hatt lyst til å lese en stund og bøker som jeg plutselig ble mer nysgjerrig på. Noen har påpekt at det er synd at det kun er en kriminalroman som har havnet på lista, og at det er overraskende at det nettopp er Politi av Jo Nesbø som er den utvalgte. Det har man jo lov til å synes – når det gjelder denne romanen så kan jeg ikke uttale meg, siden jeg ikke har lest den. Men som en som liker krim selv, så hadde jeg selvfølgelig syntes at det hadde vært gøy om min krimfavoritt fra 2013 kom på lista (Smertehimmel av Asle Skredderberget, hvis noen lurte), samt noen flere av mine debutantfavoritter – men sånn er det i et demokrati. En ting som er sikkert; det er i alle fall ikke slik at kriminallitteratur ikke er blitt nominert til prisen! I følge Lise så var hele 34,4 % av alle bøkene som ble nominert i klassen for skjønnlitteratur kriminalromaner. Jeg synes da ikke det er et dårlig tall.

Det som jeg først og fremst tenker når jeg ser på både alt som er blitt nominert og de ferdige langlistene er at vi bokbloggere leser mye, vi leser variert og vi har nominert variert. På lista er det både debutanter, andre relativt ferske stemmer og veletablerte og folkekjære forfattere side om side. Lyrikk, bildebøker og sakprosa er representert, det samme er fantasy og krim. Ja, og begge målformer!

Jeg mener at longlistene for tidenes første norske bokboggerpris er gode, og så får det være opp til hver enkelt om de vil lese mer bredt eller smalt med tanke på neste års pris; mer lyrikk, flere barnebøker eller essaysamlinger. På Facebook skrev Mari det så bra:

Jeg syntes lista viser at det er helt ok å oppfordre bokbloggerne til å forsøke å finne godbiter som ikke står på bestselgerlistene, men at man selvsagt in the end må lese det man har lyst til. Det hadde jo vært strålende om vi fant fram til noen godbiter som ikke har fått den anerkjennelsen de fortjener noe annet sted.

Det skal være mitt mål når jeg leser nye norske bøker dette året; virkelig misjonere for – enda mer enn i fjor –  de som skriver seg inn i hodet og hjertet mitt – sånn helst før fristen til neste års nominasjonrunde går ut i januar 2015 ;-). (Merknad til meg selv: oppsamlingsinnlegg helt på tampen blir for dårlig!).

narnia

Hva er dine tanker rundt Bokbloggerprisen og langlistene?

Her kan du lese Line, Lise, Elin, Rose – MarieRagnhild, Karen, Anita, Isabella, Beathe, Mari, Elida, Linn og Rita sine innlegg.

17 kommentarer om “Tankespinnerier: Bokbloggerprisen 2013 – så langt.

  1. Mange fine tanker:) Liker også at det ble så pass variert, men jeg ble ikke overrasket. Hadde litt lyst på en overraskelse. Men jeg er fornøyd altså, sterke kandidater:) Håper å få lest litt mer variert iløpet av dette året. Hadde tenkt å lese masse krim i Desember, men det gikk jo bare bort i hose. Så det var litt skam fra min side og ikke å ha en eneste krim å nominere, enda jeg liker krim så godt:) Her er forresten mitt innlegg: http://graabekkasbokblogg.blogspot.no/2014/01/leselisten-for-januar-2014-litt-om.html

    • Jeg synes også det er sterke kandidater, og jeg gleder meg til fortsettelsen :-). Takk for link, jeg skal legge den inn når jeg har tilgang på pc. Klarer ikke gjøre det fra paden.

  2. Jeg synes Åpen klasse-listen er mest spennende, men så er det jo her jeg har lest flest bøker selv. To av de jeg selv nominerte kom med. En fin og variert liste der jeg håper flere blir utfordret i sjangre de vanligvis ikke leser, som meg og lyrikk for eksempel. Selv kommer jeg også til å bli utfordret i beste roman-klassen siden jeg bortsett fra Flatland og Nesbø ikke har lest noen av forfatterne før. Jeg synes å velge mer ukjente navn når jeg først skal lese nyere norske romaner. Både Heivoll, Wassmo og Jacobsen har jeg tenkt lenge jeg burde lese noe av. Det var vel noen som snakket om å lage alternative parallelle lesesirkler for de bøkene på langlisten som ikke kommer på kortlisten, så da er jo det en god mulighet til å få lest flere av disse. Ble også litt nysgjerrig på hvilke seks bøker som hadde kommet på listen om kategoriene var slått sammen sånn for å sammenligne med for eksempel Bokhandlerprisen, men kanskje vi får vite det etter utdelingen.

    Ellers må jeg skryte av arbeidet dere har lagt ned i organiseringen av dette. Dere bringer glede og engasjement til oss bokbloggere:-)

    • Jeg liker begge listene og har lyst til å lese alle fe jeg ikke har lest. Som deg så velger jeg ofte mer ukjente navn når jeg leser nye norske bøker, så for meg er det ekstra kjekt at langlistene inneholder noen av de etablerte også.

      Tusen takk, Silje, det var hyggelig å høre 🙂

  3. Hei og godt nytt år : )
    Har selvfølgelig blitt med å nominere bøker, og følger spent med i fortsettelsen – gleder meg til samlesingen.

    Jeg har et spørsmål: Hvordan kan jeg tilmelde meg slik at jeg kommer med på norskebokbloggere.wordpress.com? Håper du kan hjelpe : )

    Ha en fin dag videre! Hilsen Désirée : )

Legg igjen en kommentar